torsdag 4 augusti 2011

Man vill ju gärna orka lite!

Det är inte meningen att gnälla, men det här tillståndet som varat i över ett halvår är smått irriterande. Det är lätträknade dagar detta år som jag känt mig helt pigg och det frestar lite på tålamodet ibland. I går gjorde jag upp en plan för hur denna dag skulle se ut. 1. Vara ute i solen. 2. Tvätta. 3. Städa. Jag vet inte hur jag fick för mig att allt det där skulle fungera, jag måste ha fått ett slag i huvudet utan att jag märkte det. För dagen i dag har resulterat i: En uppgift avklarad utan problem, en uppgift avklarad med lite större problem, en uppgift inte avklarad alls. 1. Solen - gick hur bra som helst, jag har legat i en solstol under förmiddagen och gjort det väldigt bra om jag får säga det själv (det krävs ju nämligen en hel del för att sitta/halvligga i en stol. Not...) 2. Tvätten - gick efter viss ansträngning. Har absolut inte strykt något än eller lagt i rena lakan i sängen, vi får se hur det går med den saken lite senare. 3. Städat - gick inte alls. Den Stora Tröttheten sa "stopp och belägg!" och då var det bara att lyssna på kroppen. Och det är just det jag hatar.

Det handlar inte om att ha ork nog att bestiga berg, jag kräver inte så mycket. Men jag vill verkligen orka göra lite saker, varför är det så svårt ibland?! Det ska liksom inte ta så mycket på krafterna att tvätta - speciellt inte eftersom maskinerna ju sköter sig själva, de är ju de som gör jobbet, det är knappast jag som centrifugerar av egen kraft! - men ändå blir jag helt slut! Spaghettibenen vill bara vila hela tiden och då går det ju fullständigt åt skogen med städningen. Tog tag i att rensa en låda i en byrå i hallen, det kunde jag sitta ner och göra. Det var tydligen jobbigt ändå, för nu måste jag sitta och pusta en stund... Pusta, och bara försöka tåla att det tar lååång tid att återfå alla krafter! Vara nöjd med att det inte gör så ont längre - för det är ju en bra grej. Städa kan man kanske göra en annan dag.

Bäst just nu: Det är ju väldigt soligt och varmt och man borde vara ute hela tiden. Men jag tänker ta min kopp kaffe inomhus nu, hör och häpna! Just nu lockar nämligen ett avsnitt av Lost och då är det ju bra att man får bestämma själv var man vill vara och inte vill vara.  

4 kommentarer:

  1. Åhhh, om jag ändå kunde ge dig lite ork... jag vill, jag vill!!!
    Hoppas på en bättre dag i morgon.
    Kraftkramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Isa: Ja jag hade gärna tankat på lite ork från något håll nu, men man får ha tålamod och vänta på att ens egen kommer tillbaka istället.
    Det hoppas jag med :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tycker du varit väldigt duktig idag:-). Förstår att det är frustrerande att vänta in krafterna. Men de kommer - men uppenbarligen lite för sakta för Emma -the fighter. Gott att du inte har så ont längre.

    Imorgon en ny dag och för den önskar vi ännu mer krafter. Kram och godnatt.

    SvaraRadera
  4. Ylva: Tack! Ja ibland blir man bara alldeles för otålig... men jag försöker lugna ner mig :)
    Kram!

    SvaraRadera