lördag 27 augusti 2011

Byta ryggsäck mot en cykelhjälm? Ja tack!

I natt sov jag nästan 12 timmar. Det blir lätt så eftersom det i nuläget är svårt att göra något annat än att ligga i sängen, alternativt halvligga i soffan. När jag är uppe och rör på mig känns det som att jag har en ryggsäck med 300 kilo stenbumlingar i, jag blir så vansinnigt trött i kroppen och får så ont så jag går omkring som ett kommatecken. Alldeles ohållbart i längden kan jag meddela. Kroppen mår alltså som bäst i liggande läge eller om jag kan luta rygg och nacke mot ryggstödet i soffan, då försvinner den där tråkiga ryggsäcken och jag mår nästan normalt. Men det är som sagt ohållbart, man vill inte vara som en säck potatis dygnet runt. Dessutom blir så lite gjort i det här tillståndet! Jag har försökt stryka tisdagens tvätt i ett par dagar nu - och jag gillar att stryka annars, det är lite avkopplande på något sätt - men det funkar bara i fem minuter för efter det kommer ryggsäcken igen. Och tyvärr blir jag så tjurig att jag inte tar fem minuter varje dag, för att så småningom bli klar - nej, då ignorerar jag tvätthögen helt och hållet. Ska dock försöka ta tag i härligheten i dag eller i morgon. Kanske.

I dag har det blivit lite häng på balkongen i den sköna solen och i den sköna stolen (som har högt ryggstöd och därför motarbetar ryggsäcken). I övrigt är det väldigt lugnt, mycket vila och pillerknaprande. Med det önskar jag er en trevlig fortsättning på helgen, om jag vore ni skulle jag hitta på något roligt utan en blytung ryggsäck som sällskap som sabbar det hela! Bara ett tips alltså, om ni har svårt att bestämma er för vad nästa sysselsättning ska bli denna dag: låt den inte innehålla en ryggsäck :)

Bäst just nu: Läste tidigare i dag i en av våra lokaltidningar att invånarna i Stockholm är Sverigebäst på att använda cykelhjälm. I den här stan är det tydligen mer ovanligt att folk inte har hjälm, nästan 85 procent av männen och 70 procent av kvinnorna bär hjälm när de tar sig fram på två hjul. I Skåne och Kalmar drar bara var tionde på sig denna huvudbonad, i Göteborgs län Västra Götaland ligger siffrorna på drygt 50 procent. Vår trend här kan ju gärna få sprida sig i resten av landet tycker jag. Eller som en av de intervjuade säger "Det är snyggare med hjälm än en allvarlig skallskada". Om jag har cykelhjälm? Nej. Men jag har å andra sidan ingen cykel heller. Men jag skulle kunna tänka mig att byta ut ryggsäcken mot både cykel och hjälm faktiskt!

6 kommentarer:

  1. Käraste Emma, vad det är smärtsamt att veta att du har det så tufft.
    Det är så många tankar som finns runt detta att så mycket drabbar dig.
    Vi ville så gärna ha dig med i morgon på mormors fest. Det blir inte som det ska när inte du är med. Tänker på dig hela tiden!
    All världens kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Inger: Det hade varit roligt att vara med och fira men jag kommer ha det skönast här med lite vila! Att det är lite tufft får man nog bara ta, det blir bättre så småningom vet du :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Känner mig sorgsen över att du skall behöva ha en sådan smärta fortfarande. Tycker också att du behövt lite fest men finns inte krafterna förstår jag ju att du tycker det är bättre att stanna hemma och vila. Ja,livet är då ingen dans på rosor. Hoppas morgondagens vila ger dig nya krafter och gör ryggsäcken lättare. Men innan dess önskas dig en riktigt God Natt! Och kämpa på!!!!! Det måste bli: "Bättre och bättre dag för dag"....
    Hälsokramar i kubik.

    SvaraRadera
  4. Jaa, vad ska man säga....HÅLL UT EMMA, det måste vända snart!!!!
    Skickar de största cyperkramar som finns till dig tjejen!!!!

    SvaraRadera
  5. Kan inte göra annat än att bara skicka en stoooor varm kram fylld med massa omtanke och kärlek till dig käraste vän! KRAM

    SvaraRadera
  6. Ylva: Ja det är ju lite störigt förstås, men i dag tror jag ändå det varit liiite bättre, orkat stryka hela tvätthögen minsann! Men som sagt, fest och sådant får det bli en annan gång.
    Kram!

    Isa: Jag lovar att hålla ut, och det kommer vända helt och hållet en vacker dag :)
    Kram!

    Linda: Tack gulliga du, den kramen känns väldigt bra!
    En likadan kram tillbaka till dig!

    SvaraRadera