torsdag 30 december 2010

Motion och andningsteknik

Till att börja med: Tack för all uppmuntran jag fått i form av kommentarer på denna blogg. Det värmer massor! Lovar att jag ska svara er alla när jag känner mig mer pigg.

Har fått lite starkare värktabletter nu, så eftermiddagen har varit lite lättare än natten och morgonen. Smärtan, tröttheten och illamåendet finns dock kvar, om än i lite mildare form. Tvingar upp mig själv, sedan tolvtiden har jag varit utanför rummet och gått i avdelningskorridoren en gång i timmen. Den är cirka 150 små steg lång enkel väg, jag går kärringsakta och håller mig för magen. Efteråt är jag helt slut och axeln värker.



Skulle börjat med fast föda idag men inte ens frukostfil och müsli gick ner. Lunchsoppan med champinjoner tog en evighet att få i sig och allt utom vatten gör mig illamående, middagspastan kräktes jag upp. Dropp är det inte längre tal om - jag har inga kärl att sticka en nål i. Eller det har jag väl, men de är svårfunna, sytrådstunna som de är. Vid det här laget är jag ganska sönderstucken.

I eftermiddags kom sjukgymnasten på besök igen. Hon meddelade att mina lungor inte var som de skulle efter operationen och efter att jag legat stilla så länge. Minns inte hur hon uttryckte det men nu ska jag, för att lungorna ska bli helt bra igen, andas i en burk med vatten. En gång i timmen ska jag ta djupa andetag och blåsa ut i ett rör. Det är jobbigare än man tror och det känns knäppt men jag gör allt de säger att jag ska göra.




Så det är så den här dagen har sett ut och ser ut. Korridorpromenad en gång i timmen. Blåsa luft i en burk. Värktabletter på hyfsat bestämda tider. Någon sorts föda då och då. Det är livat värre.

Sena eftermiddagen och kvällen mår jag sämre, precis som igår. Men jag hoppas på en hel natts sömn i natt.

(Det är pappa som fortfarande skriver in texten.)

Bäst just nu: Vann 50 kronor på en trisslott! De ska jag festa loss på när jag blir frisk!

7 kommentarer:

  1. Hej, Emma!
    Vi förstår att Du har några jobbiga dygn framöver. Men ta timme för timme, så ska Du se att krafterna kommer tillbaka. Gott att läsa Din blogg. Vi följer Dig.
    / Britta och Åke

    SvaraRadera
  2. Älskade gumman!Har följt ditt kämpande idag och det är så smärtsamt att se hur jobbigt du har haft det. Vad ska man säga? Vi är med dig hela tiden, varenda minut.Vi vill göra allt för dig!

    Kramar, kramar, kramar till vår kämpe!!!

    Mamma& Pappa

    SvaraRadera
  3. Vill skriva massor men .............allt blir så futtigt. Att må så .....skit. Men det är gott att höra att du orkar dig ut i korrridoren. Det där med vattenflaskan berättade en god vän som opererades, om. Kanske något vi skulle ha i studion som träning. Allt gott kära kollega!Önskar dig en god natt. Birgitta

    SvaraRadera
  4. Tänker på dig Emma!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej Emma,du skrev någonting om att du undrade om du var en människa. Du är verkligen en människa, alltid. Ibland är inte livet rättvist.Jag förstår tt du har ont,jobbigt,besvärligtm,m. Gråt,skrik,protestera,ifrågasätt,det hjälper till slut.Bert-Inge

    SvaraRadera
  6. Emma, jag dubblar din 50-lapp så har du i alla fall 100 kr till festen

    SvaraRadera
  7. Britta & Åke: Kul, ni är så välkomna att följa med på resan! Tack för stödet :)

    Mamma & pappa: Ni gör ju redan allt, ni är bäst :)

    Birgitta: Det är en bra idé, man får kämpa rätt hårt med utandningen så det bör vara en bra metod för att läsa vackert, typ :)

    Susanne: Tack snälla!

    Bert-Inge: Jag tror du har rätt, man måste bli lite arg ibland! Och nu känner jag mig som en människa igen :) Kul att du hittat hit!

    Gunnar: Coolt, tack!! Den festen kommer slå alla rekord, vad mer kan man begära än att vara frisk och ha 100 spänn?! Inget mer :D

    SvaraRadera