tisdag 27 september 2011

Sommar? Höst? Eller vadå?

Ursäkta att jag tagit några dagars bloggpaus igen. Jag hade tänkt skriva i går men orkade helt enkelt inte. På eftermiddagen, ett par timmar efter jobbet, kom Linda, Ellie och senare även Marcus hem till mig på middag. I vanlig ordning är det väldigt trevligt att träffa vänner och deras barn men det kan också ta lite på krafterna. Ellie är ju verkligen hur söt och go som helst men hon är inte stilla många sekunder. Det är ju nästan bara bra, det ska vara liv och rörelse i barn, men det är dåligt ur kamerasynpunkt. Det var bara här hon fastnade något sånär... :

Stå still? Nej det är tråkigt. Springa runt? Ja det är kul :)


I dag har det varit jobb, sista dagen på 25 procent. Från och med nästa vecka är det halvtid som gäller - två heldagar ena veckan, tre heldagar andra veckan. Jag tror att jag kommer greja det, men man vet ju aldrig i förväg. Det känns bra i vilket fall som helst, varenda steg framåt är ett steg åt rätt håll. Om man måste pausa på vägen må det vara hänt men jag ska förhoppningsvis inte börja gå baklänges i alla fall.

Det blev en promenad hem i dag i det sköna höstvädret. Eller vad det nu är för väder. Eller rättare sagt vad det nu är för årstid. Naturen har svårt att bestämma sig. Är det fortfarande lite sommar? Är det mer åt hösthållet? Hur ska vi ha det egentligen?

Obeslutsamt träd - mest gröna blad men också lite gula.

Obeslutsam buske - mest gröna blad men också lite röda.

Som sagt - grönt, gult och rött. Hur ska vi ha det?

Löv på marken - väldigt mycket höstkänsla.

Rönnbär - jättehöstligt. De här har förvisso sett ut så här sedan minst en månad tillbaka, men ändå.

Okej, här ser det kanske mest grönt ut... men den lilla bron är fin, jag gillar den!

Höstträd. Fast lite sommaraktigt på sina ställen. Ja det är inte lätt...


Det sägs att det ska bli 20 grader varmt i helgen men jag tycker det har pratats om värme i flera dagar nu. I lördags var det stundtals riktigt skönt men annars tycker jag nog hösten har kopplat ett i alla fall litet grepp. Men jag vet inte, på väg hem såg jag en man med barnvagnssällskap gå omkring i t-shirt. Själv hade jag i dag på mig kortärmad skjorta, kofta, stickade torgvantar som går upp till armbågarna, skinnjacka och halsduk på överkroppen - det tyckte jag krävdes för att vara varm! Så vi har väl också lite svårt att bestämma oss vi människor, precis som naturen. Vad är det egentligen för årstid undrar vi även här. Är det fortfarande lite sommar? Är det mer åt hösthållet? Hur ska vi ha det egentligen?

Jag lutar kanske mer åt att det är höst. Jag såg ett säkert hösttecken i parken nära där jag bor. Det kan förvisso också vara ett vårtecken men jag vet med bestämdhet att det inte är vår nu, hur man än vänder och vrider på det hela, alltså är detta ett hösttecken - och en favorit i repris! I april i år var jag ute och gick i den natur som då var på väg att bli vår på riktigt. I parken hade någon/några hängt upp ett klädstreck mellan två träd och hängt upp tappade vantar som väntade på att bli hämtade av sina ägare. Det kunde man läsa om här:
http://inblickemma.blogspot.com/2011/04/bland-batar-och-vantar.html
Och nu, som på beställning när det börjar bli vant-väder: Klädstrecket är tillbaka!

Tappat en vante? Eller för all del en sko? Kanske finns den här!


Nu är det dags att ta tag i ett berg med disk som jag inte orkade ta hand om i går. Hörs!

Bäst just nu: En hel låååång helg. Vad ska man hitta på för kul den här gången då?

7 kommentarer:

  1. Jag lutar rätt mycket åt sommar fortfarande. Inga strumpor och ingen jacka ännu för min del. Idag har jag kört tjock kofta utomhus - varmt och perfekt. Tidig brittsommar har jag också hört om, och om den ska bli tidigt får den lov att komma snart, för Birgitta har namnsdag den 7/10. Det där klädstrecket med vantar är genialt. Gillar verkligen det! Ha en fin helg! Själv tror jag fortfarande att det är måndag, men jag kommer väl ifatt vad det lider, tänker jag. Kramis!

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra höstfoton du tagit!! Färgsprakande träd, krispig, sval luft och skogspromenader med mkt svmapplock får mig att njuta. Hösten är vacker på många sätt, men vintern kan vi skippa tycker jag!!!!!kram fr lisa med den "röa" (som jag försöker sälja nu..... :(

    SvaraRadera
  3. Monica: Oj, jag fryser bara jag tänker så - men det låter ändå skönt på något sätt! Haha, visst är det smart, och så väldigt charmigt :) Tack detsamma, när du väl kommer ur måndagen och de andra dagarna!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Lisa: Tack tack! Ja det är faktiskt inte alls tokigt, hösten kan verkligen vara bra och trevlig på flera sätt! Ja jag är inte heller en stor vinterfantast, i alla fall inte när det blir halt och minus 20 grader, brr.... Nej men det var tråkigt :(
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Nu är det en period när det är svårt att riktigt veta årstid. Ena dagen riktigt höstlikt, mörkt och regnigt, för att nästa dag kännas nästan som sensommar. Lite svårbestämt alltså. Jag gillar värme så det får gärna fortsätta vara varmt och skönt länge för min del. Höstfärgerna som börjar komma lite smått är i alla fall fina.
    Den fina klädlinan är supercharmig, har den hängt uppe hela tiden?
    Bra ide.´ Tänk att du kan börja jobba halvtid, fantastiskt! Ska hålla tummar och tår att det ska funka och att din ork hänger kvar.
    Bra tisdagskväll tjejen!
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Idag var det en alldelse perfekt fönstertvättaradag i höstsolen. Härligt och varmt. Jackan på armen. Vill ha det så här hela oktober och gärna halva november med så går vintern fort.
    Härlig promenadväg du har och sååå underbara bilder du tagit. Klädstrecket - är ju bara så charmigt.
    Må gott och ha en skön låååånghelg. Gott att du nu är framme vid 50% tjänst. Wow!!
    Kram och god natt.

    SvaraRadera
  7. Isa: Ja det går väldigt mycket fram och tillbaka. Jag är ju också en vän av värme men jag kan verkligen gilla hösten också, det är mysigt att tända massor med ljus :)
    Nej det tror jag inte, tror den kom upp för första gången i vintras och nu är det dags igen - helt rätt!
    Ja det känns väldigt bra att ha kommit så långt :)
    Kram!

    Ylva: Kan tänka mig det, jag borde också tvätta mina fönster men det blev inget sådant i dag... Håller helt med dig, det här vädret får gärna fortsätta läääänge till :)
    Det är en jätteskön promenad hem, mycket fint - och roligt - att titta på!
    Kram!

    SvaraRadera