måndag 19 mars 2012

Hipp hipp hurra för mig!

Ja men visst! Det är den 19 mars och jag fyller år! Gammal som gatan har jag blivit, men det är ganska trevligt ändå. Eller väldigt trevligt faktiskt. Inför varje födelsedag de senaste åren har jag tänkt att "det är väl inget speciellt med att fylla år..." men varje födelsedagsmorgon vaknar jag upp och tycker att morgonen är lite extra trevlig. Eller jättetrevlig. Vare sig jag har planer eller inte så är det... tja, trevligt!

I dag har jag blivit 35 och det känns på ett sätt väldigt gammalt. Kanske inte ångestgammalt, men... gammalt. Å andra sidan sägs det ju att ålder bara är en siffra (oklart om unga säger så eller om det bara är vi gamla som försöker gömma oss bakom vår gamla ålder) och att man är så gammal som man gör sig. Att det finns 20-åringar som verkar vara 70 och 70-åringar som verkar vara 20. Eller okej, det kanske var lite överdrivet, men ni fattar vad jag menar. Och även om jag nu är närmre 40 än 30 väljer jag att inte tänka på det - för det är ångest! - utan bara fortsätta vara jag, med mina 35 år.

Började dagen med att öppna brev och paket som kommit på posten och blev alldeles sprallig över det där med överraskningar, jag älskar det! Visst är det härligare att ge än att få - men det är faktiskt inte så illa att få heller, verkligen inte!

Ja, det är lite pensionärsvarning att ta kort på presenter men jag kan inte låta bli, jag tycker det här var så himla mysigt! Kort från mormor och en födelsedagspåse med smått och gott från mamma och pappa.

Det är jag det!

Att vara sweet, som flaggan på plastpåsen säger, är ju inte så tokigt! I själva påsen ligger små söta chokladkakor och gottar sig!

Nu kanske ni undrar vad en amerikansk flagga gör i födelsedagspåsen? Ni får undra ett tag till, men håll ut - så småningom ska jag avslöja det :)

Jag är lite smått galen i dofter, gillar parfymer, doftljus och allt annat som luktar gott. I ett av mina klädskåp har jag, på tal om doftljus, ett gäng Yankee candle som ligger och sprider väldoft och det är förstås lite konstigt att ha just ljus och kläder i samma skåp - men det är förstås för att jag saknat klassiska lavendelpåsar. Jag vet, det är inte alls svårt att köpa men jag tänker inte på det när jag är på stan och då alltså i rätt köpläge! I morse fick jag tre söta lavendelkuddar från Himla - så enkelt och så fint! Och så väldoftande :)


Sedan var det jobb, måndag som det var (och är). Tycker det är ganska trevligt att jobba på födelsedagar, folk kommer och säger grattis och kramas och det kan ju göra vem som helst glad. Och jag tänker att det har gått ett helt år sedan jag var mitt inne i cellgiftsträsket, jag har kommit ut "på andra sidan" och i matchen mot tumörer leder jag med 1-0 den här födelsedagen. Det är ett skönt resultat :)

Sedan i går har jag gått och drömt om min födelsedagsmiddag. Då blev jag nämligen helt plötsligt vansinnigt sugen på sushi och tänkte att jag skulle köpa med mig en ordentlig middag att avnjuta under kvällen! Ibland kan jag bli så sugen på något speciellt att jag knappt kan sluta tänka på det och så har det alltså varit med sushi dessa två dagar. Efter jobbet gick jag och köpte en 11-bitars födelsedagsmiddag som ska ätas under stor lycka snart.

Födelsedagsmums!


Jag hade från början inte en tanke på att fira på ytterligare något sätt, jag var fullt tillfreds med bara tanken på sushin. Men när jag var på väg hem med de japanska läckerheterna kände jag att jag borde fira liiiite till. 35 liksom - är det inte nästan lag på att firarfika också?! Jo. Jag gick på kondis och köpte en gigantisk choklad- och apelsinmuffins. Såg först när jag kom hem att den var stor som en hel middag (tur att sushi känns som ganska lätt mat) men det blev ett bra firarfika.

Ni kanske tycker att jag borde köpt en tårtbit, men det funkar ju att sätta tårtljus i muffins också. Att Miljöpartiets Gustav Fridolin kom på födelsedagskalas var ju ganska oväntat!

Tårta på burk är också party!


Det är inte så jättemånga födelsedagstimmar kvar nu så jag summerar min dag här och nu: en lugn men mycket bra dag! På fredag ska jag fira lite med vännerna Linda och Nina, och så blir det lite familjekalas om några veckor. Bra att dra ut på det hela, vore det inte för att man blev äldre skulle man ju jobba på att införa en laglig rätt att både fylla år och fira födelsedag minst fyra gånger om året! Det finns förstås en viss risk att det skulle förlora sin charm då, men jag tror jag skulle greja det...

Jaha, nu kanske man skulle hugga in på födelsedagsmiddagen?! Hipp hipp hurra :)    

8 kommentarer:

  1. Haha, jag säger det en gång till JÄTTEGRATTIS TILL EMMA!
    Du kan konsten att fira till det och att glädjas, bra där! När man tänker tillbaka på ditt år så är du värd en dubbelfyrfaldig salut. Positivt tänk i kubik, det är du det. Å vilken tårtmuffins, tur att Gustav tittade in....
    Fira nu hela kvällen och sen....sov gott! :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag säger tack en gång till :)
      Ja jag tycker ju att det finns mycket här i livet som är värt att fira, stort som smått! Hahaha, ja det gick ju inte att äta upp den själv! Såg inte att de var så stora när jag köpte...
      Tack, kommer nog somna snabbt efter mitt stora firande i dag :D

      Radera
  2. VARMT GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN.Det är du värd.
    Emma vill jag hylla
    när hon nu 35 år fylla
    Inga monster, inga gifter
    som i år ger kroppen brister
    Bara glädje och mycket firande
    tills morgonen kommer spirande.
    Grattiskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt tack, och vad fint du diktar!!
      Kram!

      Radera
  3. Grattis till födelsedagsbarnet, det gör du rätt i att fira ordentligt.
    Hurra för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, och födelsedagar ska man fira ordentligt :)
      Tack!

      Radera
  4. Grattis lite sent! Fanfar och gurrarop i massor, det är du verkligen värd. klart du ska ha både fika och köpemat när du fyller 35 år! Du kan det där att hitta den minsta lilla anledning att fira även en dag då du inte fyller år. Härligt! Lycka till med vidare firanden! Ha en bra tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även sena grattishälsningar räknas, tack :) Ja jag tycker nog jag kan det, man ska festa till sina dagar lite! Ha en bra tisdagkväll!

      Radera