onsdag 13 juli 2011

Slö hjärna-actionfylld fotboll 1-1

Jag lovade häromsistens att jag skulle skriva något vettigt, roligt och insiktsfullt denna gång. Jag håller kanske inte riktigt det, min hjärna har gått på semester och är lite lat, den tänker inte så mycket nu för tiden. Det är inte så självvalt, jag skulle gärna ha huvudet på skaft och komma med klokheter mest hela tiden. Kanske sätter sig denna långa sjukskrivningstid på hjärnan ändå, sju månader av mer eller mindre stillhet är inte direkt utmanande för den tänkande, filosoferande, funderande delen av jaget. När kroppen är i dvala verkar hjärnan tycka det är lika bra att gå ner i samma ickeverksamhet den också. Jag sitter förstås inte med blank skalle dygnets alla vakna timmar men det känns som att jag sällan utmanar mig själv med så mycket stora tankar och funderingar. Det enda jag kommit på på senaste tiden är att det behöver hända mer i mitt liv. Efter sju månader av smärta och trötthet börjar kroppen och själen vakna till liv och vill ha lite utmaningar!

Det gäller dock att smygstarta. Ibland känner jag mig nästan hur frisk som helst och tror att jag ska orka vad som helst. Det gör jag förstås inte, det är lång tid kvar innan jag är tillbaka i normalläge. Men det är lätt att bli ivrig när denna cellgiftsomgång har varit så mycket bättre, man vill liksom ta i från tårna och springa jorden runt typ. Jag skulle dock inte ens kunna springa runt huset så än så länge krälar jag väl fortfarande runt i mitt lilla sjukträsk - men jag känner inte längre att jag aldrig någonsin kommer bli helt återställd och jag känner inte längre att jag aldrig någonsin kommer orka göra normala grejer en hel dag. Det går absolut framåt och snart blir det förhoppningsvis lite action i mitt liv!

Den dagen inträffar dock inte i dag för min del, för resten av denna dag och kväll tillbringas i tv-soffan med fotbolls-VM som sällskap - damerna på tv:n får alltså stå för kvällens action. I skrivande stund möts Frankrike-USA i den ena semifinalen, senare i kväll ska Sverige piska Japan i den andra semin. Efter USA:s stora insats i kvarten mot Brasilien drömmer jag om en storslagen final mellan våra blågula flickor och Pia Sundhages amerikanska. Åhhh vad bra det kan bli!

Final på söndag mellan dessa två länder? Ja tack!

Efter den amerikanska insatsen i kvartsfinalen mot Brasilien var jag tvungen att fira lite genom att baka en amerikansk kaka ur kokboken Amerikas bästa mat. Det blev en mocca swirl cheesecake som blev alldeles väldigt god! Sugen på att baka den kanske? Do it, receptet följer här nedan!


Mocca swirl cheesecake
(marmorerad cheesecake)

Skal: 
50 g smält smör
3 dl krossade digestivekex

Fyllning: 
400 g (2 paket) philadelphiaost
1 1/2 dl socker
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 dl (1 burk) creme fraiche
1 msk vetemjöl
100 g blockchoklad
3 msk starkt, varmt espressokaffe

1. Börja med skalet. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en rund form med löstagbar kant. Blanda smöret med kexen till en massa och tryck ut den i botten och lite på sidorna av formen. Grädda 8-10 minuter. Låt svalna. Sänk temperaturen till 175 grader.
2. Blanda philadelphiaosten med socker, två av äggen och vaniljsockret. Tillsätt de andra två äggen, creme fraiche och mjöl. Blanda väl till en smet.
3. Smält blockchokladen i det varma espressokaffet i en kastrull på lägsta värme eller i ett vattenbad.
4. Ös upp hälften av smeten i en separat skål och rör sedan i den smälta chokladen.
5. Häll hälften av den vita smeten i pajskalet. Häll över ett par skedar av den bruna och täck med resten av den vita. Skeda till sist över resten av den bruna smeten och dra ett marmorerat mönster med en kniv.
6. Grädda cirka 1 timme tills fyllningen stelnat. Stäng av ugnen och låt stå ytterligare 15 minuter. Låt svalna och tag bort formens kant. Förvara kakan i kylen över natten innan den serveras. 

Servera som den är eller med vispad grädde.


Men vänta nu... nu får det väl ändå räcka med rött, vitt och blått! Nu vill vi ha blått och gult! Nu vill vi ha...

...svenska räkmackor till första halvlek och svenska jordgubbar till den andra! Heja!

Bäst just nu: Den som kom på det där med fotboll. Måste varit en bra person för det är en väldigt trevlig underhållning!

13 kommentarer:

  1. Bäst just nu: Att Emma mår bättre och kan se ett litet ljus i slutet av tunneln!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nog att du skriver både vettigt och roligt serru´ Fotbollen däremot...nja...
    Kakan, räkmackan och jordgubbarna, ja tack gärna!
    Härligt att du verkar ha en bra kväll och bättre dagar nu, fortsätt så!
    Tack för receptet förresten, kanske någon regnig dag, om lusten faller på.
    Stora kramen tjejen!

    SvaraRadera
  3. Fotboll nä tack, men gärna bäbismys, jordgubbar och sol utan blåst. Bäbismyset är nu över för ikväll, men mer kommer nästa vecka och jag längtar redan. Nu en slö soffstund.
    Om det kommer mer moln kanske det blir bullbak här.

    SvaraRadera
  4. Säger som ovanstående: "Fotboll, nej tack". Skall sport vara intressant för mig skall det vara antingen i vattnet eller på snön. Men den amerikanska kakan skall jag testa vid något tillfälle. Låter mycket gott.
    Så härligt att du mår så mycket bättre nu. Verkar som att du närmar dig slutet på tunneln nu. Såååå
    gott!!!!
    Önskar er en trevlig TV-kväll. Kram

    SvaraRadera
  5. Monica: Tack, ja det är ju faktiskt en väldigt bra sak :)

    Isa:Tack du! Jo fotboll är härligt - fast kvällens match med Sverige var tyvärr inget vidare... :(
    Ja det är goda saker! Fast vi glömde faktiskt jordgubbarna, mitt i fotbollsspänningen...
    Ska absolut satsa på det!
    Det tycker jag, den är god :)
    Kram!

    Anonym: Haha, okej - men jag säger ja tack till allt det där!
    Bullbak är bra, det finns planer på det här med denna vecka faktiskt, vi får se hur det går...

    Ylva: Ah, jag verkar vara totalt ensam om min fotbollskärlek! Ja gör det, den var en klar hit :)
    Ja det känns så och det kan ju vara på sin plats, tunneln har varit lång...
    Kram!

    SvaraRadera
  6. åh vad god din cheescake såg ut!!! MUUUMS... synd att tjejerna förlorade, jag tycker lite synd om sveriges målvakt, inte kul att ha en dålig dag i VM. Ses på lördag! massa kramar

    SvaraRadera
  7. Lina: Ja den var smaskens! Verkligen trist, synd att hela laget hade en ganska dålig dag på jobbet just i går - hoppas på bättre spel i bronsmatchen på lördag! Det gör vi, kram!

    SvaraRadera
  8. Hej hallå! Eftermiddagen och kvällen har mest varit regnig. Tv och dator har stått på. Imorgon blir det en hemmadag till, kanske en promenad i blötan. Nu blir det snart kudden. men först ska jag läsa en stund. sov gott!

    SvaraRadera
  9. Anonym: Hoppas du fick en skön kväll och att dagen i dag inte har varit allt för blöt :)

    SvaraRadera
  10. Hej! Har haft släktlunch i dag, fredag. Kusin, kusin man, morbror, bror och syster. Sen drog jag till tvättstugan så nu är lägenheten fylld med tvätt som ska torka. Trött? Yes!. Ska bli sova nu. Måste erkänna att jag inte följt fotbolls VM riktigt. Kul att de svenska tjejerna gått så långt. Nu har jag tre veckors semester. Fortsätt att må så bra det bara går. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. Hej! Jag jobbar på Jönköpingsposten och skulle gärna maila/ringa dig för att prata om en eventuell intervju. Hur når jag dig? Vänliga hälsn. Linn

    SvaraRadera
  12. Birgitta: Trevligt! Tja, mest lunchen då, tvätta är ganska tråkigt men det är ju trevligt när det är gjort :) Får erkänna att jag, som älskar fotboll och borde veta bättre, inte följt VM från början, jag kom in i slutspelet när det började bli spännande, som värsta medgångssupportern... Härligt, hoppas du får en riktigt bra semester :) Kram!

    Linn: Vad trevligt, om du skriver din mailadress här så skickar jag alla kontaktuppgifter du kan behöva :)

    SvaraRadera
  13. linn.elmervik@jonkopingsposten.se

    SvaraRadera