måndag 6 juni 2011

Hej hallå igen!

Jag är tillbaka. Om någon har undrat tog jag lite bloggledigt några dagar. Det var inget planerat, i så fall hade jag meddelat mig. Det bara blev så, jag låtsades kanske leva ett något sånär normalt liv några dagar. För även om jag inte bara skriver om sjukdom, biverkningar och tankar kring detta i denna blogg så blir det ju en del av dessa varor. Så kanske passade jag på att vara långledig som "alla" andra normala människor ett tag, tog ledigt från allt liksom.

Men nu är jag här igen, en kortis. Tar en paus från balkonghänget och annat småpysslande, slinker in här och meddelar att jag fortfarande lever! Har det ganska bra på biverkningsfronten, inte så ont längre men kräver fortfarande smärtstillande ungefär var fjärde timma - fast nu räcker det med alvedon och det är ren lycka! Tyvärr är det nya cellgifter på onsdag om allt går enligt planerna, så snart är jag tillbaka i de tyngre pillren, tillbaka i de tunga biverkningarna. Det är lite störigt att hinna känna på hur det är att må så nära normalt jag kan komma några dagar, innan det är dags att dyka ner i surträsket igen. Jag hinner snudda på det där med återhämtning, sedan är det över och man krälar på i skiten igen. På ett sätt är jag ju van, har hållt på så här i ett halvår, men det är fortfarande precis lika tråkigt.

Men i dag är det en bra dag och jag njuter. Trivs i solen - och inomhus. Ni kanske minns att jag fick låna fyra säsonger av Lost av min lillebror för några veckor sedan? Började titta i förrgår och har förstås fastnat rejält (ja, min bloggledighet kan även bero på det intensiva dvd-tittandet), brukar ta ett par avsnitt till frukost och avslutar sedan kvällarna med minst en skiva - fyra avsnitt - innan det är dags för sömn. Vet inte varför jag är så svag för dessa låtsasvärldar, finns det något inslag av antingen mysterier, konspirationer, vampyrer, monster, zombier, onda och goda (eller allt på en och samma gång) blir jag alldeles såld! Kanske är stundtals den riktiga, sjukskrivna, världen lite för tråkig, kanske behöver jag lite spänning. Att jag gillar dessa världar även när jag inte är sjukskriven gör förstås att det resonemanget faller, men jag fördjupar mig inte mer i det ämnet nu...

... för nu ska jag gå ut på balkongen igen en stund! I morgon är det slut på långledigheten även för mig, då är det läkarbesök som gäller, bland annat med svar på vad de där förändringarna i levern egentligen är för något. Mycket spännande, på återseende!

Bäst just nu: Timmen är slagen för en ny dos alvedon, hurra!!

12 kommentarer:

  1. Väldigt skönt att du är tillbaka, blev faktiskt lite orolig. Unnar dig verkligen lite bloggpaus och framförallt, som du skriver, känna dig lite normal.
    Åhhhh, vad jag önskar att allt snabbt ska vända till ett normaltillstånd för dig. Att cellgifterna ska göra ett gott jobb, men inte göra dig trött och inte ge dig smärta, jag önskar, jag önskar, jag önskar SÅÅÅÅ! Tänk om det ändå kunde vara annorlunda denna gång. Tänker jättemycket på dig inför morgondagen!!!!!!!!!!!!!
    Fortsätt nu att Losta på och världens största kram tjejen!

    SvaraRadera
  2. Klokt att ta långledigt! Du har ju faktiskt ingen rapportskyldighet, även om det är både trevligt och intressant att höra ifrån dig. Och nog är det lite bra att du tröttnar på att ha ont och inte vara i form, annars hade du ju resignerat. Men fattar verkligen att det känns motigt att börja om med "eländet" på onsdag igen. Tur att du har förmågan att njuta när du kan, och att du är så medveten om att du njuter. Då blir det liksom dubbelt bra, tänker jag. Lycka till imorgon!

    SvaraRadera
  3. Hoppas det går bra imorgon! Tänker på dig.

    SvaraRadera
  4. Hej! Kul att höra ifrån dig och bra att du har kunnat ha några sköna! dagar. Visst har det varit en långhelg för de flesta med vackert väder m.m. Men tankar om dig har helat tiden funnits. Jag önskar så att ditt besked i morgon ska vara positivt och att läkaren snart kan säga att nu räcker det med cellgifter, nu har de räliga cellerna fått vad de tål och försvunnit. Att du nu i lugn o ro får återhämta dig och bli stark igen. Hoppas hoppas.
    Nu skajag gå ut och sätta upp staket för hundrackarn rymmer från tomten. Kram kram.

    SvaraRadera
  5. Hej Emma! Så underbart skönt att detta alvedon räckt en dag som denna. Nu önskar jag dig en god natts sömn och allt gott för de två kommande dagarna. Att du ska få postiva besked. Att behandlingen ska gå bra. Och att du inte ska behöva ha så svåra biverkningar den här gången.
    Vet inte om jag berättat att jag hade några vänner här som följde med till Plantagen och hjälpte mig att köpa växter och ta hem dem och jord och sedan plantera och göra min balkong så fin så fin.
    Allt gott Emma! Kram!
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Härligt att du haft en skön dag och framförallt inte sådan värk.

    Tänker/Ber för dig lite extra de kommande två dagarna. Önskar sååå att beskeden är de bästa möjliga.
    Kram och godnatt:-)

    SvaraRadera
  7. Hej Emma!
    Har också varit ledig några dagar och seglat i Tjust skärgård (Västervik) samt passat barnbarn i Vimmerby. Klokt av dig att ta en paus från bloggandet och jag önskar dig en bra dag imorgon med allt vad det innebär!
    Helena med brödlimpam.

    SvaraRadera
  8. Hej där Emma!
    Varit varmt här nere Jkpg i helgen, äntligen känns det som om sommaren har kommit!
    Varit och köpt skolavslutningskläder till barnen idag. Jonna slutar ju 2an och Maja får hänga me på ett hörn (börjar förskolan i aug.)
    Om du kollar på alla Lost avsnitten så får du gärna berätta för mig hur allt slutade sen! Jag orkade bara kolla till typ säsong 3 har jag för mig, sen tröttnade jag..
    Tänker på dig i morgon, skickar massa massa kramar!!
    Linda Q

    SvaraRadera
  9. Isa: Ingen oro nu då, nu är jag här igen :)
    Ja det vore skönt om denna omgång kunde bli bättre än de andra - vi får väl se hur det går...
    Kram!

    Monica: Ja ibland måste man nog det! Ja det är trist, nu vill man ju fortsätta på den bra vägen! Men det är bara att kämpa på, och som sagt njuta när det finns saker att njuta av :) Tack!

    Caroline: Tack snälla :)

    Britta: Tack :) Ja det vore väldigt skönt, känns som att jag kan det där med cellgifter nu, behöver inte fler erfarenheter av den varan!
    Hoppas staketet blev klart och rymningssäkert :)
    Kram!

    Birgitta: Tack, ja vi håller tummarna för en massa bra saker nu!
    Det är bra, man blir glad av en fin balkong tycker jag :)
    Kram!

    Ylva: Ja det är skönt, synd att inte alla dagar är så! Men jag är glad för de som är bra.
    Tack, sov gott och kram!

    Helena: Segling låter härligt, det är väl på vattnet man ska vara sådana här dagar :) Tack så mycket!

    Linda: Det låter bra, hoppas det fortsätter nu när jag snart kommer neråt igen!
    Vad mysigt! Stora de har blivit :)
    Absolut, jag skickar en redogörelse när jag kommit så långt, blev precis klar med första säsongen. Lite besviken att Boone dog, han var en av mina favoriter (Sawyer är den andra favoriten). Återkommer!
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  10. Hej Emma!
    Vilket väder, och vilken värme Du sprider kring Dig. Vi är med Dig, skall Du veta.
    Du/NI är Välkomna till oss i blåbärsskogen, när det passar Er. Kan vara skönt med lite Skånsk avkoppling, kanske.
    Du bestämmer om lusten, tiden och orken finns.
    Välkommen i så fall!

    Vi är med Dig särskilt imorgon i bön. Så Du är inte ensam....

    MAXI-kram från Vittsjö!
    Ulla & Stig

    SvaraRadera
  11. Emma, åhhhhh vad jag tänker på dig idag när du är på dr besök. Så du bara vet det!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Bamsekram, kryddad med dunderhonung!

    SvaraRadera
  12. Ulla & Stig: Haha, det låter ju bra, fint väder och värme är en bra kombination :) Tack!
    Låter mycket trevligt, det skulle vi gilla! Ska väl bara försöka må lite bättre under ett par dagar först... Tack, igen!
    Kram!

    Isa: Tack, jag vet :)
    Kram!

    SvaraRadera