måndag 23 juli 2012

Höst? Redan? Nä...

Första riktiga semesterdagen och det har känts som att slutet av juli plötsligt blivit slutet av september. Efter en varm och solig gårdag har det i dag varit kompakt grått och de gånger det inte regnat har regnet hängt i luften. Har varit i gallerian Bromma blocks i dag och det har känts fullkomligt naturligt att klädaffärernas höstkollektion tar över mer och mer. Men inte var det roligt att se, man vill ju ha sommar länge till! Enligt väderprognoserna ska dock det bli bättre på solfronten, lyckligtvis. Nu i kväll är det dock nästan tända värmeljus-läge... Hu.

Bromma blocks i dag som sagt. Kände för att göra något som inte innebar så mycket utomhusliv, plus att jag var tvungen att fixa några småärenden. Jag brukar gilla att gå och kolla i affärer, framför allt sådana som har kläder. I ungefär 98 fall av 100 hittar jag något eller några plagg jag vill köpa (oftast inte bara vill jag köpa, jag köper också) och har således släpat hem en och annan kasse med sådant som ska in i garderoben sedan. Jag gillar att shoppa och det känns nästan konstigt och lite tråkigt när jag inte gör det... Ja, jag vet att det är lite sjukt. I dag var det en sådan dag när ingenting föll mig i smaken. Kollade reakläder, kollade höstkläder. Plockade nyfiket ner plagg från hyllor, tog nyfiket ner galgar från stänger. La uttråkad tillbaka på hyllor, hängde uttråkad tillbaka på stänger. Så nej, det blev inget köpt! Inget i klädväg i alla fall. Men böcker finns det alltid lust till:

 Att köpa fyra pocket och betala för tre är något jag gillar. "Hello Kitty måste dö" beskrivs som en befriande, absurd, skruvad och hämningslöst komisk bok. "Morgon i Jenin" är en fascinerande och dramatisk roman om Palestina och Israel. "Cirkeln" är en ungdoms-fantasy/skräckroman som har fått lysande recensioner och jag därför är så nyfiken på att jag måste läsa, trots att jag inte alls räknas som ungdom längre. Slutligen "Sankta Psyko" som är en klassisk deckare. Med tanke på denna skörd skulle det kunna regna resten av sommaren och jag skulle ändå ha att göra. Men NEJ, det vill jag inte. Att läsa bok ute i solen är trevligare än att sitta i soffan - det kan man göra hela hösten och vintern... Så det så.


Ja, det var nog denna dag det. Denna namnsdag, grattis till mig (oerhört viktigt. Inte). I kväll har jag bara... läst. Inte någon av de nya böckerna dock, jag håller på med thrillern Förrädarna, om politiskt maktspel och ond bråd död i USA:s högsta elit. Ska nog sätta mig i soffan igen, under tiden himlen blir mer och mer mörk där ute... på grund av att det blir mer och mer kväll alltså, det är inte mer olycksbådande än så :)      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar