fredag 5 augusti 2011

Tre flaskor hårspray man inte vill hitta

Fri dag. Inga större planer och inga måsten för denna dag. Det är det väl förvisso inte så ofta i det här sjukskrivna livet, men det händer ju lite titt som tätt att man ska besöka läkare eller ta blodprov exempelvis. Men inget sådant i dag. Sitter dock inte och rullar tummarna konstant, jag har varit ute i solen på balkongen men också...

Rensat. Det är däri den stora städproblematiken ligger just nu. Inte i att det är dammigt hos mig eller så, men vissa rum och ställen har bara för mycket saker. I går tog jag som bekant tag i att rensa en byrålåda, jag borde tagit garderoberna för längesedan och i dag var det badrumsskåp. Det är nästan löjligt vad mycket man kan samla på sig i sina försök att vara snygg - make up och cremer som ska göra underverk med både det ena och det andra! Och mitt i allt detta blev jag lite...

Emotionell. Upptäckte snudd på hur mycket hårprodukter som helst, bland annat tre flaskor hårspray. Inte har jag köpt en enda av dem, bara fått vid olika tillfällen. Använde nog inte hårspray så ofta förr i världen - men jag gör det ännu mindre nu! Hårspray är kanske det sista en cellgiftsperson behöver! Det var nästan som ett hån, för mina korta millimeter. Plötsligt kände jag mig väldigt sjuk, blev extra påmind om vad cancern och cellgifterna gör. Det var...

Dåligt. Man vill ju helst bara må bra, helst inte påminnas mer än nödvändigt om hur livet faktiskt är. Nu är förstås det faktum att man inte behöver använda sina tre hårsprayflaskor eller alla andra hårsaker (stylingprodukter och värmeskydd när man ska föna håret exempelvis) så allvarligt, inget att deppa ihop för, så det är inte det jag menar. Men genom att bara titta på vissa saker blir man påmind om ett före och ett efter. Vare sig det är stora saker (en gång i livet kunde man bli gravid, nu inte) eller små saker (en gång i livet kunde man använda hårspray, nu inte) så finns det ett före och ett efter. Ibland slår det en. Men då får man försöka tänka på något...

Annat. Ett före och ett efter kan säkert i många fall omvandlas till bra saker. Och så kan man spara sina tre flaskor hårspray, en vacker dag kanske håret har växt så mycket att man får användning för dem! Så nu står de längst in på en hylla och kanske får de komma till användning senare, i ett annat efter. Det märker vi. Nu ska jag...

Gå och sätta på kaffe. Kanske tar jag i samband med kaffedrickandet en paus i mitt rensande och kollar ett Lost-avsnitt eller så.

Ja, det är min FREDAG det...

Bäst just nu: Lite mer ork i dag, har kunnat stå i badrummet och rensa till skillnad från i går när det var sitt-rensning som gällde. När jag ska få ork att ta tag i garderoberna vete tusan, har lite ångest över röran där... men det får bli en helt annan dag!

8 kommentarer:

  1. Fredag blev för mig dagen då jag fick hämta hem min dator efter några dagar på verkstad. Att skruva ur 8 skruvar, ta bort en platta, lägga dit en ny platta och skruva i de 8 skruvarna igen är ett l å n g s a m t arbete för en datorverkstad, tydligen. Men nu är vi återförende, datorn och jag.

    Ett ordspråk säger att man saknar inte oxen förrän båset är tomt. Det där kan passa in på rätt mycket. Allt man har är så självklart att man inte tänker på att det finns några alternativ till att ha (alltså att inte ha - det blev lite krångligt det där). Det är bra att du påminner oss ibland, om det där självklara som inte alls är självklart. Jag tänker till exempel numera nästan alltid på dig när jag suckande fångar upp allt hår som lossnar och samlas i golvbrunnen i duschen. Inte kul alls - men att ha hår är kul. Och tacksamhet över att jag har hår fylls jag av då. Inte som en kontrast till att du bara har litegrann och jag har tillräckligt för en normal frisyr, utan för att det inte är självklart, trots att jag så sällan tänker på det speciella med att ha hår. Ungefär så.

    Önskar dig en skön helg! Kram!

    SvaraRadera
  2. Fantastiska, Roliga, Emma... längre kommer jag inte på Fredag men...
    du får då till det, med knorr och eftertanke, i alla fall. Ett framsteg var ändå att du kunde stå vid din röjning idag och att du faktiskt har lust är ju oxå bra.
    Önskar dig en riktigt bra fredagskväll, med eller utan Lost.
    En massa kramar till dig, tjejen!

    SvaraRadera
  3. Som vanligt väldigt trevligt och eftertänkasvärt att läsa det du skriver. Men härligt att det finns lite mera kraft idag. Lycka till med fortsättningen av rensning etc.
    Här blev fredagen regnig men vi reste ändå upp på Tabergstoppen med goda vänner och åt en fatastiskt god middag. Kan rekomnenderas. Önskar dig en skön helg. Nästa sådan har vi ju annat för oss.
    Hälsokramar med mycket ork till dej.

    SvaraRadera
  4. Monica: Hahaha, ja det där lät ju verkligen avancerat, förstår att så svåra saker tar tid :D Skönt att ni är tillsammans nu i alla fall!
    Visst är det så, och det är nog nyttigt att lära sig att allt inte alltid är så självklart som man tror. I morsde hade jag inget vatten i någon av kranarna och det kändes ju jättekonstigt, det brukar ju liksom rinna vatten när man drar igång en kran! När vattnet sedan kom tillbaka var jag väldigt glad men ju längre dagen gick ju mindre tänkte jag på det de gånger jag drog igång kranarna - rinnande vatten är ju sådant man tar för självklart. Men ibland har det slagit mig, och det är ju bra att mellan varven komma ihåg vad man ska vara glad för... :)
    Detsamma och kram!

    Isa: Haha, det var en bra början :) Ja det känns som att det går framåt, det är ju något att gilla! Tack, det blev en Lostkväll!
    Kram!

    Ylva: Tackar! Ja det är skönt, hoppas det fortsätter så.
    Det lät trevligt! Hit har regnet inte kommit än, ska komma någon gång i helgen dock. Precis :)
    Kram och tack!

    SvaraRadera
  5. HejEmma! Det har blivit lördag. Har inte läst din blogg på några dagar. Men nu då jag precis avslutat mitt morgonkaffe så läste jag. Ja, jag sov länge i dag får skylla på min sjukgymnast som jag var hos i går. Tänkte jag skulle få hjälp med att veta vilka maskiner jag ska använda i träningslokalen för att ínte göra fel efter operationen. Har haft rejält ont i ryggen och baksidan av höften - fast på inte opereade sidan. Men det blev en timme med streching och vridning och jag vet inte vad. Gjorde ont så jag nästan skrek. Lyckades komma hem. Tog en knäckemacka och la mig på sängen och sov i ett par timmar. Någon vända i träningslokalen blev det inte men nu ska jag köra de här övningarna två gånger om dagen och sen ska jag tillbaka till sjukgymnasten om några veckor.
    Jag kan förhoppningsvis träna bort mitt onda men du måste ju vänta ut värken. Man tycker att det inte borde ta längre tid än den tid det tar för eländet (som egentligen är bra att den finns)att kommma in i kroppen, att komma ut. Ta det försiktigt med röjandet i lägenheten. En sak i taget. Snart är du igenom både det onda och lägenhetsröjet.
    På måndag är det dags för mig att gå och jobba igen.
    Kram!
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Birgitta: Aj då, det där lät ju inte så skönt... Hoppas det onda försvinner så snart som möjligt! Ja man tycker ju det, men icke då, man får bara ha tålamod och trösta sig med att det en vacker dag blir bättre. Ja i dag blir det nog inte så mycket röjande, mer handlande på Ica Maxi tror jag bestämt!
    Hoppas semestern varit bra :)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Lise-Lotte Lindgren7 augusti 2011 kl. 13:22

    Åh vad segt att ha ont och vara trött hela tiden. Hoppas att det snart blir som vanligt igen! Alltså, som vanligt som det var innan den eländiga sjukdomen.
    Himla snygg pall!
    Vi ska ha Filmtajm på jobbet i morgon kväll. Någon gång efter sju när skickning och webbning och sånt är klart. Vi ska se Yrrol och äta popcorn och dricka läskeblask. Om du vilar riktigt mycket på dagen kanske du orkar ta dig till Kungsholms torg? Vad sägs?
    Kram
    L-L

    SvaraRadera
  8. Lise-Lotte: Ja man har ju helt klart tröttnat både en och två gånger vid det här laget...
    Eller hur, jag gillar den skarpt :)
    Åh vad trevligt det låter! Jag har besök av en gammal vän i morgon så vi får väl se hur mycket krafter jag har efter det, men det är ju inte helt omöjligt :)
    Kram!

    SvaraRadera