söndag 21 oktober 2012

Pyssel-Emma

När jag kom hem vid fyratiden i morse hade lite av den utlovade värmen kommit. Det var 11 grader varmt och det måste varit längesedan det var så många plus den tidiga morgontimman. När jag vaknade några timmar senare var det dock höstkänsla och 7-8 grader igen. Jag har hållit mig inomhus, bortsett från en liten sväng ute på balkongen:

Var på Panduro i går, denna min favoritaffär (en utav dem i alla fall) och hittade bland annat grön mossa, som annars verkar vara svårt att få tag på. Eftersom hostan (växt som tidigare synts i krukan här ovan) nu har vissnat får själva plantan vila under värmande mossa under vintern, med skyddsängel, små pumpor samt grodprins som ser till allt går rätt till. Eller kanske inte... de finns bara där, helt enkelt.


Har tvättat i dag och i vanlig ordning samtidigt dragit igång ett litet projekt. Jag kan sällan bara gå fram och tillbaka till tvättstugan och mellan de varven ta det lugnt på hemmaplan. Det gör ofta att tvätten blir liggande någon dag för att jag måste re upp i röran jag skapat på mina egna kvadratmeter. I dag tog jag av locken på mina två hobbylådor som står under bokhyllan. Någon gång, när jag blir stor och bor mycket större än jag gör nu, ska jag ha ett hobbyrum där alla grejer kan vara, från tyg, saxar och scrapbooking-material till betong, hyvelbänk och ljusbord - men än så länge får jag nöja mig med två lådor och det som får plats där.

Mamma tog sig an de där lådorna dagarna mellan jul och nyår 2010. Under tiden jag låg på operationsbordet på Karolinska och hon och pappa var här uppe, behövde hon något att engagera sig i för att skingra tankarna. Hon är bra på att skapa ordning där jag har rört till det, och efter det har det varit en fröjd att öppna boxarna och plockat fram än det ena, än det andra när hobbyverksamheten pockat på uppmärksamhet. I alla fall till en början. Det har hänt att jag bara har hävt in nya saker och stökat till det sedan dess, och eftersom pysselhögtiden nummer ett - julen alltså - snart gör sitt intåg kände jag mig nästan tvungen att belamra matbordet...

... med hela pysselhärligheten och sedan försöka återfå ordning. Någon gång ska jag förhoppningsvis lära mig att det exempelvis är bättre att lägga alla band (tyg, siden, papper och så vidare) i rätt fack med rätt färg på en gång, i stället för att bara skapa kaos när man vid nästa tillfälle vet att det finns ett lila sidenband någonstans - men inte alls var...

 ... nu vet jag dock! Nu ligger banden så fint färgkoordinerade, och alla papper ligger i kartonger med utmärkt märkning så jag ser vad de innehåller så fort jag öppnar den stora lådans lock (att de legat kategoriserade är inget nytt, det är klisterlapparna som är det nya och smidiga). Och jag har till och med ...

... skrivit en innehållsförteckning till varje låda (vilket kanske är svårt att se, men lita på att det finns ett A4-ark med snudd på varenda pinal nedskriven!) och omigen insett att jag borde blivit ett dagis, med pärlplattor och gipsfigurer...


... för ibland blir min lust till pyssel snudd på osunt stor. Fastnade i soffan med Panduros materialkatalog för 2012/2013, som jag fick i går, och det tog ett par timmar att gå igenom de nästan 500 sidorna! Jag vet inte vad det är som gör att jag vill göra saker, för jag ser mig egentligen inte som så himla pysslig! Ibland får jag en inre syn på en äldre galen tant som tillverkar saker på löpande band, den ena saken märkligare än den andra, och som med hysteri i blicken utropar "åh, en liten gris i wellpapp som man kan sätta skojiga klistermärken på och sedan ha framme som en prydnad på bordet!" - och jag är verkligen inte sådan! Min pyssliga sida brukar sträcka sig till att baka, göra egna julkort och slå in framför allt julklappar lite extra festligt. Ändå sitter jag där och bläddrar och vill plötsligt ha en pärlplatta och göra något konstverk, trots att jag inte vet var jag sedan ska göra av det hela. Ändå sitter jag där och bläddrar och vill plötsligt ha några garnnystan och sticka en halsduk, trots att jag inte har den blekaste aning om hur man stickar. Ändå sitter jag där och bläddrar och vill plötsligt ha små mosaikplattor och klä in en bordsskiva, trots att jag inte har någonstans att ställa ytterligare ett bord (och inte behöver mosaik på något av de bord jag har). Ändå sitter jag där och... ja, ni fattar.

Jag är väl understimulerad på något sätt antar jag. Jag gillar att skapa saker, att fullständigt gå upp i ett pyssel och se vad jag kan kreera. Som sagt, speciellt den här tiden på året känner jag ett stort behov av att inte bara sitta framför datorn hela dagarna, som jag ju gör på jobbet. Jag vill göra något med händerna!. Får måhända hålla mig borta från pärlplattor, garnnystan och mosaikplattor, men jag måste nog göra något snart. Med en inom en mycket nära framtid väl fungerande hand (stygnen ska bort i morgon, hurra!) kan jag ta tag i mitt pyssliga liv, göra något snyggt (inte en wellpapp-gris med skojiga klistermärken...) och få sätta hjärnan i arbete. I lagom arbete i alla fall. Enligt cellgiftsmonstrens regler ska jag ju knappt klara av att hålla flera bollar i luften längre - vilket jag faktiskt kan, men inte lika många som förr tydligen - men ibland måste man ju utmana sig själv lite. Har en tanke på ett juligt pyssel jag kanske tar tag i. Blir det något av det hela får ni se resultatet i december :)

Med tanke på att jag inte sovit så många timmar den senaste natten blir det nog en hyfsat tidig kväll i kväll. Krypa ner i nytvättade lakan är ju inte så tokigt! I alla fall om man lyckas ta tag i sin tvätt och kommer sig för att bädda med det nyss nämnda. Ska nog göra det nu.  

6 kommentarer:

  1. Oj så roligt det låter med allt pyssel! Jag blir också sugen. I första hand ska jag använda det suget till att färdigställa några stickade/virkade saker, som sedan ska skickas till behövande små människor och deras mammor någonstans i världen. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra sorters pyssel, heja dig som gör sådant! Sticka/virka på nu :)

      Radera
  2. Tänk om man var så ordningsam och kreativ som du, ja, jag önskar jag vore lite mer uppfinnigsrik. Du ger mig iaf inspirationen genom din blogg. Tack!
    kram Lisa ( hälsa din fina mamma Inger från mig är du snäll!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog bara så ordningsam när jag vill det, när jag upptäcker att oordningen är alldeles ohållbar! Kul att du blir inspirerad :)
      Hon lär hälsa tillbaka!
      Kram!

      Radera
  3. Vill bara säga HEJ och sköt om dig!
    Tjoho!:)

    SvaraRadera