torsdag 13 december 2012

Luciatåg sprider mys

Jag tror det är just den här dagen, den 13 december, jag inser att det faktiskt är jul snart. Butikerna har skyltat med julsakerna i många många veckor. Mycket på julbordet kan man äta nästan vilken annan tid som helst på året. Presenter köper man och ger bort även vid andra tillfällen och inte bara vid den kommande högtiden. Men luciatåg - det ser man bara 13 december! I alla fall om man inte är med i något själv och det var många år sedan jag var det. Det var roligt minns jag, men det är inte helt fel att bara titta på och lyssna heller.

I eftermiddags kom en kör från Adolf Fredriks musikklasser till jobbet. När vi på avstånd hörde Sankta Lucia i typ åtta stämmor, släckte alla lampor och bara lät tågets ljusbärare lysa upp blev jag alldeles rörd! Börjar nog bli blödig på gamla dar, blev nästan tårögd. Det var så fint och så mysigt! Så skönt att bara ta en halvtimmes paus från det just nu väldigt intensiva arbetet, lyssna på vacker sång och sedan dricka några små koppar glögg och äta lussebulle. Nu är det på riktigt känns det som :)

Vi var några stycken som försökte få klarhet i varför det så ofta är en tyst Lucia där framme i täten? Får hon inte sjunga av någon gammal sed eller så? Vi kom inte fram till något, så det vore roligt att höra om någon av er vet varför hennes enda roll verkar vara att bära en ljuskrona? Hör av er och bringa klarhet i det hela, tack! 

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som det var en upplevelse att få lyssna till ett sådant välsjungande luciatåg som från Adolf Fredrik. Varför inte lucian sjunger, har inte funderat men det stämmer ju att det oftast är så. Bara sötisarna på dagis där alla klämmer i, heja!
    Saknar dina bilder men kul att du uppdaterar iaf.
    Fortsatt trevlig kväll på dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det, så himla fint och stämningsfullt! Haha, dagis föregår med gott exempel, alla lucior borde kolla in dagistågen :)
      Det gör jag med, men du får fantisera ihop några bilder tror jag...
      Detsamma, så här några dagar efteråt!

      Radera