lördag 31 mars 2012

Ordning i badrumsskåpen

Jag tycker alltid, när jag vaknar på torsdagsmornar, att helgen känns härligt lång. Nu, lördagkväll, är den ju snart slut! Jag vet att det låter lite negativt, men helgen går ju så himla fort - till och med när man har en som är dubbelt så lång som den är normalt sett. I morse gick jag upp halv sju av den enkla anledningen att jag råkade vakna då och kände mig ganska utvilad. Dessutom gäller det ju att utnyttja ledigheten... I dag stod badrumsstädning på schemat, av den där sorten som innebär rensning i skåpen. Har hållit på hela dagen och förstår inte riktigt hur det gått till! "Det är synd om er tjejer" sa pappa medlidsamt i telefon när han förstod vad jag höll på med. Ja, han sa det på skämt, men jag kan ändå ge honom lite rätt - i alla fall när man är som jag. Jag är så sjukt bra på att köpa på mig saker! Jag är en dröm för reklambranschen, jag går liksom på allt! Läser jag om en bra foundation, en bra dagcreme, ett bra schampo - nog tusan köper jag det alltid! Eller okej, jag har varit sådan. Nu för tiden är jag mer selektiv, men spåren i badrumsskåpen är ändå väldigt tydliga... Jag har under för- och eftermiddagen hittat flaskor där jag tänkt "men vad är det här?" (och fått googla för att ta reda på svaret), burkar där jag undrat "men när köpte jag den här?", tuber jag funderat på "men varför har jag en sådan här?" - och så vidare. Det är lite spännande att gå igenom sina tillhörigheter!

Ytterligare en fördel med att vara i badrummet, utöver att det är spännande alltså: Det finns inget fönster där, så man slipper se snön. Påskfjädrarna på balkongen såg väldigt vissna och ledsna ut, de brukar vaja så fint i vinden annars!


För att ni inte ska tro att jag är mer än lovligt förvirrad (och onormalt köpgalen) så har det varit väldigt många provförpackningar jag varit mest undrande till. Visst har jag genom åren köpt produkter jag nästan aldrig använt, men det mesta har varit gåvor för att jag köpt något annat, saker jag inte skulle köpt hur lockande reklamen än var. Som läppstift exempelvis. Hittade tre stycken, fantastiskt röda från det ena märket lyxigare än det andra. Jag är ingen läppstifstjej även om jag nästan skulle önska att jag vore det. Känner mig mer bekväm i helt vanligt lypsyl eller ett läppglans - men gåvoläppstiften har ändå fått vara kvar i samlingen av allt annat mer eller mindre nödvändigt. Har gått omkring här hemma och testat dem och tänkt att jag en vacker dag kanske blir i väldigt stort behov av röda läppar. Det är inte så troligt, men man vet aldrig.

Något jag ständigt är i behov av är alldeles uppenbarligen nagellack.

Det här är bara en liiiten del av de dryga 50 lack jag i eftermiddags insåg att jag har i min ägo. Jag är lite kär i nagellack faktiskt! Man kan ju tycka att 50 är ett fullt tillräckligt antal och jag kommer förmodligen inte köpa ett nytt den absolut närmaste tiden. Men det kommer heller inte dröja länge innan nagellacksfamiljen utökas, det kan bli så när det är kärlek med i bilden! Det trevliga med just rensandet av nagellack var att sätta ihop dem i en fin färgskala, som jag roade mig med en stund vid matbordet:

  Ja, ni tycker säkert att jag borde skaffa mig ett liv i stället för att lägga energi på att sätta nagellacken i någon sorts ordning. Ni får tycka det, jag bjuder på det. För även om de inte, som här, står i en ring i badrumsskåpet har jag ställt flaskorna i en fantastisk ordning! Det må vara överkurs, men om man vet att man exempelvis vill ha ett blått nagellack är det ju mycket lättare om de åtta nyanserna av blått faktiskt står tillsammans, i stället för att man ska behöva leta igenom en brokig skara av 50 olika flaskor i orange, guld, gult, lila... och så vidare. Jag är nöjd!

En annan make up-produkt jag har mycket av är ögonskuggor. Jag har just nu lite mindre av en tokglittrig variant, råkade tappa ut halva innehållet i kökshon minsann! Men den såg ju å andra sidan, för ovanlighetens skull, lite glamourös ut ett tag :)


Nu är jag äntligen färdig med badrummet och har en fantastisk ordning på varenda hylla. Funderar på att nu fortsätta med garderoberna, även om blotta tanken får mig att bli lite matt. Det är ju bara det att det gick så bra (fast ganska långsamt då) med rensandet i dag, gjorde mig av med många gamla flaskor, burkar och tuber, och för att lyckas med rensningen av kläder måste det gå minst lika bra. Tänk om jag vaknar på fel sida i morgon och inte lyckas rensa någonting? Alltså borde jag börja typ nu. Å andra sidan, ska man vara en riktig miljövän ska man ju nu väldigt snart släcka alla lampor mellan 20.30-21.30, och då blir det väldigt svårt att se klart i garderobsmörkret. Hm, får klura på det där en pytteliten stund.

Bäst just nu: Trots snö: våren är här. Fotbollsallsvenskan startade ju i dag, ett säkert vårtecken! För hjärtats del är det dock fortfarande vinter eftersom Superettan, där Hammarby spelar, inte dragit igång än. Men snart är det vår även där :)

4 kommentarer:

  1. Duktiga du. Här försvann all inspiration när man kom upp imorse och upptäckte SNÖÖÖÖÖ. Kände - Jag vill inte.
    Men rensningsarbeten. fönstertvätt osv tar ju ingen ifrån en, så det finns ju kvar.
    Har ett tips till dig om du inte vill få plats med så mycket burkar m.m. Köp ett mindre förvaringsskåp:-) Det har vi och det är mycket praktiskt och lättstädat.
    Trevlig söndag önskas dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kände jag också, man ville ju egentligen bara krypa ner under täcket igen och inte kliva upp ur sängen så länge det är tråkväder! Men ibland måste man ta tag i sig själv och sina saker, det har varit ledordet denna helg - vare sig jag velat eller ej...
      Det är ett mycket bra tips! Jag gör tyvärr tvärtom, skaffar mig bara mer och mer förvaringsmöjligheter och efter det mer och mer saker att fylla möjligheterna med! Det är ett dåligt sätt...
      Detsamma och kram!

      Radera
  2. God morgon världen, god morgon Emma! Strålande morgon...utan snö...heja! Hoppas att det håller i sig. Bragdguld till dig som orkar röja och städa som du gör. Kanske dax att ta tag i lite eftersläpande måsten här oxå. 50 nagellack...respect! Snyggt med nagellack men jag är nog mer läppstiftstjej, kanske time att tänka om lite.
    Hur som helst, ha en bra dag, med eller utan röj!
    Kram & tjing! :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. God eftermiddag! Det var en strålande morgon här också, men nu är det snö, suck... Tack för guldet, härligt!! Hehe, ja det är rätt bra jobbat med den mängden nagellack :) Fortsätt med läppstiften du, det är också snyggt, men det finns ju inget som säger att man inte kan ha båda samtidigt!
      Tack detsamma, kram!

      Radera