tisdag 21 juni 2011

Längtan efter det vardagliga brödbaket

- Biverkningarna kan hålla i sig upp till ett år, sa min kontaktsjuksköterska på telefon i dag. Ringde henne eftersom ytterligare en tablett jag äter har utgått ur sortimentet, denna gång ett piller med magnesium för alla mina krampattacker. Vi passade också på att prata smärta, har ju inte riktigt hittat någon perfekt smärtstillande tablett än, och så sa hon det där liksom i förbifarten. Ett år är en vääääldigt lång tid. En knäckande lång tid. Eftersom min läkare har sagt att jag haft extrem otur då jag fått i princip alla biverkningar som finns, förvånar det mig inte om min kropp tänker trilskas med smärta så länge den bara kan. I så fall kommer jag bli galen. Bara så ni vet vad som i värsta fall komma skall. Men vi kan väl hålla tummarna för att det inte blir så illa, okej?

I dag har jag roat mig med recept. Jag drömmer om att bli så normal igen att jag kan mer än läsa recept, som varit fallet i dag. Som ni kanske redan fattat är jag rätt förtjust i att baka. Det är något fridfullt med att stå och knåda en deg på något sätt! Minns att jag bakade stora mängder bröd förrförra sommaren, det var limpor och frallor och tekakor, det var helt otänkbart för mig att köpa bröd då. Någon gång gick väl det där över, för nu var det längesedan det doftade nybakat bröd hemma hos mig. Men i dag har jag börjat längta efter det där normala, att orka baka exempelvis bröd - nu blir jag trött av bara tanken. Nog för att jag orkat baka sedan jag blev sjuk, mamma och jag står ju i köket mellan varven, men jag vill orka baka själv, jag vill liksom tillbaka till den tiden. Och till dess har jag i dag samlat på mig ett och annat recept på bröd och kakor ur mammas samling - en vacker dag ska jag sannerligen orka! Förhoppningsvis dröjer det inte så länge till. Jag måste få ork snart, annars blir jag galen - på det också... Ja, jag är medveten om att jag låter som värsta hemmafrun men tro mig; jag längtar efter att göra roliga saker utanför hemmet också. Det är bara det att jag så mycket mer kommer uppskatta att kunna göra normala saker framöver, utan att det ska vara värsta projektet! Att orka städa utan att halvt om halvt dö på kuppen, att bara få muttra lite över att det är lite småtråkigt att dra en dammsugare fram och tillbaka. Att orka gå upp och ner till tvättstugan utan att mellan varje upp- och nergång falla ihop av trötthet, att bara få muttra lite över att det är lite småtråkigt att passa tvättstugetiden. Men att mitt i allt detta småmuttrande få känna "jag orkar, det gör inte ont, dessa vardagliga saker gör att jag känner mig som en människa igen". Jag längtar så oerhört till allt detta! Och med nybakade dofter från ugnen kan det ju inte bli annat än... härligt!

I dag har annars krafterna varit fler och smärtan mindre. Borde passat på att göra något, men icke - jag har bara skrotat omkring i huset, samt ätit godsaker med ögonen (recepten alltså) och munnen:

Jag är väldigt förtjust i sallader på sommaren, av någon anledning. Lunchen bestod av färskpotatis, kyckling, ruccola, fetaost, rödlök, solroskärnor och annat smått och gott. Jodå, hur gott som helst...

... och inte blev lunchen sämre av att den avslutades med jordgubbar och en klick grädde. Det kallas sommarmat i fin form det!


Nu ska jag stoppa något mindre välsmakande men dock nödvändigt i munnen - dags för nya värktabletter igen. Hejsan hoppsan så festlig kvällen är!

Bäst just nu: Att jag mått bättre i dag, faktiskt även på eftermiddagen och den delen av tidiga kvällen som redan gått. Det är annars då det brukar braka loss, som jag skrev om i går. Men monstren verkar hyfsat lugna i dag. Eller hittills kanske man ska säga. Må det fortsätta så...

7 kommentarer:

  1. Hej! Hoppas monstren forsätter att vara bussiga. Försvinna helt önskar vi att de skulle bestämma sig för. Bort smärta och trötthet kom full kraft och en massa glädje. Härligt med en dag fylld av smarriga recept. Sov gott och hoppas kraften och solen kommer till imorgon.

    SvaraRadera
  2. Härligt att denna dagen varit bättre. Nu hoppas vi på fler sådana. Mindre smärta och mera krafter. Yes!!
    På tal om att baka. Det skall det bli här imorgon. Men det kommer att bli bullar. Välkommen hit att smaka.
    Önskar en skön natt med god sömn och kraft i mängd för morgondagen. Kram

    SvaraRadera
  3. Anonym: Ja det vore ju det allra bästa, hoppas de lyssnar på dig! Ja det är trevligt, allt kollande har resulterat i en stor hunger i kväll, mycket man blev sugen på... Åh, det hoppas jag också på :)

    Ylva: Ja jag hoppas precis som du!
    Mmm, mums, bullar gillar jag, kommer gärna och provsmakar en eller två eller tio :)
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  4. Heja, heja, heja att du mått bättre idag, HURRA!
    Snart ska du göra allt detdär som du idag drömmer om, håll ut bara.
    Att du börjar kolla recept och längtar efter att baka låter som ett gott tecken. Kanske kan matlusten oxå komma tillbaka i takt med allt recepttittande?!?
    Sov nu gott när du träffar kudden,
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Isa: Ja det var härligt :)
    Ja jag hoppas det blir av snart snart snart!
    Jag har bra matlust nu, mer ska jag nog inte få eftersom det känns som en dålig idé att rulla fram...
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Emma! Önskar dig och din familj en riktigt bra midsommar! Hoppas att du får vara pigg och att jordgubbarna smakar riktigt gott! Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Karin: Tack detsamma kusinen! Stor kram till er :)

    SvaraRadera