söndag 13 maj 2012

Det går nog inte att ha det bättre :)

Till att börja med: När jag i går skrev att klockan var 19.30 NY-time var jag ute och cyklade en aning. Vi ligger sex timmar efter er, varken mer eller mindre. Det betyder att klockan snart är åtta på morgonen här och snart två på eftermiddagen hos er. Nu vet ni.

I går var det ju en riktigt härlig dag här, med Central Park-häng och lite shopping samt mycket promenerande (det är en hopplös stad att vara diabetiker i kan jag meddela, mitt blodsocker åker upp och ner konstant. Mycket mat och långa promenader gör att kroppen går bananas totalt. Men jag känner att det får vara så den här tiden, det finns värre saker...). Under gårdagen var pappa och jag hela tiden väldigt lockade av att försöka få tag på biljetter till den sjunde och avgörande NHL-matchen mellan New York Rangers och Washington Capitals, för att se om Rangers på hemmaplan kunde avgöra och gå vidare i finalserien. Mamma var väl måttligt road av den idén och vi kom aldrig längre än att se matchtröjorna i ett skyltfönster:

Vid  det här laget var matchen mellan Rangers och Capitals inte färdigspelad, så båda tröjorna fanns kvar att beskåda. Det var dock den...

... ståtliga blå tröjan (eller laget då) som tog sig vidare. En dag ska jag åka tillbaka till denna stad och gå på NHL-hockey! Go Rangers!!


Nåväl, denna stad bjuder på en hel del utöver hockey. I går kväll styrde vi stegen mot...

 ...en av världens trevligaste uteserveringar, mitt i skridskobanan, Rockefeller Center. Alldeles oväntat lyckades vi få bord här, jag trodde det skulle vara proppfullt! Men okej, det finns ju en del restauranger att välja på i den här staden...! Här finns...

...den fina statyn omringad av färgglatt sprutande vatten...

... flaggor runt hela banan...

... och härliga skyskrapor! Mycket fint att...

... titta på och bli glad av alltså :)

Glada familjen har precis fått in sin mat, och vår sköna servitör ställde gärna upp som fotograf.

Vi valde fantastiskt goda hamburgare med pommes direkt nedstigna från himmelriket - de absolut godaste jag någonsin ätit!

Kan man ha det bättre än att sitta på en uteservering en varm lördagskväll i New York?! Nej, jag tror faktiskt inte det :)


Efter maten slog min jetlag till kändes det som. Visst hade det varit roligt att gå omkring ytterligare några timmar, men man har inte hur mycket krafter som helst. Nu har jag dock sovit en hel natt och är nästan galet laddad för en ny dag! Än så länge är vi lite oplanerade. Det finns förstås hur mycket som helst att göra, frågan är bara hur vi lägger upp det, vad vi gör vilken dag. Lunch i Central Park? Lämna Midtown (området mellan 23nd Street och 59th Street, från Hudsonfloden till East River. Det är här vi bor, det är här vi har nära till Empire State Building, Times Square och Rockefeller Center - bland mycket annat) och ta sig till södra Manhattan för att besöka Ground Zero och betrakta det ofattbara för en stund, och sedan bege sig mitt över gatan till shopping-meckat Century 21 (som bland annat säljer superexklusiva märkeskläder från de hetaste modehusen till vrakpriser)? Vinka in en  gul taxi? Äta fantastiska cupcakes på Magnolia Bakery? Åka guidad citybuss? Eller...? Ah, det är nog dags att ge sig ut och ta del av vad NY har att erbjuda i dag :) 

4 kommentarer:

  1. Ni verkar ha det jättebra. Ja,det finns hur mycket som helst att göra i NY. Väldigt många bekanta vyer och bilder har du förmedlat. Forsätt att ha det bäst. Hälsa S och I.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har vi verkligen! Sannerligen, jag vill vara kvar mycket längre så jag hinner med allt... De hälsar tillbaka förstås!
      Kram!

      Radera
  2. SHOPPA!!! FInns det nått annat? Ja ok, lite mer sightseeing kanske... I alla affärer??!! :D:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, shopping är ju väldigt viktigt ja!! Tycker vi fick till en mycket bra blandning i dag - både shopping och sightseeing (utanför affärerna! :)

      Radera