torsdag 29 mars 2012

En grå, färgglad vårdag

Det är sista "riktiga" långhelgen nu. Nästa vecka är det förvisso påsk och precis som alla andra veckor detta år bara tre jobbdagar, och veckan efter det är det en röd dag och en operationsdag. Men det här är sista veckan där jag har lediga semesterdagar, snart är det dags att jobba femdagarsvecka igen, något jag inte gjort sedan december 2010. Min första tanke var att bara ha jätteroligt denna helg, bara göra saker där jag utnyttjar varenda minut till att leva livet liksom. Men vid närmare eftertanke är det nog bra att greja lite hemma. Göra en ordentlig städning, jag vet inte hur mycket jag kommer kunna göra sådant när handen är nyopererad och i bandage som absolut inte får bli blött. Då kanske allt blir kaos här hemma, så om jag skapar ordning och reda nu blir det ändå en bra sak att minnas när jag sedan är tillbaka i långa arbetsdagar och långa arbetsveckor, med en handikappad hand. Man kan ju inte bara lalla omkring, även om det är roligt. Man är ju ändå vuxen nu. Snudd på tant.

När jag vaknade i morse kände jag ett ganska starkt behov av att uträtta ärenden. Jag kände däremot ett ganska svagt behov av att gå utanför ytterdörren. Tror det varit något strömavbrott i natt för när jag skulle slå på tv:n fick jag göra en kanalsökning innan det gick att få igång Gomorron Sverige. Klev in i duschen och när jag klev ut ur densamma lagom till en väderleksrapport tänkte jag att "jag måste hört fel, alternativt ha strömavbrott i hjärnan som nu fattat tokigt..." när meteorologen sa "...minusgrader i hela landet... snö...". Lusten att gå ut blev ytterligare lite mindre! Nu var det nog varken fel på hörseln eller hjärnan (inte mer än vanligt i alla fall) för nästa väderprognos hade samma budskap. Nu blir det kallare och i alla fall minusgrader på nätterna, från norr till söder, och så ser det ut så långt fram väderfolket kan se. Åhhh så deprimerande! Allt blev plötsligt lite mer grått omkring mig. Lusten att uträtta ärenden blev ytterligare lite större - behövde muntra upp mig själv, få lite sol i hjärta och sol i sinne typ. Tänkte att jag fick vara lite vårig själv om nu vädret skulle börja trilskas:

Vårkappan vänder, som ni ser på översta bilden, ryggen åt vintern och säger "Skäms på dig vinter om du tänker visa dig igen!". Man måste ju sätta ner foten! Eller i det här fallet, använda vårkappan och visa var skåpet ska stå. Typ.  


Hade först tänkt åka till Liljeholmstorget för att, bland annat, liva upp mig med Galna glassen - ni vet det där fantastiska glasstället jag berättat om för längesedan. Men ganska snabbt insåg jag att jag nog var lite mer sugen på en ceasarsallad på det där mysiga stället i Bromma blocks, som jag också skrivit om innan, det med pelargoner på brickorna om ni minns. Knappast i något försök att vara nyttigare, även om sallad (trots att den innehåller ganska mycket dressing) kanske är lite nyttigare än glass. Sallad i avsaknad av kolhydrater brukar ofta innebära ett blodsockerfall som bäst kvävs med sötsak lite senare...

... så även denna gång. Nu hoppar jag lite i tiden, för fika gjorde jag i slutet av min ärenderunda. En latte + en hallon & lakritscupcake = gott. Väldigt gott.


Ja, som ni förstår blev det Bromma blocks. Jag är ju en vän av gallerior, speciellt i lite halvgrått och regnigt, alternativt snöigt och kallt väder. Fast jag får erkänna att jag blev lite skeptisk till galleria-konceptet när jag vid lunchen läste i Metro om Skandinaviens största galleria som nu börjar byggas i Solna. En - håll i er nu - director of operation på Unibail Rodamco (nej, jag vet inte alls vad en sådan gör. Jag förstår inte ens vad jag nyss skrev) säger i tidningen "Om man slår ihop ytorna på NK, PUB, Åhléns, Sturegallerian och Gallerian i Stockholm city så behöver man lägga på ytterligare 20 000 kvadratmeter för att komma upp i samma storlek som Mall of Scandinavia". Hela härligheten (?) ska bli 103 000 kvadratmeter stort och sju våningar högt - fast ändå "bara" innehålla 250 olika butiker. Det ska nämligen också finnas en biograf - och "förhoppningsvis en simhall"... Man undrar ju lite hur de tänkte där, när de satt på mötet och la upp planerna för den nya gallerian? "Hm, varför gillar inte folk gallerior - det är ju alltid typ tomt i dem som ligger utanför citykärnan? Saknar de något? Vad tror ni om... en simhall?! SIMHALL? Jaaaa, skitbra idé - den kör vi på!". Nja, jag är skeptisk... 

Okej, nu var det Bromma blocks då. Och lite shopping. jag glömde typ hälften av mina planerade ärenden för jag blev så uppåt av alla glada färger! Det må vara hur grått som helst ute, det vårspritter i hela kroppen av allt fint i rosa, orange, gult, rött, grönt, blått, lila... Kunde inte låta bli att shoppa lite, allt från färglada nagellack till färgglada kläder (och en inte fullt så färgglad klänning på H&M, som man enkelt livar upp med färgglada strumpbyxor och färgglada smycken. Den var på rea och köptes för det hutlösa priset av 50 riksdaler!). Det är nog bra att jag tänkt få ordning den här helgen, kanske måste lägga lite energi på garderoberna, för att få in mina fynd. Och jag tänker minsann vara alldeles fantastiskt färgglad den kommande veckan, för att mota bort minusgraderna och snön! Man måste göra vad man kan.

2 kommentarer:

  1. Godermorgon! javisst är det härligt med lite färg efter alla mörka färger och en lång, mörk vinter. Vilken glad kappa! Den skulle jag vilja möta på stan och jag skulle garanterat bli uppmuntrad. Hallon/lakrits cupcake, det låter gott det.
    Bästa fredagen till dig, tjosan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, man behöver det! Eller hur, den är en riktig liten glädjekick :) Mmm, det var den...
      Detsamma!

      Radera