onsdag 31 augusti 2011

Galna dagen med galna glassen

Okej, rubriken är kanske en viss överdrift. Inte med glassen, men med dagen. För den har i alla fall inte varit galen på det sättet ni kanske tänker er men faktum är att det känns som att jag är i en lite galen period just nu. Galen på ett väldigt positivt sätt. Jag orkar nämligen väldigt mycket och det känns så avlägset att jag undrar om det är något galet på gång, typ. Visst, jag har haft mina bra stunder under året, där jag orkat göra saker mellan i alla fall några cellgiftsomgångar. Men för det mesta har jag ändå varit väldigt trött och haft väldigt ont och det var länge länge längesedan jag hade ett par bra dagar i rad. För bara en vecka sedan var jag ganska sänkt, med en nyupptäckt giftstruma som tröttade ut tillsammans med de gamla cellgifterna. Ibland tvivlade jag nog på att jag skulle orka göra saker någon mer gång i livet - och även om väl egentligen det är det galna tillståndet, att inte orka, känns det som att allt är galet nu. Jag fungerar flera timmar i streck och det är jag inte van vid!

I måndags var jag på jobbet för att vara med på avskedsfika för en nu före detta kollega. Var ganska full med ork när jag kom dit, hade en liten dipp några minuter efter att jag kommit upp på redaktionen, ibland känns det som att jag sitter i en plastbubbla och inte är riktigt medveten om vad som händer runt omkring mig. Jag hör folk prata som på avstånd, trots att de står alldeles bredvid mig och så går tankarna väldigt trögt. Mina alltså, inte de andras. Inte vad jag vet i alla fall. Det där försvann efter några minuter och sedan mådde jag bra (om än ganska trött, jag har jättesvårt att stå still ens en kort stund, måste alltid hitta en stol att sjunka ner på) och fortsatte klara av dagen bra. Om någon hade sett mig i går hade jag förmodligen fått en stämpel på mig som en väldigt ickeorkande person eftersom jag bara slappade hemma med en bok, men det var bara för att jag kände för att just slappa - orken fanns där. Och i dag har jag fortsatt på samma sätt, med ork. Galet var ordet. Men som sagt, bra galet.

Hade först tänkt åka in till stan och bara dra omkring men kom på att jag inte alls kände för att trängas med folk på Drottninggatan. Det spelar nästan ingen roll vilken tid på dygnet det än är, det är alltid mycket folk där. När man tror att alla andra normala människor går i skolan eller jobbar och inte alls ska vara ute och gå på gatorna är det ändå precis det de gör! Tog mig istället till en av mina favoritgallerior som heter Liljeholmstorget, som inte ligger så fasligt långt ifrån mig. De har bra butiker när man bara känner för att gå och kolla läget, uppleva något normalt för ett par timmar och småshoppa lite, hitta ett matställe för att få i sig lite lunch utan att trängas med resten av Stockholms befolkning som kommit på precis samma sak precis samtidigt. Missförstå mig inte, jag gillar storstaden med nästan allt vad det innebär - men ibland är det skönt med en lite mindre känsla. Dessutom: Liljeholmstorget har Galna Glassen.

Gillar man glass gillar man Galna Glassen, det upptäckte jag i dag (första gången jag såg stället). Av någon märklig anledning finns bara Galna Glassen på tre ställen i landet - i Västerås, Halmstad och i denna Stockholmsgalleria. Deras motto är "Våga prova glassen du inte visste att du älskade!" och grejen med Galna Glassen är att man gör sin alldeles egen glassensation, med en enormt lång innehållslista på allt man kan tänka sig kan passa (och kanske inte kan passa) i en glass. Hej pappa, jag ska ta med dig dit någon gång (att jag vänder mig extra mycket till pappa är för att han och jag är de största glassfantasterna i vår familj. Men jag kan ta med mig vem som än är intresserad också)!

Om ni missat vad det handlar om så är det alltså Galna Glassen! De här bägarna tror jag är till för de jättestora, jättegalna glassarna!

Först väljer man glass - vanilj, choklad, lakrits, jordgubb, päron eller sorbet. Sedan är det dags att gå lös på smakerna. Vill man ha jordgubbsglass med Snickerssmak är det lätt som en plätt, vill man ha päronglass med kexchokladsmak är det precis lika lätt att fixa!

Man kan förstås också blanda i kakor, nötter, godis (som inte är choklad alltså) och frukt i sin glass. Glass med kokosbollssmak eller mums mums kanske? Eller glass med geléhallon, djungelvrål eller maräng kanske? Eller glass med avocado eller björnbär kanske? Det är nästan bara fantasin som sätter gränser. Sedan väljer man en sås också - kanske med passionsfruktssmak eller polkasmak? Eller något helt annat.

Ja, jag kan tänka mig glass med chokladsmaken geisha, glass med plopp- eller twix-smak eller varför inte med smak av Ahlgrens bilar?!

Glassen och godis/frukt/choklad/kaksmaken blandas samman med sås och skopas upp i bägare eller våffla. Sedan njuter man av sin alldeles egenkomponerade glass! Svar ja, jag fick absolut fotografera hur det går till, det är ingen större hemlighet.


Själv festade jag loss på en kula (det är jättestora kulor, man får vara vrålhungrig för att inte bli mätt på en) med turkisk peppar och tutti frutti-smak på såsen. Att lakrits och hallon/jordgubb passar ihop vet man ju sedan innan, det finns många godissorter som har just den kombinationen. Men har ni någonsin testat saltlakrits och tutti frutti-godiset ihop? Nej, skulle inte tro det! Jag kan rekommendera den, men det kan jag nog göra med de flesta smaker hos Galna Glassen...

Här är min glass, vanilj med stora bitar turkisk peppar och tutti frutti-sås. Den satt alldeles väldigt fint!


Nu blir det en lugn kväll här, har galet ont i fötterna efter mina intensiva galleria-timmar. Men det var det ju lätt värt, jag orkade ju göra normala saker under en ganska stor del av dagen, plus att jag fick äta galen glass! Ibland kan man inte begära så värst mycket mer för att ha en bra dag :)

Bäst just nu: I kväll startar tredje säsongen av fantastiska True blood, vampyrserien med bland annat Alexander Skarsgård som den elake vikingavampyren Eric. Jag har längtat över ett år på att serien ska dra igång igen och nu äntligen!! Klockan 22.00 slår jag på SVT1 och sitter som fastbiten (haha) framför tv:n, bara så ni vet.    

12 kommentarer:

  1. Men vilken härlig galenskap! Roligt att läsa efter en lååång dag med tusen och en saker. Den där Liljeholmsgallerian behöver få ett besök snart, det hör jag det. Länge sedan jag var där, var nog innan galna glassens tid. Igår var jag på din redaktion. Lämnade in några virkade/stickade västar. Lite synd att vi gick om varandra. Ha det fint, du och orken!

    SvaraRadera
  2. Yes, yes, jippi, heja, hurra, fantastico, tjoho va braaaa! Äntligen lite kraft till
    Emma, det var då på tiden!!!! Galet underbart!!!!!
    Japp, så glad blir jag av att läsa om orken.
    Kanske är det strumapillren som gett dig ett uppsving.
    Detdär galna glass stället låter ju häftigt men jag skulle aldrig kunna bestämma mig, blir helt nojig när jag har mer än två saker att välja på.
    Kul ide´i alla fall.
    Inga vampyrer för mig, men en kanonkväll önskar jag dig!
    Stora kramen!

    SvaraRadera
  3. Wow, det här var en rolig läsning. Hoppas att krafterna kommer för att stanna nu, oavsett om det handlar om att du fått hjälp mot struman eller att monstren äntligen har insett att de kan sluta härja. Han nu en go natt och ät glass för mig nästa gång oxå, dit vill jg åka någon gång. Mums!

    SvaraRadera
  4. Ojojojoj vilken härlig rapport att läsa. Gläds så med dig att krafterna är på G nu, som i Galet:-) Som du beskriver galet får det gärna vara.
    Må så innerligt gott i fortsättningen. Det verkar som medecinen för struman gör nytta. Nu blir det bara bättre och bättre.
    En varm hälsokram till dej!!

    SvaraRadera
  5. Monica: Vi kanske lyckas vara där och äta glass samtidigt nästa gång, jag ska helt klart tillbaka och testa fler smaker! Tror det är ganska nytt. Synd att vi missade varandra som sagt, såg i mailen att det kommit in hur många mössor som helst, kul! Tack, det ska vi :)

    Isa: Visst var det! Det är värt att hurra över det :)
    Ja jag är också sådan, så det tog ett tag innan jag lyckades bestämma mig... men man får blunda och peka om man inte kan bestämma sig själv!!
    Tack och kram!

    Anonym: Ja det hoppas jag också, vore snopet om det blev ett stort bakslag nu, så det håller vi tummarna för att det inte blir! Det ska jag förstås göra :)

    Ylva: Det känns väldigt bra att orka och jag hoppas också att det nu bara blir bättre och bättre :) Det var skönt att få den medicinen!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Glasspappan måste ge lite respons på detta. Det är ju ett mycket gott tecken när din galna sida är så tydlig som du skriver om. Glass gör susen, det vet vi ju alla! Ja, det blir att sikta in sig på ett gemensamt besök hos din nya glassfavorit - så fort som möjligt. Hoppas det blir en filial i Jönköping, kanske du och jag skall dra igång den? Men nej, det går ju inte, vi skulle ju äta upp det mesta själva!
    Kram från (glass)pappa

    SvaraRadera
  7. Åh vad skönt att höra!!!
    och du har ju hittat mitt drömställe - utan att jag vetat nåt! Galna glassen, dit MÅSTE jag åka, och helst nu på en gång!!! chefen förstår säkert varför jag kommer sent.. eller inte alls idag hehe. Underbart ställe!!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hi hi du är så härlig, hittar kul saker överallt. Härligt att du mår lite bättre och jag hörde någon viska att du ska börja arbeta på måndag?! Kul kul. I dag har vi varit och köpt tre blomhöns till tuppen som varit ensam hela sommaren. Det är så härligt att följa djurens beteende, tuppen blåste upp sig så han var som en rund boll och fjädrarna spretade åt alla håll, han tyckte nog att han var jättefin. Få se vem han får på fall.
    Ha det nu fortsatt bra min vän/Kram Britta

    SvaraRadera
  9. Staffan: Eller hur, glass är bra för allt! Hahaha, nej det vore nog en dum idé att dra igång denna verksamhet, lockande men dum! Vi får äta här istället så snart tillfälle ges :)
    Kram!

    Linda: Den chef som inte förstår varför man måste till Galna Glassen borde inte vara chef! En bra chef borde se till att hans/hennes anställda får galen glass minst tre gånger i veckan! Annars får jag ta med dig dit :)
    Kram!

    Britta: Precis, känns väldigt bra att ha kommit så långt att tanken på jobb inte får mig att falla ihop av trötthet - ska bli kul att börja igen! Haha, snyggt jobbat tuppen! Nog borde någon av hönsen falla för det, skulle jag gjort om jag vore höna :D
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Hej Emma, jag är Agneta Zellners Dotter, hon som skötte lönerna åt er, jag åkte in på sjukhus samtidigt som dig men hade en Borderline som de kallade det, en stor fotboll i magen, jag följer dig varje dag och älskar din kämparglädje och har fått mycket energi från dig efter 3 operationer. Jag hejar på dig och blir så glad när du får positiva besked, stå på dig. Jag och andra som inte är i din direkta närhet tänker på dig. Mvh Nikolina

    SvaraRadera
  11. hej Emma! Vad skönt att få läsa att du har lite ork och krafter!!! Härligt!! Saknade dig i Jönköping förra helgen, men tittade lite då och då på kortet som finns i fönstret vid bordet och kände ändå att du fanns där! Dagen var bra och farmor var nöjd! JA, True Blood har börjat! Vet ju att du liksom jag gillar sådana där knasiga världar...man kan liksom drömma sig bort på nått sätt! Och Alexander har ju varit min pojkvän sedan jag var 9 år...;o)
    Emma, önskar dig en skön helg med mycket ork! Kram!!

    SvaraRadera
  12. Nikolina: Hej, vad roligt att du hittat hit, välkommen! Tack snälla och jag hejar på dig också!!
    Stor kram!

    Karin: Ja det gillar jag också, känns skönt att orka :) Jag var absolut med i tanken! Eller hur, jag gillar verkligen de där galna världarna, rycks helt klart med! Kände att jag tyvärr glömt en del sedan andra säsongen, det var ju ett lååångt uppehåll SVT hade mellan andra och nu tredje säsongen... men det ger sig nog, man kommer ju in i det ändå. Haha, ja då vore det ju dålig stil om du inte kollade, man måste stödja sin kärlek ;)
    Detsamma till dig och er, kram!

    SvaraRadera