söndag 12 augusti 2012

Konstiga OS-grenar och rörigt skafferi

I dag är det sannerligen ingen varm och solig sommardag. Det är snarare rejält grått och regnigt, i alla fall för tillfället. Nu gör det mig inget, i dag har jag haft inomhusaktiviteter som passar utmärkt att ägna sig åt en grå och lite blöt sommardag. Först var det dock en ganska lång natt, till skillnad från den förra, och den gick i olympiska spelens tecken. Familjen och tjocka släkten var i London för att kolla på en till oss närstående som skulle delta i den inte fullt så kända grenen som på vanlig simpel svenska kallas "pensionär ägnar sig åt ganska långsamt motionssim 100 meter" (jag sa ju att den inte var så känd!). Den gick av stapeln i en mycket liten lokal och publiken var till antalet inte heller stor. I första försöksheatet simmade vår man och det var ganska ospännande - fram tills någon i publiken kastade in en fotboll som landade i huvudet på nyss nämnda man och han stannade tvärt upp, såg ut att tänka "Vänta nu... vad är det för sport jag håller på med egentligen? Långsamt motionssim eller fotboll?". Sedan blev det fullständig kaos när resten av heatets simmare plötsligt tappade sina badbyxor, som bara upplöstes i tomma intet. SVT:s kommentatorer, som hade varit så lagom entusiastiska i början av denna något okända OS-gren, blev plötsligt eld och lågor:
- Det ska bli väldigt spännande att se hur arrangörerna löser det här nu när försöksheatet kommer gå om, sa oväntat Anders Gärderud (som i den riktiga världen är expertkommentator under friidrotten och inte har det minsta med simning att göra.
- Ja för när ett försöksheat görs om blir det automatiskt ytterligare en simmare i finalen! Det blir alltså nio simmare trots att det bara finns åtta banor att simma på, sa Jacob Hård och Jonas Karlsson i mun på varandra (även detta oväntat eftersom herrar Hård och Karlsson precis som Gärderud håller till på friidrottsarenan. Fast på något sätt var det väl logiskt att de tre följdes åt...).
Tyvärr hade vi tröttnat på "pensionär ägnar sig åt ganska långsamt motionssim 100 meter" - trots att det började bli spännande! - och drömmen övergick i något annat. Så kan det gå!

Sista OS-dagen har fram tills hyfsat nyligen tillbringats i köket. Jag har rensat i skafferiet.

Ni ser ju själva - så här kan det faktiskt inte se ut! Allt står och ligger huller om buller, jag har ingen aning om vad jag har bakom de paket som står längst fram och måste alltid riva ut halva skåpet för att få fram rätt grej, typ. Nej, det går sannerligen inte. Så...

... ut med allt på diskbänken, spisen och arbetsbänken...

... och se så tomt och fint ett skafferi kan se ut! Fast det är ju lite tomt, som sagt.

Att lägga småsaker i en burk är ju smart - men hur kul ser det här ut?! Nej, dags för...

... lekis-Emma att göra burken liiite roligare genom att klä in den i färgglatt papper. Klipp och klistra. Ja, jag vet - det är verkligen överkurs, men jag kunde inte låta bli.

Både övre och undre skafferiet bjuder nu några timmar senare på ordning och reda. Massor med yta och jag har nu fullkomlig koll på var jag har alla mjölsorter, sockerpaket, kryddor, kaffefilter... och så vidare. Nedersta hyllan (som ej syns på bild) är fortfarande i ett litet kaos, där finns receptböcker och ungefär 3 000 (grovt överdrivet, men det är mycket i alla fall) utrivna pappersark och tidningsurklipp fulla med recept. Den biten kanske jag tar i morgon, för nu...


... är jag färdigjobbad för i dag och ska bänka mig i soffan för att kolla de sista timmarna OS. Guld eller silver för de svenska handbollsherrarna? Så länge de inte får fotbollar i huvudet - eller ännu värre: tappar sina byxor - blir det nog bra :)

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat tjejen, jag blir avis på ordningen...
    Tjoho!:)

    SvaraRadera