tisdag 14 juni 2011

Wild and crazy... eller inte

I dag kära vänner är jag smått wild and crazy! I går började jag dra ner på värktablettsdoserna, från fem gånger per dygn till tre. I dag har jag gått från tre till hittills noll och det känns nästan som att jag gör revolt mot något, för det var längesedan jag var utan smärtstillande! Ibland vet jag ju knappt om jag har ont eller inte, ibland tror jag tröttheten ger en känsla av smärta och då verkar det onödigt att sätta i sig värktabletter som ändå inte biter på det trötta. Och i dag har jag varit fullt upptagen med att vara trött, jag har svårt att bli människa innan eftermiddagen. Vad jag är innan dess är svårt att svara på men det är först en bit efter lunch som jag kan vara uppe och gå utan en känsla av att konstant vilja falla ihop. Hur kan krafterna bara försvinna? Hur är det möjligt att man måste kämpa för varenda steg man tar?!

Om jag slutat med smärtstillande för tillfället har jag i stället börjat med sömntabletter igen. Det gick inte att sova utan i natt. Gick inte jättebra att sova med heller men jag fick i alla fall lite mer sömn till denna dag. När jag kände hur tabletten började verka i kroppen och jag blev blytung kändes det som en befrielse, när jag visste att jag precis skulle falla in i en annan värld och bara få domna bort. Tycks dock ha lättare för att sova på förmiddagen än på natten, och visst skulle jag kunna vända lite mer på dygnet, men riktigt så wild and crazy vill jag inte vara. Det går liksom inte ihop med mitt extremt ovilda och ogalna liv...

Nej, allt är lugnt som vanligt - det är bara vilt och galet i dvd-boxarna med Lost (där det å andra sidan är så wild and crazy att det räcker för en valfri världsdels befolkning) där jag nu är färdig med andra säsongen. Om jag hittills i år är dålig på att använda större delen av den trötta och smärtande kroppen har jag i alla fall använt ögonen mer än någonsin genom allt tittande och läsande. Tja, man får göra det man kan helt enkelt, med de resurser man har!

Man kan inte bara vila ögonen på tv-skärmar och i böcker, det är också trevligt att titta på goda bakelser! För att inte tala om hur trevligt det är att äta dem. I dag köpte pappa Budapestrullar med jordgubbar och de var sagolikt goda! Finfika är ett bra sätt att liva upp en dag som är ganska ovild och ogalen.


Nu är det nog dags för en gammal bekant promenad tror jag, ni vet den där som består av flera rundor genom vardagsrummet, hallen och köket. I dag ska jag kanske vända på hela härligheten och ta ordningen vardagsrummet, köket och hallen i stället. Så wild and crazy är jag...

Bäst just nu: I dag har årets Sommarpratare i P1 presenterats, ett härligt sommartecken! Kolla in listan på de som babblar om stort och smått på http://sverigesradio.se/p1/ och gnola lite på signaturmelodin i väntan på starten, lördag 25 juni.

8 kommentarer:

  1. Nämen Emma, har ni lagt dit en liten köttbulle framför bakelsen?! Snacka om wild and crazy!!;o)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt med bakelser och en mindre dos värktabletter. En god fika är ju inte dumt! Själv ska jag ta mig lite äppelkaka snart, lite lyx en tisdag är inte dumt. Ser fram emot den 25/6!
    Glöm inte sömntabletten och ta nuen stilla promenad i sommarrkvällen. vem vet du kanske ser något du inte sett innan.

    SvaraRadera
  3. Karin: Vad då, tycker du det är konstigt med köttbullar ihop med Budapestrullar?! Fullständigt ovilt och ogalet i min värld! ;) Skojar bara, det ser verkligen galet ut, jag håller med! Men köttbullen är i själva verket chokladtryffel - och det kanske passar bättre, sötsak med sötsak liksom :D
    Kram!

    Anonym: Ja det är två bra saker! Det är rätt, man ska lyxa till det lite ibland :)
    Jag med, det är intressant att lyssna på alla dessa människor, alla har väl något att berätta antar jag!
    Haha, ja vem vet, jag ska hålla ögonen öppna!

    SvaraRadera
  4. Haha...budapestrulle och köttbulle, den var bra den. Kunde inte låta bli att kommentera kommentaren ovan. Roligt!
    Bra att ni hittar tillfällen att lyxa till dagarna, det behövs både nu och då.
    Ja, vad ska man säga om all din värk och trötthet, jag säger bara
    HÅLL UT, det tänker oxå jag göra. De fyra H:na du vet. Tror faktiskt att du skulle kunna sommarprata, du säger både klokheter och roligheter.
    Du har mycket att lära ut, bara så du vet!
    Tjofadderittan och kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Ni är proffs på att festa till det. Här har det just blivit knäckebröd med ost. Inte så dumt det heller. Skönt att värken varit mindre idag. Men tänk om man hade några piller att ge dej mot tröttheten du känner. Men tyvärr.... Sömn tror jag är bra och hoppas du kan sova dej till lite mer krafter till imorgon.
    Massor av piggelinkramar från andra sidan pölen.

    SvaraRadera
  6. Isa: Haha, ja den var rolig :D
    Absolut, det kan inte vara fel att festa till det när man kan!
    Ska försöka hålla ut, lovar. Det vore ju fantastiskt att få sommarprata någon gång i livet men jag har svårt att tro att det blir så, så jag får lyssna i stället - det är inte heller fel! Tack och kram!

    Ylva: Haha, ja vi är nog faktiskt ganska bra på det! Det är faktiskt riktigt gott det med, det tog jag till frukosten i morse :) Ja jag ska testa det där med sömn nu, kram!

    SvaraRadera
  7. Lise-Lotte Lindgren15 juni 2011 kl. 16:12

    Mäh! Nu fåru väl ta å lugna nerej! Du kan ju inte rusa runt hur mycket som helst ;-D
    Men vem vet - du kanske piggar på dig när du drar ner på de smärtstillande?
    I dag fick vi rabarberpaj med vaniljsås på eftermiddagen. Joakim, som vikarierar för Simon, jobbar sin sista vecka. Smaskens. Så vi lyxar till oss här också, minsann.
    Kram!
    L-L

    SvaraRadera
  8. Lise-Lotte: Haha, okej då, jag saktar väl ner lite då... ;)
    Det är ju en teori, vi får se om den håller!
    Låter verkligen smaskens, bra att ni också fikar ordentligt, då behöver jag inte vara orolig för att det går någon stor nöd på er!
    Kram!

    SvaraRadera