måndag 27 augusti 2012

En weekendresa till NY

I går morse åt jag min sista amerikanska bagel. Precis då fick jag ett tecken från ovan (eller också inbillade jag mig det, för att det hade suttit fint på något sätt). I en annonsbilaga i DN handlade det om weekendresor och på sista uppslaget fanns den resa jag var intresserad av: New York i november, på ett snyggt designhotell beläget mellan Central Park och Broadway. Flyg och tre nätter för ungefär 7 500 kronor. "Jag ska dit!" kände jag, och ju mer jag tänkte på det ju mer logiskt lät det. Åka till NY och handla julklappar - kan det bli bättre?! Lämna regniga och stundtals kalla Sverige; ja tack. Fantiserade om min resa under snudd på hela dagen och höll nästan på att hämta resväskan redan där och då.

I morse, under tiden jag väntade på att min nya soffa skulle levereras, ringde jag resebyrån. Under söndagskvällen hade jag nämligen gått in på deras hemsida och inte alls hittat denna billiga resa och jag tänkte nu låta kvinnan i telefon fixa fram den åt mig.
- De resorna har tyvärr gått för längesedan, sa hon - trots att erbjudandet inte funnits ute länge nog för att kvalificeras som något som kunde försvinna för "längesedan". Nu går resorna till New York på... från 10 000 och uppåt, fortsatte hon.

Det var ju inte det jag ville höra. Ägnade efter det en god stund åt att surfa runt på alla andra resebyråer jag kunde komma på. Det rörde sig ofta om minst 10 000 kronor även hos dem. Det fanns absolut billiga paket, men då var det restiden som satte stopp för härligheten - enbart enkelresan skulle ta från 12 till 18 timmar, lika lång tid tillbaka. Det kan man kanske leva med om man ska vara borta i flera veckor, men en weekend försvinner rätt snabbt om man måste sitta nästan två dygn i ett flygplan, alternativt på en flygplats.

Jag hade verkligen ställt in mig på att åka! Jag tycker mig behöva det! Just nu går livet bara på i samma gamla hjulspår och jag behöver något nytt och spännande, behöver uppleva något annat. Behöver lämna den här stan och det här livet om så bara för några dagar. Mörkret som kommer närmre, regnet som så totalt vräker ner (inte just i dag dock, men ofta annars. I dag skulle det vara 17 grader varmt och strålande sol sa SMHI. När jag vaknade i morse var det inte ens tio grader varmt och väldigt grått). Jag är i behov av en ny utmaning, vilket en resa till NY på egen hand skulle vara. Jag behöver något att se fram emot, att längta till. Jag behöver en weekend i New York. Punkt.

På väg till jobbet köpte jag en triss- och en tian-lott. Tänkte ge tecknet från ovan en chans till. Tänkte "om jag vinner 10 000 åker jag!". Just 10 000 kändes liksom som en bra siffra, nu när vettiga resor verkade kosta från den summan och uppåt. När jag kom till jobbet satte jag mig och skrapade. Det började väldigt bra, fick snabbt två magiska siffror under trisskrapet... men man kommer inte långt om man bara skrapar fram 10 000 två gånger i stället för tre. Eller en miljon två gånger i stället för tre. Tänkte att tecknet från ovan var lite i tjurigaste laget och frestade lite väl på mitt tålamod, men hade i alla fall en tian-lott kvar. På den kan man vinna 100 000 kronor och det skulle ju också sitta fint tänkte jag! Och gissa vad som hände!! Jag skrapade nästan fram den summan! Nästan, om man tar bort de fyra sista nollorna... Tio kronor i vinst är måhända en start på weekendpaketet, men det krävs rätt mycket mer för att komma längre än ner till tunnelbanestationen. Jag kan inte ens ta flygtaxi en endaste meter för den där tian, så något mer måste till. Tyvärr.

Jag har inte riktigt gett upp än, jag ska leta resor lite till. Men det ser ju ganska mörkt ut och jag känner att jag blivit på liiite dåligt humör på grund av detta. Måste komma på något att liva upp mig med. Har ni något tips?   

6 kommentarer:

  1. Man kan ju tänka sig att åka någon annanstans än just till New York. En hotellweekend med spa i Göteborg, Sundsvall eller Örebro. Eller Köpenhamn eller så. Fast det kanske inte blir så mycket billigare förresten. Men om det är miljöombytet man är ute efter kan man säkert hitta något. Det blir svårare med det där "shoppa julklappar New York". Man kan ju åka till någon spa-anläggning också. Du kommer säkert på något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det låter ju också trevligt, det är att göra något annat och slita sig lite från de gamla hjulspåren. Jag ska klura på det där, tack för tipset!

      Radera
  2. Tänker som ovanstående kommentar. SAS rear ju massor av resor men de kanske bara finns i annonserna.
    Spa helg låter ju inte heller så dumt eller en Europatripp.
    Hur som helst, ha en fin dag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar som att annonserna är något helt annat än verkligheten... Spa vore skönt faktiskt :)
      Detsamma - i morgon, för nu är det inte mycket dag kvar...

      Radera
  3. Bara det att åka iväg en helg och bo på hotell när höstmörkret faller på, är en Lisa för själen. Man behöver inte åka särskilt långt, finns ju smultronställen i Sverige. Men jag förstår om du fått smak på USA.

    Vore kul att vinna pengar för att åka iväg utomlands men jag säger lite präktigt: Huvudsaken är att man har hälsan. Pengar är en bonus..

    Hälsa morsan!

    Kramar fra Lisa "före detta röa räsern"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt i det där, Sverige är också bra! Så jag kanske får ta någon helg på något mysigt hotell, det skulle kunna vara något :) Eller en Lisa för själen som sagt!!
      Det har du också rätt i, det är faktiskt det absolut viktigaste. Ändå är det lätt att drömma om lite cash...!
      Hon hälsar säkert tillbaka, kram!

      Radera