fredag 20 juli 2012

Semesterkväll med härligt sällskap

Ja nu har jag, i skrivande stund, haft ungefär tre timmars semester - och det känns väldigt bra än så länge. Inte så överraskande kanske. I går berättade jag för min närmast sittande kollega att det inte kommer regna en enda dag under min semester, av den enkla anledningen att jag bestämt det. En och annan natt kan bjuda på en skur, men dagtid kommer det vara sol och ungefär 25 grader varmt. Han tyckte det lät bra, men tyvärr höll det bara i cirka 45 minuter... Det var förvisso en snabb skur under den sena eftermiddagen, så det får väl gå för den här gången...

Hur firar jag då min semester undrar ni, som vet att jag ser firaranledningar i det mesta. Tja, jag köpte en ananas på vägen hem, det är ju somrigt! Fast mitt mest lyckade inköp skedde på Designtorget, som finns på hemvägen (om jag bara tar en liiiten omväg på vägen hem). Det finns många roliga prylar på Designtorget, en del hur smarta som helst, en del totalt onödiga men ofta väldigt roliga och/eller knäppa. Jag gick förbi deras bokhylla och blev alldeles lycklig:

Liselotte Forslin och fotograf Ulrika Ekblom presenterar en hel bok full med amerikansk läcker mat! Dessutom hyfsat nyttig. Hyfsat, alltså, för att vara skräpmat... Förutom klassisk junk food, som...

... just det, smarrig cheeseburgare, finns det recept på falafel, sandwichar, sallader och annat mumsigt. Och självklart finns det även recept på...

... härliga amerikanska sötsaker! Och en och annan...

... bild som man blir lite förälskad i, och som gör att man längtar tillbaka ännu mer än man redan gör... Ja, en fantastisk bok - det känns som det är julafton och födelsedag på samma gång!


Nu ska jag sätta mig i soffan, bläddra i den fina receptboken och bara njuta av min ledighet :)

2 kommentarer:

  1. Haha, förstår att boken föll dig i smaken. Mat och USA, det låter bra.
    Trevig början på semestern, det är vad jag önskar dig!:)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en bra kombination?! Äta måste man ju och varför inte då festa till det lite mellan varven och äta amerikanskt?!
      Tack!

      Radera