söndag 19 augusti 2012

Det där jag inte hann göra

Det är sista lediga dagen, i morgon börjar jag jobba igen. Jag är ganska övertygad om att det blivit något fel, jag tror jag har minst två veckors semester kvar. Minst, alltså. Det är märkligt hur snabbt fyra veckor kan gå... och jag har inte alls hunnit med allt jag skulle göra! Det var inte det att jag hade så väldigt vilda planer eller så, det var mest små saker jag skulle göra på och runt hemmaplan. Jag hade exempelvis tänkt ägna en timme åt att åka båt Kungsholmen runt, lära känna min stadsdel från vattnet. Det är fint, mamma och pappa har gjort det och då såg det bland annat ut så här:

Ah, det var tider det - vid detta tillfälle var det fortfarande långt kvar av sommaren... Men det är förhoppningsvis fortsatt fint väder några helger framöver, så jag också kan åka båt! På nedersta bilden ser ni för övrigt ett gäng hus, och i ett av dem bor jag :)


Jag hade inte bara tänkt åka båt under denna ledighet, jag skulle också ägnat mig åt kökshäng. Äta ur frysen och fylla den igen, med hembakat bröd och hembakade kakor, matlådor i oändlighet... men det var tydligen alltid något annat som lockade - balkonghäng, träffa vänner, vara utomhus i solen eller något i den stilen. Får väl framöver ägna någon helgdag åt att i alla fall göra nya bagels...

... för nu börjar de amerikanska frukostarna gå mot sitt slut så att säga. Det är verkligen dags att baka nya bagels, så NY-känslan, USA-feelingen, ständigt är närvarande...! Viktiga saker.


Något jag ändå lyckats med under denna semester är att få ordning på alla lösa receptblad. Det var enorma mängder så det tog sitt lilla tag. Och rörigt var det...

... matbordet har belamrats med papper, saxar, plastmappar, pennor - och en och annan fikatallrik (här päronkaka med vaniljsås) för att orka med allt sorterande. Men till slut...

... blev det riktigt fint. Ett gäng plastmappar senare (med dagis-vibbar, som vanligt. Jag kan sällan låta bli att ta saker ett steg längre, det räcker inte att bara skriva vad mappen innehåller, jag måste alltså rita också...) och jag har nu fantastisk ordning på recepten och kan börja laga fantastiska måltider och åstadkomma fantastiska bakverk. Ja, jag kan höra er tänka att jag borde kunna ägna delar av semestern till roligare saker än att lägga recept i rätt högar, och ni kan till viss del ha rätt. Men jag gillar inte att ha saker i en stor röra som bara skapar irritation när jag letar efter ett visst recept jag vet finns någonstans, men som jag ändå inte hittar eftersom allt är i just det; en stor röra. Så jag lägger gärna lite tid på att skapa ordning, så jag kan göra roliga saker sedan. Exempelvis bjuda folk på mat- och kak-kalas, nu när jag har allt där det ska vara!


I går träffade jag Bitte för lite utomhusliv. Det var ingen strålande vacker sommardag men man vill ju ändå vara just ute så mycket som möjligt. Vi var inte ensamma. Det fanns en del...

... båtar ute på vattnet, både fartfyllda och stillsamma...

... och vid Hornsbergs strand stannade vi till. Inte för att äta på den mysiga restaurangen som ligger ute i vattnet, utan för att...

... grilla (mycket mysigare)! Det kändes som en alldeles strålande avslutning på semestern! Att grilla lammspett och halloumi, dricka vin och umgås med en nära vän vid vattnet - kan det bli bättre?! Nej, jag tror faktiskt inte det!

Den här killen blev vi lite imponerade av. Det var lite blåsigt i går, men han står upp på sin bräda och paddlar som om han aldrig gjort något annat! Hade han trillat i plurret hade det nog inte gjort så jättemycket...

... för det var flera som badade i närheten av vår grillplats, även om bilden bara visar en person. Ni får bara lita på att det var badväder, trots att det mest var mulet och inte så värst mycket över 20 grader vid den sena eftermiddagen/tidiga kvällen.


I dag har det varit en väldigt lugn dag, gjort matlådor lagom till allvaret börjar och suttit på balkongen med en bok. Blir nog ganska okej att börja jobba i morgon ändå. Förra sommaren startade några av kollegerna det som skulle bli en fin tradition - måndagsbio (vi gillar att hänga upp olika aktiviteter vid olika dagar som ni märker! Måndagsbio, snygg-onsdag, sushi-torsdag...). Efter att tidningen är skickad till tryckeriet samlas de som vill vid mer eller mindre jämna mellanrum, äter chips och kollar på en film (alternativt några avsnitt av en komediserie) på stor projektorduk i en av jobbets mindre lokaler. Traditionen kom visst av sig när det blev höst men just i morgon ska vi göra ett nytt försök att skapa något återkommande, och det känns ju som en rätt bra start efter semestern, att avsluta första jobbdagen på ett soft sätt!   

2 kommentarer:

  1. Just nu har ju sommarvärmen kommit så du kanske kan ta en tur runt Kungsholmen. Okey´rå, värmen kan ju va över i morgon, ser fint ut iaf.
    Imponerande ordning bland recepten, önskedröm för mig...
    Tjoho! :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den var över! Det är lite hstfeeling här nu...
      Eller hur, jag är sjukt nöjd! Det gäller bara att börja laga och baka grejer nu...!
      Tjo!

      Radera