söndag 20 maj 2012

Cowboyhattar, country och cowboyboots

Hallå igen! Sugna på att få reda på hur resten av denna dag varit? Ja men det var ju bra, för här kommer en rapport!

Efter morgonen och förmiddagen, som jag skrev om tidigare, skulle vi ge oss ut till Nashville downtown, kolla in folklivet och få countryvibbar. Ni ska förstås få följa med på delar av den resan, men först parkerar vi i hotellobbyns soffa en stund! Har ni läst färdigt tidningen? Bra, då kör vi: 

Batman-byggnaden är känd i Nashville, den sticker upp högt över alla andra byggnader och gör att det känns som att man befinner sig i Gotham City... men det gör vi ju sannerligen inte. Vi är ju i Nashville, där...

 
 ... det är country i varenda hörn! I princip varenda bar man går förbi har ett countryband som underhåller, som här på Honky Tonk Central. I denna stad finns också...

... väldigt många cowboyboots och stövlar, samt...

... väldigt många cowboyhattar. Jag var tvungen att prova ett par, jag tycker det är väldigt coolt med hatt över lag, och man faller lätt in i stämningen när man är i denna stad. Nej, jag köpte ingen. Kommer inte göra det heller. Men prova kan man!

Och nu får ni hålla i cowboyhatten, för det är här han befinner sig: Elvis! Jag vet, jag har träffat honom. Han var trevlig. Lite plastig och stel kanske, men lugn och fin!

Pappa och jag är svaga för glass och var naturligtvis tvungna att testa glassen som fanns under den snygga skylten. Jag minns inte vilka smaker jag tog, lät killen som skopade upp de goda smakerna välja vad jag skulle äta. Han valde bra, den var riktigt god och svalkade skönt i värmen!

På tal om skyltar: Det fanns ett gäng med Nashville- och musik-koppling, några är riktigt snygga och coola.

Häst och vagn verkar vara ett hyfsat vanligt sätt att ta sig fram på i USA - i alla fall för turister, jag misstänker att det mest är de som använder sig av detta. I New York fanns det också massor av dessa två (häst och vagn alltså), men i Nashville var ekipagen snyggare - inte så överdrivet pyntade vagnar, och hästarna slapp onödiga krusiduller.

Mycket man ser här i USA är fint - det är rent överallt, alltid går det någon och städar. Parker och växtlighet runt vägar ser alltid så fina och välvårdade ut. Byggnader kan vara riktigt imponerande. Men visst finns det fula saker också. På dessa bilder ser man verkligen kontraster på ett och samma ställe - snudd på fallfärdig byggnad möter tjusig glasskapelse som nästan verkar gå upp i den för tillfället gråa himlen (just här hade vi lite regn, men om man bortser från de tio minuter det regnade har det varit vacker blå himmel hela dagen).

Att besöka Country Music Hall of Fame hör ju till när man är i Nashville och gillar country, vilket jag gör. Här stod mamma och jag och plåtade när det kom fram en tjej som frågade om hon skulle ta ett foto på oss två. Sådant händer ofta i det här landet har jag märkt, många är generösa med att hjälpa till!

Fotograf okänd, men vänlig :)

Kan säga det redan nu: Vi hann inte in i museet i dag, ska försöka få in det en annan dag. Men vi tog oss en tur i butiken inne i countrybyggnaden, och där fanns det ju massor att se och köpa. Guldskivorna var en imponerande syn...

... men country upplevs ju bäst på skivor man kan lyssna på! Kanske i samband med att man...

... tar på sig en rosa cowboyhatt och spelar på en rosa skumgummi-gitarr!

Ibland tror man att grönsaker inte existerar i USA. Sallad och tomat på hamburgaren kan man väl räkna med, men i övrigt lyser nyttigheterna med sin frånvaro. På Hard Rock Cafe fick man däremot en hel hög med broccoli på mattallriken! Här åt vi en riktigt god måltid :)   

"Men okej", tänker ni nu. "Var handlar folk kläder och skor i Nashville då, om de inte vill se ut som cowboys? För något sådant har du ju inte visat oss än!". Nej jag vet, själva Nashville City (eller vad man nu säger) verkar mest bestå av boots och hattar. Man skulle kunna misstänka att folket åker till Opry Mills, en väldigt fin galleria. I maj 2010 drabbades Nashville av en stor översvämning där countrysymbolen Grand Ole Opry och en rad andra historiska byggnader dränktes och till vissa delar - alternativt helt - förstördes. Även denna gigantiska galleria fick stängas för en totalrenovering och den öppnades för inte alls längesedan. Härifrån...   

... köpte vi med oss tre smarriga (och väl söta...) cupcakes, åkte hem till hotellets porch och satte oss med kaffe och bakverk. Här var klockan cirka 19.30 och temperaturen visade ungefär 27 sköna grader. Gilla!


Efter denna sköna dag, med sol och pool på morgonen, country och cupcakes under dagen blev det lördagkväll. Jag återkommer med vad vi gjorde då, för nu tänker jag gå och lägga mig. Klockan är midnatt och jag är ingen större partypingla trots att man kanske borde festa loss denna veckodag - eller gå på rodeo, som en typisk cowboy i hattaffären (bilderna längre upp) tyckte vi skulle ägna oss åt i kväll. Titta på alltså, inte delta i... Men nej, nu lockar sängen!

4 kommentarer:

  1. Christer & Gunbritt20 maj 2012 kl. 12:34

    Följer resan med stort intresse. Du är verkligen duktig på att spegla resan med vardagliga bilder. Ha det gott och var rädda om er. Nu har vi äntligen fåt lite värme till södra Vätterbygden, Såå skönt. Hälsa "di gamle"...! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Får skicka vidare uppmuntran till mamma också, hon tar en hel del bilder :) Härligt att det börjar komma värme även till Sverige, kan behövas. Di gamle hälsar tillbaka!

      Radera
  2. Hej eller hello! De där turkosblå bootsen och en rosa hatt förväntar jag mig att få se på redaktionen. Kul att följa resan men blir riktigt sugen på en resa. Fortsätt med att ha det roligt och hälsa så mycket. Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det vore väl en syn! Ja jag kommer känna svår reseabstinens när jag kommer hem, kommer förmodligen vilja åka ut direkt igen... De hälsar tillbaka!

      Radera