torsdag 23 februari 2012

Hur vore det om vi blev lite skönt galna ett tag?

Det har inte blivit så mycket gjort i dag som jag hade önskat. Jag har pillat bort några prislappar på reaböckerna från i går, men det där med att rensa bokhyllan och få in de nya fynden - nej, absolut inte. Mina hostattacker från i går har avtagit lite och mer ersatts av en både snuvig och täppt näsa, samt av feber och tillhörande zombietillstånd. Jag kan absolut inte säga att jag mår uruselt, jag känner mig hyfsat okej (i alla fall med en ipren i kroppen) men blir liksom väldigt trött och frusen av feber. Då är det svårt att ta tag i saker man egentligen behöver ta tag i, så det får vänta - kanske funkar det bättre i morgon?! Jag har inte varit fullkomligt lat dock, hela förmiddagen tillbringades i tvättstugan. Om tvätten i tumlaren blev torr? Haha, skulle inte tro det... Att jag ringde fastighetsskötarna för två veckor sedan och meddelade problemet har således inte hjälpt ett dugg. Precis i rätt tid kom dock mannen som städar våra trappuppgångar förbi tvättstugan (han städar nämligen den också) och han lovade att prata med ordföranden i fastighetsföreningen, som han kände mycket väl. Kanske tar det bättre skruv, så jag slipper ha lägenheten full med blöt tvätt så värst många fler gånger.

På tal om skruv har ni förstås inte missat dagens stora händelse: en prinsessa är född. Hela landet tycks ha gått fullständigt i spinn! Jag har inte vågat öppna upp kvällsblaskornas hemsidor i dag eftersom jag ser rubrikerna framför mig ändå, och just denna sortens media har en förmåga att gå fullständigt överstyr på alla sätt och vis, åt alla håll och kanter. Det har räckt att öppna mailen i dag för att veta att "alla" vill fira. Det stora möbelföretaget skickar det generösa meddelandet att deras klubbmedlemmar kan få köpa en spjälsäng och få spjälsängsmadrassen gratis (eller om det var tvärtom) till "alla prinsar och prinsessor där ute". Det franska modeföretaget firar genom att ge alla kunder 20 procents rabatt på hela sortimentet (vilket visas genom en liten näpen "prinsessflicka" på bild) och tv-kanalernas tablåer möbleras om och sänder extra, TV4 är så gulliga så det nästan sprutar ur öronen, "I Vår nya prinsessa summerar programledaren dagens stora händelse - födseln av kronprinsessan Victoria och prins Daniels lilla prinsessa". Det är det där med "lilla prinsessa" som känns lite överdrivet eftersom prinsessor sällan föds fullvuxna, de är precis som alla barn små från början. Men okej, jag ska inte vara elak. Det är förstås jätteroligt för paret att de har fått barn, hurra liksom. Men det blir snabbt lite för mycket av det goda, speciellt när man inte är så mycket för kungligheter.

Men visst, till och med jag blev lite rörd när prinsen kom ut till det samlade pressuppbådet, måttade med händerna och log. Jag bara önskar att kungligheter kunde (fick?) släppa loss lite mer! Seriöst, kostym när frugan fött barn? Varför inte ett par jeans eller mjukisbyxor, som jag antar att de flesta andra packar ner i sin "förlossningsväska", som jag har hört att blivande föräldrar ska ta med sig till BB. Hann han ta på sig kostymen innan de åkte hemifrån, eller var den nedpackad sedan en tid tillbaka? Hade prinsessan också på sig något "kungligt" där i sjukhussängen, i stället för sjukhusets oformliga särkar som verkligen ingen kan vara snygg i? Och hur befriande hade det inte varit om prinsen hade sprungit ut till de samlade reportrarna och fotograferna och i något mindre korrekta kläder skrikit "Jaaaaaaaaa! En dotter! Yihaaa!" eller något i den stilen. Han var jättefin i sin kostym och såg glad ut så jag vill som sagt inte låta elak - men jag skulle ändå gillat lite urflippning! Lite skön galenskap skulle jag applåderat :)

Nåväl, de kanske tar på sig mjukisbyxor och dansar runt i vild dans på hemmaplan, jag hoppas det. Nu ska jag gå och koka mig en stor mugg hett te. Hörs!    

2 kommentarer:

  1. *Fniss* Mer galenskap åt svenska folket och dess konungahus.
    Samma tanke for genom mitt huvud. Det är nog få som har kostymen redo då det är dags för förlossning..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, det blir så mycket roligare med lite galenskap! Jag hoppas de flesta lämnar kavajen hemma en sådan dag, det känns liksom lite fel...

      Radera