tisdag 14 augusti 2012

Solig shoppingdag

Sista semesterveckan inledd. Det har gått snabbt, som semestrar brukar göra. Men det är ju ganska många dagar kvar än och jag njuter av att kunna göra saker en helt vanlig vardag. I går började jag bland annat ta tag i nedersta hyllan i skåpet jag skrev om senast, den hyllan som är full med kokböcker och framför allt väldigt mycket recept på lösa blad. Satt och gjorde högar med lämpliga indelningar. Lite knepigt är det, ska en rätt som heter något i stil med "pasta med tonfisk" ligga i pastahögen eller i fiskhögen? Eller ett recept på kladdkaka, ska det ligga i högen "bullar och kakor" eller i högen "efterrätter"? Det är ju en kaka - men kan samtidigt vara en efterrätt... Ni kanske tycker att jag inte borde ha så många högar att välja på, göra det enkelt för mig och bara ha "förrätter", "varmrätter" och "efterrätter". Men det vore snarare att göra det svårare eftersom det finns så många papper och mapparna skulle bli snudd på omöjliga att gå igenom när man är på jakt efter ett speciellt recept som ska innehålla exempelvis bara grönsaker. Jag måste alltså dela upp det i många olika kategorier. Och när jag väl har lyckats med det kommer ett annat problem; det där det finns recept på båda sidor (som i en mattidning exempelvis), och där det på ena sidan är en varmrätt och på andra sidan en efterrätt... Det problemet har jag inte alls löst.

I dag, en solig och ganska varm dag, har jag varit på stan och gjort av med mycket pengar. Det är inte så att jag köpt så väldigt mycket för så väldigt mycket pengar - tio plastfickor för 30 kronor, för att recepthögarna ska ner i just dessa, är ju inget man blir ruinerad av direkt. Däremot tror jag mig vara i behov av en sak som visade sig kosta flera hundralappar:

En vacker dag kommer min dator krascha, jag känner det på mig. Innan dess ska jag ha sparat alla foton på en extern hårddisk, och det är alltså det jag har köpt i dag.


Nu slutade det inte med denna ganska tråkiga pryl, det blev lite annat också - lite roligare grejer. På Village brukar jag köpa te och i dag hoppade jag på en något oväntad sort:

Vad säger ni om det va?! Har ingen aning om det är gott med lakrits- och citron-te, men det låter spännande och spännande saker bör man testa. Påsen med Bravo-kolor tänkte jag ta av varje gång jag gjort något bra, för att belöna mig själv. "Det kommer inte gå", sa tjejen i kassan när vi pratade om kolorna (det var hon som började). "De är jättegoda, alla vi som jobbar här köpte en påse när de kom, det tog inte många minuter innan påsarna var tomma - de går inte att låta bli!". Men hon önskade mig lycka till med att bara ta en kola någon gång då och då. Nu vill jag inte säga att jag är bättre än Village-personalen, men jag har faktiskt bara provsmakat tre av smakerna (nöt, gräddkola och lakrits) och lyckats hålla mig borta från påsen ett par timmar! Heja mig.

Det finns inte bara te och kolor på Village, de har även massor med varor på rea. Och de första raderna är ju inte så ovanliga, "ta tre betala för två" har man ju sett förut. Men var kommer sedan fyran ifrån?! Jag tror det är något hemligt meddelande på något sätt, för på alla andra rea-skyltar stod det rätt - men en enda felaktig fanns det minsann! Mystiskt.

Det här supercharmiga förklädet från H&M Home gick absolut inte att hålla sig borta från! Passar ju jättebra att skaffa ett förkläde när recepten nu kommer i ordning. Med detta tygstycke kommer det alltid vara roligt att stå i köket :)


Nu är det en ganska lugn kväll med bok, tv och lite småplock. Ska snart sätta mig med mina recepthögar och fina plastfickor, ett riktigt tisdagsnöje :)

8 kommentarer:

  1. Haha, det gäller att göra många bra saker varje dag= mååånga kolor. Jomenvisst! Förklädet var ju bara hur charmigt som helst. Ordning i skåpen, fint förkläde...hur bra är inte det då?!
    Tjoho tjejen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, märkligt nog lyckades jag ta några kolor till i kväll - utan att ha gjort något som förtjänade ett bravo! Hm... men det finns många kvar, det är ju lite bravo över det :D Visst var det fint, jag blev lite kär när jag såg det!
      Tjoho!

      Radera
  2. De där kolorna fanns när jag var lite. Kostade något i stil med 10 öre styck (eller var det 5?). Minns dem som goda, i alla fall vissa av dem. :) Murakami (den japanske författaren) står nu här och väntar. Eller inte han personligen, men ett par av hans böcker. Ska läsas vad det lider. Nu är jag dock mitt i flyttbestyr så jag får återkomma med den utlovade rapporten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var riktigt goda, jag har inte riktigt lyckas hålla mig till att bara äta när ajg gjort något bra - men det finns fortfarande ganska mycket kvar i påsen ändå :) Härligt att ha något bra att vänta på och längta till! JAg väntar med spänning :) Lycka till med flyttbestyren.

      Radera
  3. Hej igen! Så mycket trevlig och informativ läsning jag ägnat mig åt nu på morgonen i din blogg. Och du är inte lite energisk. Härligt med rensande men då fastnar man verkligen i tiden som varit. Men ok, vad gör väl det?
    Här nere i södern har vi inte landat än efter helgens fantastiska upplevelse. Det ljuder fortfarande inombords . Att man bara får vara med om sådant!!! Imorgon bär det av till Emigrantmuseét i Växjö för mkt info inför resan till Svenskbygderna om 14 dgr. Såååå spännande. Vi är mycket intresserade av hur de som gav sig av fick/hade det. Önskar dig en härlig "sista" semestervecka. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Fast jag är inte så energisk med att skriva inlägg tyvärr... Ja det är ganska roligt att rensa tycker jag, så mycket man glömt som man påminns om. Kanske inte alltid roligt, men ofta :)
      Ja jag förstod att det varit bra! Och jag förstår att det blir spännande att åka dit, jag packar ner mig i en resväska och följer med!!
      Kram!

      Radera
  4. Hej! Åh vad det är kul att du bloggar Emma! Du skriver så bra liksom.(jag har sagt det förr, jag vet) tänkte fråga dig hur det går med böckerna som du skrev om för ett tag sen. Har du läst cirkeln ännu? Jag började läsa den men la av efter ett tag. Var den bra? Den ligger här och tittar på mig så jag kanske ska ge den ett nytt försök. För övrigt ska vi börja på säsong 4 på lost nu! Spännande! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :) Åh, den var så himla bra!! Jag tokfastnade... :) Välskriven, spännande och full med fantasi. Jag kan verkligen gilla den där fantasivärlden med vampyrer och zombies och nu även häxor. Just Cirkeln känns också ganska trovärdig (om man tar bort just det faktum att de är häxor då...) eftersom alla som läser den har varit (eller kommer hamna där) unga och gått på gymnasiet, och man kan känna igen sig i mycket tankar och känslor. Jag rekommenderar dig att göra ett nytt försök :)
      Åhh, jag blir nästan lite avis på dig som har kvar så mycket av denna fantastiska serie!! Härligt :)
      Hoppas allt är bra med er, hälsa!
      Kram!

      Radera