söndag 22 januari 2012

Bort med halkan. Nu. NU.

Efter en kort Jönköpingsvistelse är jag nu tillbaka hemma i Stockholm igen. Lämnat ett vinterlandskap för ett annat. Ett halt vägunderlag för ett annat. När jag kom med taxin, från cityterminalen hem till mig, mötte jag en av mina grannar som var ute med sina hundar. "Det är jättehalt", sa hon och jag bestämde mig där och då för att jag nu ska gå i ide. Jag tänker inte gå utanför dörren på ungefär två månader!!
Okej, det håller ju inte i längden, jag måste exempelvis till jobbet i morgon när en ny jobbvecka inleds, men jag tänker i alla fall köpa broddar att sätta på skorna. Att gå omkring med hjärtat i halsgropen för att man hela tiden är rädd att halka och slå huvudet i trottoaren eller bryta ett och annat ben - nej, det finns roligare saker än det. Jag är ännu mer säker på detta efter att stackars pappa halkade hemma i trädgården i torsdagsmorse och förvisso klarade sig från både huvudskada och benbrott men ändå är rejält handikappad. Bort med halkan, minusgraderna och snön säger jag...

... fast här ser jag ju ganska nöjd ut, trots att jag är smått omringad av snö och kall nordanvind hemma hos mamma och pappa. Är dock ännu mer nöjd nu - inomhus i värmen och snart med en mugg te i handen!


I övrigt ska jag försöka ha en något sånär aktiv vecka de kommande dagarna (hur det nu ska gå till, med tanke på att jag ska gå i ide...). I morgon ska jag träffa en kompis efter jobbet, på onsdag ska jag fira ett år sedan cellgiftsstarten (jag väntar fortfarande på tips hur man bäst firar detta, vad slöa ni är som inte överöser mig med festliga idéer!) och när det är dags för ny långhelg ska jag bland annat stå i köket och göra egen müsli minsann. Ska ni göra något kul?


Bäst just nu: Att komma hem helskinnad. På vägen upp i dag fastnade bussen i en ganska lång bilkö efter en förmodar jag stor bilolycka strax innan Kungens kurva. När vi kunde lämna och köra in mot Stockholm rapporterade trafikradion att en ambulanshelikopter var på väg till olycksplatsen, till någon eller några som i slutänden kanske inte kommer hem lika helskinnad/helskinnade som jag. Behöver jag ytterligare en gång säga att jag längtar till den lite säkrare våren? Nej, det behövs nog inte.

7 kommentarer:

  1. Ta med dina vänner oc hät en go middag på ett mysigt ställe som du gillar. Kanske en säng på en relaxavdelning, en ansiktsbehadling eller helkroppsmassage. Bjud kollegorna på smaskigt tacksägelsefika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra idé, att äta middag i vänners lag är alltid trevligt :) massage är sannerligen inte heller fel... ja det finns mycket att göra, det tål att tänkas på!

      Radera
  2. Skönt att du kom hem helskinnad och det där med broddar gör jag tummen upp för. Ska nog också skaffa det eftersom även jag avskyr halka.
    Ja, hur ska du fira?? Tyvärr så finns vi på avstånd men köp en fiiiin bukett tulpaner och en semla, jag betalar. Alltid något.
    Söndagskvällskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det, ge till pappa också!
      Det är ett härligt firarsätt, kanske blir så :)
      Måndagskram!

      Radera
  3. Halloj, håller med...halkan är skit. Svårt att vara ute och springa just nu.
    Du fick bra firarförslag här ovan tycker jag. Vad gillar du allra bäst att göra?
    Bra ny vecka till dig och kram!:) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, den borde avskaffas!!
      Jag vet inte, jag blir lätt lite förvirrad när det finns mer än ett alternativ! Men något ska jag nog komma på :)
      detsamma och kram!

      Radera
  4. Har helt och hållet idétorka när det gäller firartips, men fira är alltid bra så vad som helst kan bli festligt bara man vill. Mitt förslag är dock att du gör något inomhus eftersom du är rädd för halkan och den finns främst utomhus. Jag gillar snön. Jättemycket! Om priset för den är en del halka är det absolut värt det. I min värld alltså. Jag njuter stort av den vackra snön! Men går försiktigt. :)

    SvaraRadera