tisdag 7 juni 2011

Små metastaser firas med glass

Nu är ni kanske nyfikna på hur dagens läkarbesök har varit?! Vilken tur i så fall, för nu ska jag försöka mig på en rapport. Det är alltid svårt, det sägs så mycket som man ska komma ihåg och man sitter och lyssnar väldigt koncentrerat, kanske alldeles för koncentrerat, för till slut blir det korvstoppning i hjärnan. Och så får man kanske en släng solsting efteråt också, när solen tokskiner och det är varmt och mysigt! Men som sagt, jag ska försöka mig på en redogörelse över dagens händelser här och nu:

Denna gång hade jag sällskap hos doktor E, pappa hade åkte upp hit från Jönköping tidigt i morse för att vara med. Som jag har konstaterat förr, det är bättre med två par öron som lyssnar än bara ett par. Och vi fick riktigt bra besked denna gång, så håll i hatten om ni vill ta ett glädjeskutt om ett tag!
Förändringarna i levern, denna följetong, är metastaser - rakt upp och ner, varken mer eller mindre. De har funnits där länge och är några stycken till antalet, men det fina i kråksången är att de minskat i storlek sedan de första undersökningarna för ett gäng månader sedan. Alltså har mina cellgifter gjort nytta och andra tumörer i kroppen lyser med sin frånvaro, allt är fint på den punkten. Och att metastaserna minskat i storlek kan ju inte vara annat än jättebra, nu har jag två cellgiftsomgångar kvar och sedan ska allt vara färdigt! Hur det är med metastaserna då återstår att se, men om de var större i början av behandlingen och mindre nu bör de faktiskt vara ännu mindre sedan, kanske helt borta - vem vet?! Så jag är nöjd och det är skönt att veta att jag nu bara har två behandlingar kvar. Den som vill kan alltså lägga skumpan på kylning, i början av juli är jag klar :)

Pratade värktabletter med doktor E, även om jag har haft några bra dagar nu kommer ju morgondagens cellgiftsomgång ställa till det med värk igen, och när dexofenen försvunnit har jag haft lite tablettproblem som ni nog vet vid det här laget. Hon sa att jag inte bör ha så ont så länge till med tanke på att vi bytte cellgiftssort (till hallonsaftsvarianten ni vet) förra gången. Att jag fortfarande har ont är för att taxolen, den del gift som plockats bort och byttes ut mot den nya, ännu finns kvar i kroppen och stökar runt - men nu bör den faktiskt snart lämna sin hyresplats så jag slipper den värsta smärtan och kan klara mig med kombinationen alvedon och ipren. Ska faktiskt testa dessa två ganska snart när det är dags för nästa värktablettsdos, har vansinnigt ont i fötterna i dag. Nu vågar jag inte ropa hej än på länge, doktor E säger mellan varven att jag har haft väldig otur med biverkningar och fått mycket av alla - till skillnad från de flesta andra verkar det som, som kanske får en eller två biverkningar och då inte under så lång tid. Jag har fått snudd på rubbet och dessutom väldigt intensivt... så om min kropp vill tjura lite extra länge och göra ont bara för att, blir jag inte förvånad. Men vi kan väl hålla tummarna för att det där med smärta snart är ett avslutat kapitel, okej?

Frågade också om alla kramper jag har mellan varven, när kroppen rycker till och gör så vansinnigt ont. Hon sa att min kropp har varit utsatt för så mycket behandling under denna tid att det kan bli så där och att jag för att mildra det hela ska äta magnesiumtabletter så det nästan sprutar ur öronen. Fast det sistnämnda sa hon inte, hon verkar mest säga vettiga saker, men jag ska i alla fall dubbla den dos jag blev ordinerad förra gången. Ja varför inte, med tanke på att jag en normal dag äter ungefär 14 tabletter av olika slag kan jag väl lika gärna ta två till? Spela roll liksom...

Jaha, det var nog det det, nu vet ni det mesta av det som kom fram. Jag känner mig vid gott mod igen, jag har ett slutdatum för sista behandlingen och känner inte längre att det här kommer hålla på i evigheters evighet. Jag ska ta mig igenom det som är kvar och så småningom bli en alldeles normal människa igen! Även om det tar flera månader innan orken är tillbaka ordentligt kan man ju som sagt hoppas på att smärtan börjar avta så att den inte behöver förstöra så mycket. Vi får se, men jag tror det blir bra det här.

Efter läkarbesöket åkte pappa och jag in till stan, åt lunch på kinarestaurang - som hade lunchbuffé med både klassiska kinarätter samt sushi, fin kombination - och sedan gick vi en tur i den 28 grader varma huvudstaden, innan vi satte oss i Kungsträdgården och åt glass (man måste ju fira små metastaser förstår ni väl!). Och trots att min kropp började göra väldigt ont efter ett tag var jag på väldigt gott humör. Det var fullt med folk, fullt med lastbilar som körde runt glada studenter genom hela stan (något som brukar få mig smått irriterad i vanliga fall eftersom det här pågår under ett par veckors tid och samtliga studenter varenda år tycks vinna VM i usel musiksmak - men den här gången var det riktigt trevligt, trots att förmodligen ingen student håller med mig i morgon när de vaknar med tinnitus hela högen för att det spelats musik med samma decibel som om världens alla stora flygplan hade väsnats tillsammans), fullt med solsken i en årstid som bara är i sin början. Det blir bra det här!

Nu ska jag försöka mig på det där med packning, direkt efter morgondagens cellgiftsdos åker pappa och jag ner till gamla Jönköping igen. Nästa gång ses vi alltså där nere!

Bäst just nu: Svenska fotbollslandslaget som ikväll vinner mot Finland i EM-kvalet. I alla fall om jag får bestämma. Och eftersom ganska få skulle gå emot den tanken kan väl jag få bestämma det då?

16 kommentarer:

  1. Hurra vad bra! Champagne på kylning it is!

    SvaraRadera
  2. Åh Emma vad skönt att höra!!!!! Har tänkt så på dig hela dan!!! Du har en sån fantastisk attityd och kämparglöd, övertygad om att det gjort sitt till "krympningen"!!
    Stor kram från Linda Q

    SvaraRadera
  3. Må de krympa en bit för varje dag som går!!!!!
    Oj, vad jag tänkt på dig idag.
    Lycka till nu i morgon med hallonsaften, det verkar ju ändå vara en bra saft som gör det den ska.
    Dunderkramar!

    SvaraRadera
  4. Så roligt att äntligen få ett positivt besked. Grattis och hurra. Dessa små luringar får gärna fortsätta sin sorti ur din kropp. Hoppas verkligen på det allra, allra bästa. Så "bestämmer" vi att hallonsaften beter sig snällare denna gång och att det svåra giftet mycket snart har lämnat sin tillfälliga bostad.
    Ja, då flyttar jag min tankeverksamhet från Stockholm till Hva. Har varit mer där än här idag.
    Önskar dig/er en trevlig kväll med fotbollen och därefter en kraftbringande natt.
    En varm hälsokram till the fighting Emma!!!!!

    SvaraRadera
  5. Heja heja!
    Både på dig och fotbollskillarna! de har nu 3-0, du har vunnit så mycket mer!!!

    Ta hand om dig nu! Ska försöka fira här med, inte i champagne kanske i mitt tillstånd, men lite apelsinjuice kan det ju bli... Så glädjande besked med dina metastaser!!! De kommer få ge vika helt nu! De har ingen aning om vem de försökt ge sig på.

    Kramar i massor!!! Ser fram emot att få träffa dig!

    SvaraRadera
  6. Åh vad skönt att höra!!! Hurra hurra!! Det var baske mig på tiden det blev lite braiga nyheter! Nu ligger champagnen återigen på kyl! :)
    Skönt att du hade pappsen med dig också, som support som kunde lyssna att det verkligen var så och att kunna få fira! Det gjorde du rätt i!
    Tänker på dig i massor vännen! så lycka till imorgon med hallonsaften.
    Heja världens bästaste Em!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Karin: Åhh vad trevligt, me like :) Kram!

    Linda Q: Tack snälla, vad gullig du är :)
    Stor kram till dig!

    Isa: Ja det vore ju väldigt bra, då är de nog borta snart!
    Ja saften är ju bra, även om den bråkar en del gör den ju sitt jobb :)
    Kram!

    Ylva: Ja visst var det, tack :) Ja bort med dem bara!! Ja denna gång skulle det sitta fint med lite mild saftbehandling, jag håller tummarna för det.
    Tack och varm kram tillbaka!

    Susanne: Ja heja oss, och heja dig också som hejar så bra :) Skön vinst det blev!
    Apelsinjuice är bra, vitaminer är ett utmärkt sätt att fira på :) Haha, helt rätt - de kan flyga och fara :D
    Kram och detsamma, vi måste styra upp något vid tillfälle!

    Linda: Visst var det, nu får det räcka med tråkiga saker! Det låter härligt, gott det ska bli :)
    Ja det var väldigt bra, man borde egentligen alltid ha med sig någon i sådana lägen.
    Tack snälla, världens bästaste du :)
    Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera
  8. Glädjetårar! Tack och lov! Önskar dig nu en att slippa de svåra biverkningarna de återstående behandlingarna.
    Och fotbollen gick ju också bra.
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Härligt, Emma!
    Så skööööönt att äntligen få positiva besked.
    Vi gläds verkligen med Dig.

    Nu ska allt bara bli så mycket bättre och roligare! Bort med allt mög ur kroppen.

    Du var i våra tankar och böner särskilt idag, Emma. Och då är det ju särskilt roligt att läsa Din blogg idag, så här på nattkröken!

    Och, som vi sagt tidigare...Du är välkommen, när Du finner läge för det.
    MAXI-Kram på Dig, särskilt idag!
    Ulla & Stig
    i Vittsjö

    SvaraRadera
  10. Jaha ja, de krymper. Vettigt av dem! Hurra! Gläds med dig. Åt glass igår kväll, den var förstås för att fira med dig! (Och lite för att ena syskonbarnet gör världens godaste kolasås.) Kram!

    SvaraRadera
  11. De nya beskeden glädjer mig att höra. Nu håller jag tummarna att du snart blir frisk gulliga Emma! Kramar fr Lisa

    SvaraRadera
  12. Lise-Lotte Lindgren8 juni 2011 kl. 14:02

    Wohooo! Och Hurraaaa!! Grattis till de små krymplingarna! Måste kännas såååå skönt för både dig, mamma, pappa och brorsan!
    Taltidningskram!
    Lise-Lotte

    SvaraRadera
  13. Birgitta: Ja det var ju ett trevligt besked kan man lugnt säga :) Och ja, även fotbollen var en fröjd!
    Kram!

    Ulla & Stig: Tack, ja det känns så otroligt skönt! Och nu hoppas vi som sagt att det går åt rätt håll!
    Tack och kram!

    Monica: Haha, ja visst är det, de är kloka och ganska bra att ha att göra med :) Se där, två mycket bra anledningar till att äta glass!
    Kram!

    Lisa: Tack, gulliga du!
    Kram!

    Lise-Lotte: Man tackar! Ja jag tror det är många som gillar det här, jag gör det väääldigt mycket :)
    Taltidningskram tillbaka!

    SvaraRadera
  14. Lise-Lotte Lindgren9 juni 2011 kl. 15:39

    Alltså, jag menar ju förstås att det känns hurrabra för mig också, men allra bäst för dig och dina allra närmaste. Fast det förstod du va? :-)
    Lise-Lotte

    SvaraRadera
  15. Lise-Lotte Lindgren9 juni 2011 kl. 15:41

    Och du glömmer inte vad som ligger under Birgittas manushållare, va? Om du behöver dem alltså...
    L-L igen

    SvaraRadera
  16. Lise-Lotte: Det förstod jag :) Och nej då, jag har inte glömt!
    Kram!

    SvaraRadera