tisdag 7 februari 2012

Barack Obamas besök på jobbet

Ni kanske trodde att jag jobbar på en smått obetydlig tidning, där det inte händer så värst revolutionerande saker. Men i dag har vi haft storbesök - USA:s president Barack Obama har varit och hälsat på, minsann! Bara så där! Eller... Alltså... Okej, kanske inte riktigt, men nästan. Så här låg det till:

Första torsdagen i februari varje år hålls National Prayer Breakfast i Washington och har så gjort sedan 1953. Sedan 1980 har frullen ägt rum på hotell Hilton och cirka 3 500 gäster är inbjudna, från över 100 länder. Det är politiker och ledare av olika slag, statschefer och ambassadörer från hela världen som berättar om sin tro på Gud och sin önskan att göra världen till en bättre plats. Det är en salig blandning av kristna, judar, muslimer och icke-troende, ungefär som världens befolkning ser ut alltså. I torsdags var det dags för frukost med Barack Obama (den sittande presidenten är alltid med på en bönefrukost), som även han pratade om Gud (och lite politik, förstås). Bland alla dessa höjdare var också vår vd på plats för att umgås med presidenten. Han och flera tusen andra alltså, så det var knappast så att de satt och käkade havregrynsgröt ihop och pratade om NHL kontra den svenska elitserien. Drack kaffe och diskuterade barn på dagis, extrapris på köttfärs och senaste säsongen av ”Idol”.

Ska man träffa presidenten är det förstås rigorösa säkerhetskontroller man får gå igenom, även om man inte ”på riktigt” kommer få träffa Mr President. Att bara vara i samma rum räcker dock, så FBI var på plats och såg till så allt gick rätt till. Kameror och sådant fick man inte ha med sig, däremot sin telefon, och som alla människor vet är telefon och kamera ungefär samma sak i dag. Så vd:n filmade Obamas tal till de församlade – det är ju inte varje dag man träffar en så stor maktmänniska, så man måste ju passa på när man kan! - och Obama pratade ödmjukt om sin kristna tro, sina värderingar och sitt partis politik.

Jag gillar Barack Obama. Skulle jag bo i USA och kunna rösta skulle jag definitivt vara demokrat, även om jag inte stödjer allt och även om jag är lite besviken på löften som getts och inte har hållits. Jag följer gärna skriverierna och rapporterna om och kring det amerikanska valet men jag tycker på det hela taget att det är märkligt att man måste tro på Gud för att kunna bli president i USA - men det är en annan diskussion som jag inte tar här. Det känns i vilket fall som helst att valet i USA kan bli väldigt spännande i år, med sina allt starkare spänningar mellan republikaner och demokrater. Och tänk att presidenten, trots detta hektiska valår, hade tid att komma och hälsa på oss på jobbet i dag! Eller just det, det gjorde han ju inte - vi var ju bara med på hans frukosttal ju, genom telefonfilmning på storbild...   

 Barack Obama, på storbild på storbild så att säga... Ett litet avbrott i tidningsarbetet så här en tisdagseftermiddag! Jag vet att det inte är någon vidare kvalité på dessa bilder...

... så därför får ni se en annan amerikansk bild med mycket mer skärpa!


 I övrigt kan jag inte påstå att det hänt så mycket denna dag, men det kanske kan räcka så här.

2 kommentarer:

  1. Jag hade ju Daniel Grahn som reseledare till Israel i december och nu har han träffat Obama. Tänk att man har mött en sådan "stor" och mäktig man. Och varit ute och rest med honom:-). För övrigt har jag gått en tur igenom Vita Huset 1985. Det var på den tiden man fick göra det. Nu är det betydligt svårare. Ja,ja vi är lika värdefulla allesammans. En del har bara valt speciellt "utsatta" yrken med olika mycket makt. Ha en fortsatt bra vecka med eller utan Obama:-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är verkligen mäktigt! Förstår att det är svårare nu och det är synd, jag skulle vilja göra det! Så är det ju, man behöver inte göra massor med värdefulla saker bara för att vara värdefull - och det är ju väldigt bra :)
      Kram!

      Radera