fredag 12 augusti 2011

Sista blodprovet kan firas med musikterapi

I går nådde jag en liten milstolpe tror jag bestämt. I går var det nämligen dags för det sista blodprovet. Inte det sista i livet förstås men det sista i cellgiftssammanhang på ett bra tag. Tror jag, som sagt. Inför varje cellgiftsomgång har jag ju med jämna mellanrum tagit två blodprover som har analyserats innan nya cellgifter har sprutats in. Även nu, när omgångarna är över, har det tagits prover och i går var det dags för det slutgiltiga blodprovet som ska ge svar på allt inför mitt läkarbesök på måndag. I vanliga fall har sköterskorna fyllt ett rör vid varje sticktillfälle men den här gången var det hela fyra blodfyllda rör som gällde -  det skulle vara tre enligt remissen men sköterskan i går tyckte tydligen det var bäst att ta ytterligare ett rör, för säkerhets skull. Och varför inte festa loss ordentligt när det är sista gången?! Blodet ska denna gång analyseras i 17 (fyra i normala fall) för mig obegripliga förkortningar och konstiga ord. Min sjukvårdskunniga svägerska berättade att det bland annat var levervärden som skulle ingå i analysen, och det verkar ju väldigt vettigt eftersom det är just metastaserna i levern som är det mest spännande att få reda på i början av nästa vecka.

Senast jag var på vårdcentralen Lokstallarna konstaterade jag ju i ett blogginlägg att jag var smått bekant med personalen efter att ha varit där ett par gånger i år (kan läsas om i inlägget Ingen kändis - men lite igenkänd från 20 juli). Det kändes likadant i går, kvinnan i receptionen och jag har blivit lite tjenis med varandra vid det här laget.
- Men nu skulle vi ju haft firarfika! Kaffe och tårta här i luckan, konstaterade kvinnan när jag berättade att det nog var sista gången jag besökte vårdcentralen på ett bra tag. Och nej, hon menade inte att det var värt att fira att hon kanske aldrig får se mig mer, det var mer det där med sista blodprovet som borde resulterat i en tårtbit...  Nu blev det varken tårta eller kaffe utan bara blodprov, vilket var okej det med.

Som flitiga läsare vet blev jag för snart en månad sedan intervjuad av lokaltidningen Jönköpings-Posten:



Har inte nämnt så mycket mer om det här i bloggen eftersom man måste vara prenumerant för att läsa artikeln på tidningens hemsida, men den som inte kan få nog av mig i bloggen utan även vill läsa om mig i pappersform (jag förstår att ni är många... och jag förstår att ni fattar att jag nu var jätteironisk!) får om några månader en ny chans: i går var nämligen en frilans-journalist och -fotograf här från Året Runt. Jag berättade om mitt sjukdomsliv med allt vad det har inneburit och innebär i glädje, sorg, frustration, hopp och alla andra känslor. Vi hade väldigt trevligt och jag återkommer i ärendet när artikeln är publicerad - och ni gör förstås vad ni vill med den informationen sedan :)

I dag börjar en festival i Jönköping som heter Homecoming Festivalen. I dagarna tre blir det sju konserter med southern gospel-musik och det laddar jag för nu. Jag har en ganska bred musiksmak, hårdrock i olika former ligger mig kanske varmast om hjärtat men med tanke på hur många bra musikstilar det finns vore det galet att bara låsa sig till en sort! Pop, rock, country och southern gospel finns också representerat i min stora skivsamling och nu i helgen blir det alltså den sistnämnda stilen som konsumeras. Pappa är projektledare för festivalen och han säger att det hela kommer bli jättebra - och pappa brukar ha rätt.

Bäst just nu: På tal om musik. För några dagar sedan berättade Rapport om en vetenskaplig studie som visar hur musik och musikterapi kan fungera som ångestdämpare för folk som har cancer. Och inte nog med det - musiken kan också minska smärtorna och förbättra humöret! Ja, musik är bra grejer, vad bra att jag ska få en dos av den varan nu i helgen! Nyfiken? Se inslaget eller läs om rapporten:

http://svtplay.se/v/2499416/musikterapi_kan_lindra_smarta

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2011/Augusti/Musik-lindrar-angesten-hos-patienter-med-cancer/

9 kommentarer:

  1. Ha en bra konserthelg då, happy dej!
    Dom där Lokstallarna verkar vara riktigt trevliga, ett viktigt ställe att vara det på. Ser fram emot Året runt, har inte tänkt så tidigare, kanske får jag blodad tand. Ska kolla länkarna, hinner inte just nu.
    En bra dag, utan värk, utan trötthet, det är vad jag önskar dig!!!!
    Fredagskramar!

    SvaraRadera
  2. Isa: Tack tack!
    Precis, vårdpersonal får gärna vara lugna, trygga och glada - det blir så mycket trevligare då! Det låter bra :)
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  3. Uppnådda milstolpar är härligt och kanske är vetskapen om att det är värt att fira också ett slags firande - man blir ju glad och det är väl poängen med att fira! Men det hindrar ju inte att du tar ett tårtkalas också vid tillfälle. Själv ska jag nu äta frukost i soffan.

    SvaraRadera
  4. Heja heja:) milstolpar är bra! för himla skönt att ha gjort sista på ett bra tag!
    Utan att läst artikeln i tidningen ser det ut att vara en väldigt fin artikel, mycket fin rubrik, den gillade jag! och jag längtar tills jag får köpa året runt! (en meningen jag inte trodde jag skulle säga.. riktigt än haha)
    Mys vidare i jönkan så ser jag fram emot när vi ses i veckan!! KRAM KRAM

    SvaraRadera
  5. Monica: Helt sant! Jag är ju av den åsikten att man ska fira så mycket som möjligt eftersom det så ofta finns små tillfällen att fira, om man bara öppnar ögonen och ser de där sakerna! Soffrukost är bra frukost :)

    Linda: Absolut, sådant gillar man! Ja det var en bra artikel och rubriken kändes rätt också :) Hahaha, eller hur, lite oväntad mening i vanliga fall :D
    Det gör jag med, snart så!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hoppas du får en bra dag idag Emma!!! Har tyvärr helt missat artikeln om dig i JP, várken vi eller mina föräldrar har tidningen... ska kolla läget hos svärmor om den finns kvar. Vilket datum var det??? Lycka till med provsvaren!!! Många kramar

    SvaraRadera
  7. Hej Emma! Nu är jag/ vi tillbaka i verkligheten igen! 4 veckors semester är underbart! Vi har varit i sthlm, badat vid alla härliga stränder här i vbg, bilat på österlen, varit i bohuslän och haft massa mysiga besök av nära och kära. Idag har fredrik börjat jobba igen så jag och Elliot får leka på egen hand. Förresten han började krypa just på sin ettårs dag!! Stort!! Jag är nu hemma tre veckor till..sen är det dags att jobba heltid och bli klasslärare åt en 4a....känns läskigt spännande och konstigt! Hur sr dina planer ut nu resten av sommaren? Har ni vägarna förbi vbg? Hur ska vi fira farmor/mormor? Hon vill ju ABSOLUT inte att vi ska anstränga oss för henne....;o). Jag har missat ett antal inlägg från dig här på bloggen men när jag har skummat lite så förstår jag att du nu mår ganska bra?! Hoppas nu på bra provsvar!! Hejja Emma!! Snälla meddela när året runt artikeln kommer...kändis kussen! Stor kram till dig och dina kära från oss!

    SvaraRadera
  8. Nu har jag läst länkarna om musikterapi och det tror jag verkligen på!
    Fortsätt att lyssna på bra musik och sjung för full hals, gärna på balkongen så andra oxå får lite underhållning!!!!
    Måndagskramar tjejen!

    SvaraRadera
  9. Susanne: Tack! I så fall ska du kolla in torsdagstidningen från 28 juli hos svärmor :)
    Kram!

    Karin: Välkomna tillbaka till verkligheten :) Låter som ni haft en jättebra semester, det är roligt att åka omkring och se saker! Åh, vilken present han kom med, klok kille som passar på när han fyller år - lätt att komma ihåg liksom! Du kommer göra succé tror jag, bli en alldeles utmärkt lärare för din klass :) Jag skulle gärna åka till Varberg framöver, har ingen aning om hur det blir med det, men om det ser ut att bli veklighet hör jag naturligtvis av mig! Haha, nej det där är inte lätt - jag vet inte... Ja jag känner mig bättre nu, det går långsamt och blir lite bakslag mellan varven men jag har inte lika ont längre och är inte lika trött och så, så det funkar ganska okej. Det ska jag göra :)
    kram till er!

    Isa: Det tror jag också på, musik är bra grejer!! Hahaha, den terapin tror jag däremot inte riktigt på... :D
    Kram!

    SvaraRadera