tisdag 10 april 2012

Äntligen opererad

Så kom den då. Operationsdagen. Det låter mer avancerat än det var, i alla fall för mig. När jag tänker operation tänker jag de där stora, när man sövs och blir uppskuren och berövad på ett och annat organ, samt blir av med en och annan tumör. Eller så har det ju varit under mina tidigare operationer - men det var då. I dag fick ordet operation en mycket lindrigare innebörd när några senor skulle beredas plats i en trång handled.

Det är inte så mycket att orda om faktiskt. Innan det var dags att åka ut till ortopeden och operationsbordet i Vallentuna var det rengöringsprocedur hemma som gällde. När jag stod i duschen undrade jag dels varför det egentligen var så viktigt att skrubba sig så in i bomben noga (vad är det som gör att man ska vara så himla ordentlig på varenda millimeter av kroppen? Mellan tårna exempelvis, som ju befinner sig ganska långt från handlederna. Vad händer om jag inte är noga just där, får verkligen de eventuella bakterierna där för sig att klättra upp till händerna och ställa till med rackartyg? Jag tvivlar...), och dels hur besvärligt det kommer bli med duschandet framöver. På en tiogradig skala skulle jag tippa på fem-sex. Typ, men det lär visa sig när jag väl testar.

Nåväl, väl på plats var det dags för en ny reningsprocedur, denna gång dock bara på vänster hand och vänster underarm - vilket ju verkade ganska rimligt med tanke på att det var där jag skulle fixas. Innan dess hade jag fått lokalbedövning och kände därför inte mycket av själva operationsutförandet, som sedan följde. Och nej, jag fick inte titta på, de hängde upp ett skynke på ett sätt som gjorde att jag inte ens kunde försöka tjuvkika... Jag märkte knappt att de höll på och gräva runt där inne i handleden, men jag förstod att det gick bra när läkaren efter att ha böjt tummen fram och tillbaka sa "Jajamensan!" varenda gång när senorna betedde sig som de skulle, och när han sa att han var klar och sydde igen mig kunde jag på något sätt känna nål och tråd gå igenom huden och dras åt. Jag måste komma på ett sätt att kolla in nästa operation!

Omplåstrad, nyopererad handled! Den gröna pilen som syns lite svagt på armen, ritades på så fort jag kom in, sköterskan frågade vilken hand som skulle opereras och märkte sedan upp den på detta vis. Lite oklart varför, jag var ju vaken hela tiden och hade själv kunnat berätta vad som skulle göras!


Så här ska jag nu gå omkring (fast minus den gröna pilen då) till nästa fredag ungefär. Ska göra lite handgymnastik under dessa dagar - sitta vid datorn och gå loss på tangentbordet är jättebra! - och helst hålla händerna högt flera gånger per dag för att inte bli för svullen. Ska inte behöva ha direkt ont men ska ändå pilla i mig lite tabletter ett par dagar (och just pillerknaprande har jag ju en viss vana vid), och så undvika vatten i stygnen då. Resten av dagen ska jag nog bara ta det lugnt med min hand, är fortfarande väldigt bortdomnad i tummen och tror att det botas bäst med en kopp kaffe eller te i sköna soffan just nu, med tv:n som sällskap. Mellan varven ska jag också flaxa lite med armar och händer. Man har inte roligare än man gör sig!

Bäst just nu: Hammarby inledde sin fotbollssäsong med vinst i går och visar att fotbollsskåpet ska stå i Allsvenskan nästa år! Tycker ni jag tar i, efter bara en ynka omgång i Superettan? Äh, man kan väl få drömma lite?! Jag längtar i alla fall efter varma vårkvällar på Söderstadion nu... För att citera Anders "Moneybrother" Wendin: Schyssta tjejer har grön-vita hjärtan, schysta killar har grön-vita hjärtan..." som så fint tillsammans med sitt band Monster hyllade Södermalms stolthet så här på hyllningsskivan Bajen forever: http://www.youtube.com/watch?v=Zad9goShz84   

2 kommentarer:

  1. Emma, skönt att det är gjort...den ena handen iaf...Håller nu tummarna att
    allt ska bli bra.
    Kram! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, hälften är avklarat! Ska bara läka ihop först förstås...
      Kram!

      Radera