fredag 22 juli 2011

Allt är vädrets fel. Typ.

Nej, det finns ingen speciell anledning till att jag har med just dessa bilder i dag eller att jag börjar med dem! De är fina bara, det får räcka så.


Jag börjar tröttna på den svenska sommaren. I dag är det grått och regnet har hängt i luften hela dagen, det är lite höstkänsla. Inte den fina delen av hösten förstås utan den gråa, lite småkalla, trista, regniga. Att det är juli och sommarmånad, att vi är mitt inne i fruntimmersveckan (där jag för övrigt har namnsdag i morgon, hoppas ni firar mig stort! Skojar bara) är lite svårt att tro. Jag vill knappt titta ut genom fönstret, än mindre gå ut genom dörren. Och inte hjälper det att klaga över frånvaron av sol och värme heller, det finns liksom ingen VO (väderombudsman) man kan gnälla hos och hoppas på bättring om tillräckligt många klagar på samma sak. Nej, det är bara att gilla läget och göra något annat.

Just det sistnämnda går det lite si och så med. Jag försöker hitta på saker att göra men det går bara på lite halvfart. Har för ont för att hitta på avancerade saker så det blir mest till att läsa, kolla på tv, dricka kaffe, gå och lägga sig ganska tidigt. Börjar bli smått rastlös men är som sagt ganska begränsad i saker att göra när kroppen inte riktigt vill samarbeta. Ganska trött på att ha ont, tycker det kan räcka nu, för det verkar ju inte som att smärtan och tröttheten blir en vana så pass mycket att jag inte tänker på det - annars hade ju det varit ett alternativ, att bara vänja sig. Ett dåligt alternativ förvisso, men att hela tiden vara medveten om att kroppen inte känns bra är också smått dåligt...

Vill dock inte klaga, är bara lite frustrerad mellan varven! Vill ha ett normalt liv där höjdpunkten på dagen inte är när man får ta en ny dos värktabletter... Men man kanske kan skylla sin just nu lite tråkiga inställning på vädret? Det är så skönt att ibland skylla på någon annan eller något annat och inte ta något eget ansvar, inte behöva rycka upp sig om man inte känner för det! "Nej men jag sitter här och småtjurar lite nu när det gör ont och det är vädrets fel, allt tråkigt är vädrets fel! Nämn något dåligt, vad som helst, och det är absolut det trista osomriga vädrets fel...". Haha, bara för att jag just skrev det kom det plötsligt lite sol...

Bäst just nu: Magasinet Filter. Långa och bra texter sida upp och sida ner om saker man inte visste att man var intresserad av. Det är precis så en tidning ska vara!

8 kommentarer:

  1. Tjaa på fredagseftermiddagen. Skulle oxå önska riktig sommarvärme med sol. Är förvisso ganska varmt här, men kvavt. Åska på G kanske...
    Här går det oxå på halvfart, skillnaden är väl att jag skulle kunna speeda upp lite. Tar det en annan dag.
    Hoppas att det blir lite mindre värk framöver för din del. Så märkligt att det går så mycket fram och tillbaka.
    Fattar verkligen att du blir frustrerad, att vilja kunna göra mer men inte orka. En dag så.....
    Hoppas att helgen bjuder på någon trevlig överraskning, du vet...
    Plötsligt händer det...
    Största kramen till den tålmodigaste tjej jag känner!

    SvaraRadera
  2. Du börjar bli piggare. Så där rastlös har jag inte hört dig förut. :) I det här sammanhanget är rastlöshet förmodligen ett gott tecken. Krafterna återvänder och när de ändå sviker minns du vittringen av dem och blir rastlös. Sådan är min analys av dig just nu.

    Men vädret, kära du. Var är alla människor som gnäller om regn, mulet och höstlikt? Ja, alltså nu sa jag inte att du gnäller, men det finns hur många som helst andra som gnäller. I mina trakter har det regnat lite i natt, någon skur förra veckan och kanske något mer litet som jag inte minns - sedan midsommar! I övrigt huvudsakligen sol och sommar, sommar. Idag gassande sol, till exempel. Uppland is the thing, liksom. :) Men vi delar gärna med oss: delad glädje är dubbel glädje. Hoppas du får sol fort, till exempel imorgon. Då kan du ha namnsdagskalas utomhus.

    SvaraRadera
  3. Ja, det blir inte många knop gjorda här heller. Lite tradigt känns det. Man läser, fikar och har det mycket slött (kan man säga så?). Hur som helst lata är vi. Lite skönt att höra om din rastlöshet. Det betyder ju något positivt. Men de där monstren verkar inte förstå svenska. Så det får bli:"GO AWAY, LEAVE HER ALONE. YOU HAVE ALREADY GIVEN HER ENOUGH TROUBLE,UNDERSTAND?:-)
    Varmt Grattis på EMMA-dagen imorgon.
    Kram från andra sidan "pölen".

    SvaraRadera
  4. Isa: Ja det känns som att det kan bli åska här också, det var tydligen det i natt men då sov jag hårt...
    Haha, ja vissa dagar blir det bara så, och man måste ju inte speeda på hela tiden heller, halvfart kan vara bra det med :)
    Ja en dag så, jag längtar...
    Ja det vore ju trevligt :)
    Tack och kram!

    Monica: Haha, ja jag tror också att det är ett sådant tecken! Men det vore ju bra om smärtan försvann så det gick att göra något åt rastlösheten... Det är en bra analys!
    Ja Uppland verkar verkligen vara the thing! Jönköping är det inte... vi har väl förvisso inte haft så jättemycket regn förutom lite nu de senaste dagarna då och då, men gassande sol och härlig värme har det inte varit! Ja jag tar gärna sol i morgon, det vore en fin namnsdagspresent :D

    SvaraRadera
  5. Ylva: Ibland är det skönt att vara lat! I alla fall när man kan välja själv om man vill vara det eller inte. På sommaren ska man kanske vara lite extra lat också, bara tillåta sig att slappa mellan varven :)
    Hahaha, det där borde de sannerligen förstå - det är ju glasklart!
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  6. Grattis på Emma-dagen! Vi har sol, har du?

    SvaraRadera
  7. GRATTIS EMMA!!!!
    Emmatårta kanske?!?
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Monica: Tack! Det är en salig blandning här, både sol och regn! Det har varit betydligt värre så jag är nöjd :)

    Isa: Tack! Haha, ja det skulle ju sitta fint :) Vi får se hur dagen slutar!
    Kram!

    SvaraRadera