torsdag 9 augusti 2012

Regn ute, ibland även inne

På ett sätt blir det skönt när OS är över. Jag har liksom svårt att inte fastna. I dag har tv:n stått på sedan niotiden i morse, när Gomorron Sverige och sporten samsände. Jag sitter inte och kollar på allt förstås, men jag vill ha koll och kunna slänga ett öga på tv-skärmen med jämna och ojämna mellanrum. Sätta mig och följa bollar och spjut, ringar och skutt (det är nog gymnastiken det, i kort sammanfattning), simtag och löparbanor, prispallar och nationalsånger (läs: USA:s. I princip varenda gång jag hör en nationalsång är det den amerikanska, vilket inte gör mig något eftersom den är pampig och fin, men med tanke på att Kina väl fortfarande leder medaljligan borde jag väl ha hört deras sång vid i alla fall något tillfälle?! En jamaicansk eller brittisk truddelutt slinker förstås emellan då och då, men kinesisk - icke).

Är hemma i Stockholm nu, kom i går. I dag har jag ägnat mig åt städning och tvätt precis hela dagen. Man kanske kan tycka att det är tråkigt men jag tycker faktiskt det känns lite smålyxigt att kunna göra sådant en vardag. Jag har ofta ganska långa jobbdagar och orkar sällan dra igång några stora städ- eller tvättprojekt om jag kommer hem vid åttatiden på kvällen. Ju närmre vi kommer hösten ju mindre orkar jag - och det känns ju som att vi är på väg, hur lite man än vill. I dag har det varit en ganska fin dag, utan regn, men ganska fin betyder de här senaste dagarna att det är lite småsoligt och att temperaturen är ungefär 17 grader... Kom igen nu sommaren, augusti tycker jag ska höra denna årstid till! Inte höst än, okej?!

I tisdags var mamma och jag på stan, oftast med paraplyer uppslagna eftersom ett alldeles hysteriskt regnande pågick allt som oftast. Lunchen gick förstås inte alls att äta utomhus...

 ... utan fick intas inne. Så borde det inte vara på sommaren (fast jag ser ju ändå hyfsat glad ut, märkligt nog...)! Tur att man kan...

... köpa med sig godsaker hem och trösta sig med en smula! Eftermiddagsfika i vardagsrumssoffan är aldrig fel, även om man helst sitter utomhus när det tillåts förstås. Och när vi ändå är inne på det där med soffor: i den här...

 ... soffan kan man nog också fika. Jag höll på att köpa just en soffa häromdagen, men de är ju så otympliga att frakta på bussen hem... Inom kort ska jag dock skaffa en ny soffa och den här, från stora möbelvaruhuset, satt jag bra i. Utanför byggnaden vräkte regnet ner, fram tills det också snudd på vräkte ner inne i densamma. När taket ger vika kan man konstatera att det regnar ganska mycket... plötsligt sprang ett gäng anställda fram för att rädda en soffa från den värsta blötan, men det var dock en annan än denna, så jag höll mig torr! Torr, men sofflös. Däremot köpte jag annat. Vad kommer ni få se så småningom!


I dag har jag lyckats packa upp hela resväskan minsann, det är ju annars något jag kan ha lite svårt för. Det blir så lätt att den står ett par dagar annars, men den här gången gick det bra. Jag packade bland annat upp...

... ett minne från min lådrensning förra veckan: mina första skor som jag spatserade (stapplade) omkring i när jag var väldigt liten. De cirka 12 centimeter små dojorna är rejält slitna på sina ställen men väldigt söta tycker jag, och de förtjänar därför en plats i ljuset, utanför lådmörkret!

Blommor från trädgården är utplacerade lite överallt i hemmet, som här på soffbordet (och OS-dressyr på tv:n som ni ser!)...

... och blommorna på balkongen, speciellt en pelargon, hade under min bortavaro fått fullständigt storhetsvansinne - den var enorm! Ja jag tog bara med ett litet hörn på fotot, så att alla andra pelargoner runt om i landet inte behöver skämmas för att de inte blommar "all over the place", för att citera prins Daniel (ah, jag älskar de där bevingade orden!). En annan prins, grodprinsen bakom blomman, syntes först inte när jag kom ut på balkongen eftersom växthysterin tagit över fullständigt. Men nej, jag klagar inte - det är fantastiskt att någon/något tydligen trivs ute i regn (som jag antar föll även i huvudstaden då och då)!


Nu ska jag snart gå och lägga mig, om jag inte råkar fastna vid OS-tv:n ett par timmar till förstås. Det är bra att lägga sin semester så den passar sportens värld :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar