lördag 21 april 2012

Emma - Dator 1-0, till slut

Lördag. Vilket fantastiskt ord, efter den första långa jobbveckan! Jo det gick alldeles utmärkt att jobba alla vardagar, tackar som frågar. Men det är inte helt fel med helg heller... Speciellt inte eftersom natten till denna dag blev onödigt kort... Ni kanske minns den engelskspråkiga tanten som ringde häromdagen och påstod sig vara från Microsoft. Till en början blev jag ju lite skraj när hon pratade om datavirus, men också misstänksam. Och ja, hon ingår i ett kriminellt nätverk eller något i den stilen (det där med nätverk är helt och hållet min egen slutsats, men sanningen är att det hon påstår inte är sant), så gå inte på det om någon ringer till er! På något sätt var det väl ändå bra att hon ringde och liksom påminde mig om att skaffa en mer säker dator, för i går tog jag mig in till stan - trots att det då plötsligt blivit värsta sortens novemberdag med kyla, regn, blåst och mörker, och det enda man ville var att gå hem och krypa ner under en filt - och la en hel förmögenhet på ett virusskydd. Stod och drömde om en Mac under tiden jag väntade på min tur men var ändå nöjd när jag tog mig hemåt med dyrgripen i min hand - nu skulle min gamla skruttdator få lite omsorg!

Jag är verkligen inte alls teknisk. Jag vill att allt ska fungera bara jag uttalar den önskan, men om jag måste installera något (vilket oftast behövs när det handlar om teknik, man kommer inte långt med önskan tyvärr) ska det vara en väldigt bra instruktionsbok som berättar varenda steg klart och tydligt. Killen jag handlade av sa att det var busenkelt att installera, några tangenttryck bara! Och hem kom jag, redo att köra igång. Många tangenttryck senare var jag redo att slänga ut både dator och virusskydd genom fönstret. Instruktionsboken visade bara utvalda steg och innehöll några fel uppgifter som jag fick gå långa omvägar för att finna en lösning till. När jag till slut, efter ett helt gäng telefonsamtal till en tålmodig datakunnig lillebror (som kunde svara på i alla fall hälften av mina frågor och hitta lösningar till mina utbrott), kom till sista steget - en total genomsökning av datorn - hade jag hållit på mellan 20.00 och 23.00. Vid det laget hade jag dock bara kommit halvvägs skulle det visa sig. En halv miljon objekt skulle tydligen gås igenom och det hela tog ytterligare drygt tre timmar! Det tog en halvtimme för datorn att hoppa från 1 procents genomgång till 11 procents genomgång (eller hur, ett jättemärkligt hopp...) men upp till 99 procent gick det sedan ändå hyfsat fort. Eller till och med i raketfart om man jämför med steget 99 till 100 - det tog en och en halv timme. Jag funderade då starkt på att bli en bakåtsträvare och gå tillbaka till att enbart klara mig med papper och penna. Alternativt skaffa en Mac, de bråkar sällan säger de (läs: lillebror) som vet.

Nåväl, halv tre i natt kunde jag gå och lägga mig, med en känsla av att jag vunnit matchen mot motståndaren Dator - skön och välbehövlig seger! Kvart i sju i morse var jag tvungen att gå upp för att ägna mig åt tvätt (en stor nackdel med att jobba alla vardagar, tvätt måste ske på helgen när resten av mänskligheten verkar vilja tvätta. Lördag klockan sju är veckans minst populära tid, varpå jag tog den) och misstänker därför att jag kommer somna ganska tidigt i kväll, efter ganska få timmars sömn den gångna natten. Fram till dess ska jag fixa med ditten och datten. Enligt den ursprungliga planen skulle jag i dag hänga med vän och barn men när vän och barn ägnar sig åt magsjuka ägnar jag mig alltså i stället åt ditten och datten. Dessutom kommer jag förmodligen sitta en del vid min oerhört säkra och stundtals fantastiskt långsamma dator. Den kanske behöver lite kärlek efter nattens hat - kärlek mår de flesta bättre av, kanske även tekniska prylar.

Okej, heja datorn - du är jättebra! Och fin! Och... ja, just det. 
Ett hjärtligt hörn av mitt hem får här symbolisera att jag inte är arg på datorn längre - i sängen den charmiga alla hjärtans dag-grisen jag fick av Ellie (eller kanske snarare av mamma Linda om vi ska vara ärliga) förra året, och över sängen ett fint plåthjärta jag fått av mamma. Ett sidenband i orange, som är min absoluta favoritfärg just nu, blir man ju dessutom väldigt glad av, och inte det minsta arg!


Bäst just nu: I dag är det Record store day, skivaffärernas internationella högtidsdag som firas för femte året i rad. I tider när folk köper enstaka låtar över nätet är det här en dag att stödja då syftet är att lägga fokus på den bredd och det djup - i kunskap och sortiment - som finns hos skivhandlare runt om i landet. I 36 skivbutiker runt om i Sverige kommer det i dag vara skivsigneringar och livespelningar, och den som gillar att fynda musik till extrapris bör bege sig till närmaste butik just i dag. Själv kommer jag naturligtvis köpa skivor. På nätet... Jag vet att det är helt fel när man ska stödja just butiker, så jag skäms lite. Men 1. Jag köper alltså hela skivor, inte enstaka låtar - jag har en variant på denna dag kan vi säga, en Buy record-day, och 2. Jag orkar inte ta mig in till stan, ursäkta att jag är lite lat i dag och istället väljer att hålla på med ditten och datten på hemmaplan. Men om ni där ute är lite bättre än vad jag är - ut och shoppa bra musik genast!      

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat, själv hade jag nog valt ditt andra alt. slängt ut hela härligheten.
    Lördagskramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja visst kan man känna så när det gäller datorer och annat tekniskt! Men det var nog tur att jag inte gjorde det, hade varit svårt att blogga då :)
      Kram!

      Radera
  2. Grattis till en hel veckas jobb, toppat med nattarbete med dator, inte illa alls.
    Glädjande att du kan ligga i så.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja det har varit intensivt kan man säga :)
      Detsamma!

      Radera
  3. Imponerad att du valde att sitta uppe och hålla den arbetande datorn sällskap långt in på natten. Det hade jag aldrig orkat. Kanske därför jag har Mac. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja visst var det snällt av mig?! Tror mest det berodde på att jag var mer beredd på att den skulle strula under nattens gång, hade jag däremot gått och lagt mig och på morgonen upptäckt att den hakat upp sig på något, hade jag blivit så oerhört arg... Aha, ja det är kanske det jag borde skaffa som sagt!

      Radera