tisdag 28 februari 2012

Snart frisk

Det går åt rätt håll. Det var inte fullt lika jobbigt att ta sig ut och till sjukhus för blodprov i dag, som det var att ta sig ut och till apotek för medicinhämtning i går. Har lite feber nu så här på eftermiddagen och kvällen men det är ändå ett steg i rätt riktning om man jämför med feber dygnet runt. Och hostan har också dämpats något, så ge mig ett par dagar bara så ska jag nog vara frisk igen! Tog blodprov någon gång vid 12.30-tiden och nog för att min läkare alltid verkar jobba snabbt, men att hon skulle ringa drygt två timmar senare och leverera provsvaret - det var inte bara snabbt utan även snyggt jobbat! Hon meddelade att jag har en infektion i kroppen och att det bara är att ta det lugnt ett tag framöver. Som sagt; ge mig ett par dagar bara så... Och det är precis så jag tänker bete mig nu. Lugnt. Dricka mycket. Efter apoteket i går passade jag på att handla det nödvändiga i matväg och festade loss på erbjudandet om te i en sådan mängd att man skulle kunna släcka om inte världens så i alla fall delar av Europas samlade törst! Man ska ju dricka mycket när man är risig. Det gör jag nu.

Jag vet att det blänker en hel del men ni kanske ändå uppfattar lutningen åt sommarsmak i den här trion. Ja, asken längst upp till höger heter ju till och med sommarfrukt, så det var ju ganska lätt... Tropisk frukt som sommarfeeling är ju inte heller fy skam, jag är framför allt lite smått galen i ananas, mums! Bäst i nuläget måste man nog ändå säga att sorten längst upp till vänster är: te med citron och honung. Jag har lärt mig att honung och hett vatten är en synnerligen bra kombination vid förkylning - men det är ju faktiskt jätteäckligt. Tevarianten var mycket bättre, tog...

... ett glas i gårkväll och livade upp det hela med några mariekex (jodå, det är visst festligt, jag gillar mariekex) och det kändes som en len medicinkur när honungen, citronen och det heta vattnet blandade sig med en skvätt mjölk! Rekommenderas till alla sjuka där ute - i Stockholms län lär det enligt dagens DN nu vara mellan 30 000 och 80 000 som är sjuka i influensan exempelvis - eller alla som helt enkelt bara blir sugna på kombinationen! Tror det är dags för min andra te-omgång nu faktiskt... 

6 kommentarer:

  1. Tjofadderittan, skönt att höra att du har både humöret och tålamodet uppe!
    Vill bara fortsätta att skicka cyberkramar och extra mycket krafthälsningar till dig. Det tycker jag förresten att flera borde göra, nu sa jag det oxå.
    Kommer aldrig att glömma de fyra H:na som du skrev om för väldans länge sedan, då bestämde jag mig för att inte ge upp utan hålla i. Därför kommer oftast mina dagliga hälsningar och jag håller på tills du ev tröttnar...
    Mer kraft idag, ännu mycket mer i morgon, ska vi säga så?!
    Hej å H tjejen!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska man ha :)
      Det har du helt rätt i! Jag tröttnar inte, och de fyra H:na är väldigt bra. Kanske får påminna om dem någon gång...
      Det låter som en bra plan!
      :)

      Radera
  2. Hej bästa Emma! tack för att du kom ihåg minfödelsedag trots att du har det kämpigt med influensan, tog du inte influensasprutan!!!Ja kanske är det ngt annat virus du har fått, hoppas nu att det snart ger med sig. Nu i helgen har ju alla mina barn o barnbarn(inte Anna fam de är i Andorra och åker skidor) varit och förgylt min vardag. Underbart, men lite tråkigt då de hade ordnat en överraskning och en underbar middag, då fick jag magsjuka!!! Du vet hur dålig man blir,och sedan det där med mat o insulin, PUST säger jag, denna fb. Diabetes. Syns inte utanpå men det känns inuti, eller hur. Hoppas nu du får ordning på hormonerna.Jag är en av alla stora beundrare till dig. Krya på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är minnet med :) Jodå, jag tog spruta, och influensa tror jag inte jag har, har fattat det som att man mår ännu sämre då. I vilket fall som helst går det ju nu som sagt åt rätt håll och det känns ju skönt! Usch då, magsjuka är verkligen helt värdelöst! Sannerligen en åkomma som borde förbjudas! Visst är diabetes en supertråkig och jobbig sjukdom mellan varven... :( Tack!

      Radera
  3. Hej där! Skönt att det går år rätt håll med förkylningen. Hoppas se dig nästa vecka. Vi håller ställningarna så gott det går.
    Eftersom det är onsdag och vi är vana vid att säga "Trevlig helg" så gör jag det nu.
    Ha det gott och jag hoppas att solen ska skina på dig i helgen.
    Kram.Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa vecka kommer jag absolut :)
      Det är bra, man ska inte ändra på ett vinnande koncept. Trevlig helg till dig också, när det väl blir dags!
      Kram!

      Radera