fredag 26 oktober 2012

Fredagsmys deluxe - på jobbet

I går, någon gång på kvällskvisten, kom snön. Inte för att stanna dock. Det var lite pudervitt i morse när jag gick till jobbet men när jag gick ifrån detsamma i eftermiddags var det väldigt få vita partier kvar. En och annan snöflinga bara. Men kallt var det! På morgonen räcker det för mig att titta ut på balkongen och blommorna där ute. Regnet som fallit i krukans fat...

... talar om att det är kallt och is. Det är bra att veta innan man går ut!


I dag var det mössa på för första gången den här säsongen, i alla fall mössa på på grund av kyla. För några veckor sedan, när jag skulle iväg och få tummen fixad på operationsbordet, var det också mössa på, fast där berodde det bara på att jag inte fick fixa till frisyren innan eftersom jag inte fick ha några produkter på kropp eller i hår som inte var desinfektionsmedel - så det är en annan sak. Första gången mössan åker på på grund av kyla tänker man för sig själv "Jaha du, nu kan du vänta dig ungefär ett halvår med mer eller mindre det här väderförhållandet! Lycka till...". Det känns onekligen lite tungt.

Att jobba en fredag är däremot inte speciellt tungt. Möjligtvis ibland, om man tänker på att de flesta är lediga och kan göra vad de vill en ledig vardag, medan några få av oss sliter. Fast i dag var det bara trevligt. Kollegan U firade att han just i dag för 25 år sedan gjorde sin första arbetsdag på tidningen. Och fira var ordet:

 Storstilat fredagsmys! Ena dottern hade bakat choklad- och hallonmousse-tårta...

 ... och blåbärsmousse-tårta. De var alldeles sagolikt goda! Ja, jag provsmakade båda sorterna. Det gjorde faktiskt alla, det gick ju inte att välja bara en!


Efter jobbet blev det en promenad till först Ica Maxi (hört den förut?!) och sedan hem. På Maxi höll de på att plocka fram julsakerna men jag gick faktiskt förbi. Däremot fyndade jag svart karamellfärg minsann! Förr fick man köpa sådant på pulver för att sedan blanda ut med vatten, men nu kan man alltså färga bakverk på precis samma sätt som man gör med den klassiska gröna eller röda färgen, som har funnits i hundra år eller så. Jag vet inget just nu som jag behöver svart karamellfärg till, men jag vet att den inte kommer stå orörd speciellt länge. Får jag för mig att göra tomtegubbar och grisar i marsipan om lite drygt en månad kommer det svarta komma väl till pass! I stället för att hålla på och dutta med att smälta mörk choklad - klassiskt när man ska göra exempelvis ögon och sådant - kan man nu alltså bara droppa lite svart färg i marsipanbiten, röra om och forma allt möjligt i svarta former! Fantastiskt inköp.

Nej, nu ska jag göra något annat. Fredagsmysa, typ. Utan tårta. 

2 kommentarer:

  1. Mmmm...vilka tårtor, WOW!!!!
    Trevlig helg på dig!
    Tjo och kram! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, både superfina och supergoda!
      Detsamma, kram!

      Radera