tisdag 20 september 2011

Finfrukost och finfika

Jaha, tisdagkväll igen och ni vet ju vad det betyder i min värld. Helg. Men nu är det bara en vecka kvar med jobb på 25 procent, undra hur det går att arbeta halvtid snart? Kan bli en utmaning, men jag tror det ska gå bra. I dag var jag lite extra trött efter jobbet av någon anledning och har ganska ont i fötterna - men i övrigt är det bra.

Tidigt i förmiddags kom mamma och pappa på besök. De har varit i USA i tio dagar och i morse landade de på Arlanda. Jag tyckte det var en bra idé att bjuda dem på lite svensk frukost här hemma hos mig, det var ett tillfälle att duka upp lite mer ordentligt än jag brukar göra i vanliga fall. Jag kan ibland fantisera om att göra enorma frukostar, på gränsen till brunch - men hur kul är det att sätta i sig enorma frukostmängder alldeles själv? I dag var dock en bra dag att ordna en kanske inte enorm men väldigt mättande frukost. Det var därför jag bakade i går, som ni kanske minns. Receptet på tekakor har jag hämtat från Leila Lindholms A piece of cake och de är så enkla att slänga ihop så jag borde göra dem mycket oftare än jag gör (det var ungefär två år sedan sist, det är alldeles för sällan). Man måste dock ha lite tid på sig eftersom det är en del jäsning, men det är det värt. Gör dem ni också! Här är receptet:

Mammas goda tekakor (Leilas mamma alltså, inte min)
10 bröd

5 dl mjölk
4 dl havregryn
1/2 msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g färsk jäst
8-9 dl vetemjöl special

1. Lägg havregryn, salt och sirap i en degbunke. Värm mjölken till cirka 50 grader och häll den i bunken. Rör om och låt blandningen stå och svälla i cirka 20 minuter.
2. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.
3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.
4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
5. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i cirka 30 minuter.
6. Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio delar och kavla ut till runda tekakor cirka 1 cm tjocka.
7. Sätt ugnen på 225 grader. Nagga kakorna med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i cirka 30 minuter.
8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

Tillsammans med övriga frukosten blev det en väldigt bra och stadig start på dagen. Och från och med nu kommer jag baka mer bröd, ofta!

God frukost med hembakade tekakor, ost, skinka, korv, tomater (som inte är min grej, men mamma och pappa gillar), paprika, smörgåskex, ägg, juice, mjölk och kaffe. Det blir man jättemätt och nöjd av!

Dagen till ära hade jag på mig min Tennessee-tröja som jag fått av mamma och pappa vid en av deras tidigare USA-resor. Det händer lite nu och då att de hänger i just Tennessee-krokarna...

... och om ni har glömt hur "de" - mamma och pappa alltså - ser ut, så har ni dem här! På köpet får ni även se mig minsann :)


Sedan var det jobb, även där var det godsaker som serverades, av den lite sötare sorten. I veckan slutar en kollega hos oss och i dag var det avskedsfika.

Tårta kan man inte säga nej till, hur mycket frukost man än ätit!


Nu har jag en lugn kväll, kanske med en mugg te och en tekaka till dagens sista måltid. Man ska köra på vinnande koncept så ofta man kan!


Bäst just nu: Jag är väldigt mycket en sommarmänniska, gillar värme, ljusa kvällar och tunna sommarklänningar. Men jag har inte så mycket mot den höstkänsla som nu kommer mer och mer. Att klä på sig lite mer i lagom mycket höstkläder, att vara hemma med tända ljus och kunna mysa när regnet kanske smattrar mot fönsterrutan - det är faktiskt helt okej i min värld!

9 kommentarer:

  1. Oj vad jag blev sugen på att själv ordna brunch! Eller ännu hellre bli bjuden på en som någon annan ordnat. :) Så fint ditt hår har blivit nu! Har inte "sett" dig på länge, så det var en glad överraskning. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för den jättefina frukosten, vi såg verkligen fram emot att komma till dig efter all dounuts doft och flygets spartanska frukost. Thekakorna, mums, de ska bakas här i höst. Höst ja, det har det verkligen blivit, mörkt, regn, nja.. Som sagt, nu går det åt doftljus.
    Men du, vad är det för taxben vi har på kortet. Blir det så när fotografen är lång??
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  3. Bra med lätta recept, så tack!. Det får bli en höstprövning, bakning alltså.
    Brunch är en trevlig uppfinning, får kanske ta tag i det oxå.
    Fortsätt att ha det bra tjejen och stor KRAM!

    SvaraRadera
  4. Här skall också bakas frallor. Såg mycket inbjudande ut. Förstår föräldrarna som tittade in. De kom ju naturlitvis inte bara för frukosten. Den blev ju en extra bonus. Har lite svårt att komma igång i garderoberna då maken ligger väl förankrad i sängen i halsfluss. Känner att jag behöver pyssla om honom lite extra:-). Men det är ju ingen som tar arbetet från mej.
    Du ser väldigt tuff och mysig ut i din korta frisyr. Måste också vara väldigt lättskött.
    Önskar dig en härlig långhelg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Monica: Ja att bli bjuden är ju det allra trevligaste! Just nu är min brunchlust ganska liten efter att ha ätit en väldigt stor tekaka till kvällsmat, proppmätt... Tack, ja jag trivs i min nya frisyr :)
    Kram!

    Inger: Ja jag tänkte ju att det kunde passa :) Det tycker jag, de är klart värda att göra då och då, speciellt eftersom de faktiskt är så enkla att göra! Helt klart, massor med ljus - men det är ju en trevlig grej så det är bara att tända i tid och otid :)
    Haha, ja förmodligen! Såg inte det innan :)
    Kram!

    Isa: Så lite så, hoppas du bakar nu, du kommer klara det! Och satsa på brunchen också när du ändå är igång!
    Detsamma och kram!

    Ylva: Bra där! Nej det tror inte jag heller, vi gillar ju att träffa varandra :) Aj då, ja det tycker jag är rätt prioritering, garderoberna kan vänta!! Hälsa att han ska krya på sig!
    Tack, ja det är skönt med så här kort hår - det torkar snabbt när man tvättat det och man behöver inte fixa så mycket med det, väldigt smidigt :)
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  6. Alltså Emma du är så sjukt snygg i din nya frisy!! WOW!!! blir lite avundsjuk faktiskt och sugen på att själv testa kort frisyr. Massa kramar

    SvaraRadera
  7. Lina: Tack snälla :) Jag hade ju aldrig vågat klippa mig kort av egen fri vilja, det krävdes några omgångar cellgifter för att våga sig på det där med kort hår!! Men jag trivs så jag kan rekommendera det :)
    Kram!

    SvaraRadera
  8. nej de är klart, men tur då att du passar så sjukt bra i det :-) inte alla som gör det. Kram

    SvaraRadera
  9. Lina: Ja det är man ju glad för, hade varit jobbigt om jag tyckt jätteilla om det och hade behövt vänta på att det skulle bli långt...
    Kram!

    SvaraRadera