lördag 14 juli 2012

Leka med maten

Det är sista helgen innan sista jobbveckan inleds. Så här dags nästa lördag har jag semester - eller egentligen inleds väl semestern på måndag om drygt en vecka, men det känns bra att säga att det är mindre än en vecka kvar nu. Inte för att jag kanske har ett jättestort behov av semester som det känns nu (fast jag tycker förmodligen det på fredag), jag lever fortfarande på USA-resan för två månader sedan och är inte speciellt jobbtrött. Men som jag har konstaterat förut: Det ska bli skönt att slippa väckas tidigt av en förvisso ganska glad men ändå irriterande väckarklockssignal. Kunna äta frukost länge. Som i dag ungefär. Det blev självuppvaknande vid niotiden och sedan amerikansk frukost. Igen. Den där tanken med att äta just sådan en helgmorgon i månaden har ju helt spårat ur och frullen har gått alldeles bananas nu. Först tog det nästan två månader innan jag tog tag i det hela, sedan blev det amerikanska bagels för hela slanten tre helgmornar i rad. Och inte lär det ta slut där. Bakade ju just bagels förra fredagen, det minns ni kanske, och eftersom det blev tolv goda matbröd av det hela kan jag nu äta amerikanskt flera veckor. För nu har jag ändrat mig - varför bara festa loss en morgon i månaden?! Varför inte starta flera helger på ett bra och gott sätt?! Sagt och gjort, det blev rostade bagels med brieost, rucola, hallon- och granatäpplemarmelad på den ena halvan, brie, rucola och ananas- och mangomarmelad på den andra, och så te i NY-muggen. Det blir nästan inte bättre än så!

I dag är det en ganska oplanerad dag. Tvättar just nu och ska senare rensa duschavloppet, det absolut tråkigaste i städväg. Det måste dock göras mellan varven... Vid frukosten blev jag också sugen på att stå i köket. Eller kanske snarare sugen på att ha stått i köket och att nu få leka med maten. I DN:s lördagsbilaga serverades sötsaker på ett inte helt traditionellt vis:

Macaroner/macroner/macarons (kärt barn har alldeles för många namn och jag lär mig aldrig vilket som är "rätt") är förvisso lite för tidskrävande att baka för att man med vilja ska smula sönder några som här, men jag skulle gärna gå på ett kakkalas där sötsakerna är uppdukade på det här roliga sättet! Vissa av er kanske rynkar på näsan och anser att man absolut inte ska leka med maten men jag tycker det här är lite roligt! Lättroad, ja... :)

När jag någon gång under min semester ska ner till mamma och pappa väntar bland annat ett gäng kartonger på deras vind, en vind som de denna vecka ägnat sig åt att städa och rensa (inspirerade av vår källarröjning i mitt förråd ni minns). Kartongerna som väntar på mig är fyllda med 35 års minnen - några av mina leksaker, mina bebiskläder, mina skolböcker och så vidare. Det kommer bli några timmars nostalgi kan man misstänka. Hittar jag mina gamla barbiedockor kommer jag kanske bli inspirerad att baka donuts åt dem! Eller kanske snarare baka för att få USA-minnen och sedan äta upp de goda onyttigheterna...!

För en musikälskare som jag borde även xylofonen letas fram, för ett litet stycke framfört med hjälp av smarriga cakepops! 


Nåväl, nu har jag lite tvätt att ta hand om. samt kanske lite balkonghäng (gör allt för att skjuta på avloppsrensandet) om jag lyckas låta bli att blåsa bort. Hörs!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar