söndag 29 april 2012

Reseshopping

Mina planer för den här helgen var att bara ta det väldigt lugnt. I går var jag jätteduktig på det området. Började förvisso min lördag med en lång promenad i rask takt, men efter det var det en lat Emma som gällde. Satt på balkongen, solade, åt, läste - hade det väldigt skönt. Och när det blev för kallt att sitta ute fortsatte det i soffan på ungefär samma sätt som ute på balkongen (minus solandet då förstås). Just nu känns det lite segt att jag ska jobba både i morgon och på tisdag, när det ryktas om fortsatt härligt väder. Förhoppningsvis behöver jag inte jobba hela dagar, så jag ska nog få lite sol och värme jag med.

I dag har jag inte tagit det lika lugnt. Fick i morse för mig att jag nog behövde åka till Liljeholmstorget, gallerian med fantastiska Galna glassen ni vet. Att kombinera de två trevliga sakerna fint väder och glass borde det ju vara lag på tycker jag! Nu var det kanske inte framför allt Galna glassen som hägrade, jag behövde helt enkelt uträtta lite ärenden innan det var försent. "Försent?", undrar ni nu. "För vad?". Ni ska få en ledtråd:

"Hmmm, en nackkudde, stödstrumpor och en våg som talar om vad en resväska väger... Du ska ut och resa?!", tänker ni nu. Ni är så begåvade! Det är nämligen precis det jag ska! Kanske inte så svårt att fatta med tanke på rubriken... ;) I alla fall, om mindre än två veckor ska jag sätta mig på ett flygplan som tar mamma, pappa och mig till...

 ... USA! Den där tiodollarssedeln fick jag av mor och far i födelsedagspresent, i det där fina paketet som kom på posten om ni minns. I en servett föreställande den amerikanska flaggan låg den där och väntade på att bli upphandlad! 


Alltså var jag ju tvungen att handla saker inför resan i vettig tid, innan planet lyfter liksom. Det är förvisso ganska många dagar kvar men jag vet hur jag är, när jag på morgonen tror att jag kommer vilja uträtta ärenden efter jobbet. Varannan dag, när jag slutar tidigt, vill jag hellre ta en promenad hem i solen än att ta mig in till stan och trängas med folk. Varannan dag, när jag slutar sent, har affärerna stängt när jag är färdigjobbad och det går inte att handla vare sig jag vill det eller inte. Så i morse tänkte jag att det var lika bra att ge sig i väg. Jag har förmodligen glömt hälften av det jag borde inhandla, men jag har i alla fall börjat. Och det blev alltså bland annat en väsk-våg, så jag vet hur (lite) jag ska packa med mig hemifrån för att kunna köpa så mycket som möjligt där och ändå inte överstiga maxvikten (jag har, by the way, naturligtvis inte lyckats hålla mig från att köpa kläder i dag, trots att jag egentligen sedan början av året försökte införa ett köpstopp med tanke på att jag skulle åka och shoppa i staterna. Det gick åt skogen med köpstoppet, jag har seriösa problem när ett klädesplagg skriker mitt namn... Jag tröstar mig med att 1. det jag köpt hittills har varit billigt, på rea eller med medlemsrabatter, och att 2. jag har älskat varenda plagg och haft stor användning för allt, och 3. det jag köpt i dag kommer passa perfekt på resan eftersom det är kläder som väger oerhört lite och är packvänligt!).

En nackkudde måste också vara ett bra köp tänker jag. Själv har jag aldrig flugit längre än till London, och det tar inte direkt många timmar. En resa till New York, där vi landar, tar däremot ganska många timmar och skulle kunna resultera i en ömmande nacke, vilket känns lite onödigt. Och stödstrumpor ska man tydligen ha när man flyger långt, för att undvika svullnad och blodproppar. Jag har besvär så det räcker med nedre delen av kroppen, från knäna och neråt. Fötterna är ju rejält skadade efter cellgifterna och om jag sitter still för länge brukar det krypa och kolsyrebubbla i smalbenen (också det efter cellgiftsmonstrens framfart), och en blodpropp på det skulle kännas lite onödigt!

Är det något mer ni vet är bra att ha med sig på planet? På resan? Och framför allt: Vad ska man inte missa när man är i New York? Vi är där några dagar innan vi drar vidare, men jag kan ju börja med att be om tips i just NY, på allt man kan tänka sig - shopping, matställen, sevärdheter... kom igen!

Det tog sjukt lång tid att gå omkring i gallerian i dag, så pass lång tid att jag inte hann med Galna glassen innan de stängde! Det känns lite hårt, men jag tröstar mig med att godis- och kak-glassar verkar vara en stor trend nu och således kommer gå att få tag på i närmsta Pressbyrå när glassäsongen nu kommit igång. Dagens DN berättar om Sia-glassen Nöt-Crème - precis som den där lilla påsen med just nöt-crème som funnits i 50 år och "således hunnit göra avtryck på många generationer" som DN uttrycker det. GB har i år tagit sitt förnuft till fånga och återinfört Lakritspuck (varför tar de ens bort den?!) och nya Harbo Push Up har godisgummibjörnar instoppade i pinnen. I kakväg serveras glass med bitar av Delicatobollar (tack Triumfglass!) och Sia går bananas genom att lansera nya smaken Honung Chèvre. Rolig glass kan man alltså få tag på även utan Galna glassen - även om jag gärna stödjer och rekommenderar dem. Nästa gång ska jag börja min shopping med galen glass. Om det blir shopping med glasstart i Sverige eller USA återstår att se!        

4 kommentarer:

  1. Men... va roligt att du ska ut och resa, HEJA!!!
    Stor kram!:)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra! Jag längtar :)
      Kram!

      Radera
  2. Ni måste äta avokadomacka och fruktsallad med yoghurt på cafe gitane! mumma!
    kolla in den här guiden: http://rodeo.net/niotillfem/2012/01/a-guide-to-new-york/ cool tjej som bor i new york (lever mitt drömliv då...)
    vi va bland annat på freemans (grym mat), balthazar (häftig bistro som känns flådig men inte så farligt dyrt ändå fast det känns posh, svårt att få bord på), olives (jättesmarriga mackor som man kan köpa med sig å sätta sig å mysa nånstans), spotted pig (TOKgoda hamburgare och så får man "shoe string potatoes" till som är som pommes fast tunna, tunna snören typ, mmmmmm), juliettes (där tog vi en drink på taket bara, men grym takterass i williamsburg), dumont burger (väldigt smarriga burgare, man kunde sitta ute på deras innergård som var mysig), rabbit hole (jätte mysigt ställe där man kan käka smarrig frukost med bland annat egengjord müsli och smarrig frukt). åååå vad pepp jag blir på att åka också!!! ni kommer ha så skoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vilka bra tips, tack!! Ska absolut kolla in så många som möjligt :)
      Kram!

      Radera