söndag 26 december 2010

Lugnet före stormen...

I dag är sista dagen på ett bra tag där snudd på allting är helt normalt. Där man kan låtsas att det inte alls ligger något framför som man egentligen vill slippa. För från och med i morgon börjar sjukhussvängen igen. Förvisso bara med en mjukstart, i morgon ska jag bara träffa narkosläkaren - men ändå! Jag är måttligt road men försöker alltid göra det bästa av situationen. Och som sagt, i dag är det ju en snudd på helt normal dag där det bara ska göras normala saker. I dag ska jag ta med mamma och pappa till Ikea exempelvis, hyfsat normalt! Behöver några nya skåp i sovrummet och det är väldigt bra att passa på när man får både bär- och uppsättningshjälp, eftersom de följer med mig till Stockholm i morgon. För skåp väger mer än två kilo...

Så här ligger det nämligen till för er som inte vet det: För drygt en månad sedan hade jag två tumörer som satt vid varsin sida om äggstockarna. Den ena tumören var cancerdrabbad och hade spridit sig till den vänstra (vill jag minnas) äggstocken, varpå just den och de två tumörerna togs bort. Efter att man blivit opererad får man inte bära någonting som väger mer än två kilo (därav mitt konstaterande om skåpen), vilket det mesta faktiskt gör. Jag har blivit ganska hjälplös den här månaden som gått sedan dess men ändå repat mig ganska bra.

För några veckor sedan ringde min operationsläkare och meddelade provsvaren man tog i samband med operationen. Det blev ett enormt slag i ansiktet, eller en hård spark i den mage som nu hade lite färre saker i sig. För nu ville de ta bort även den andra äggstocken samt livmodern innan det blir dags för cellgiftsbehandling. Det är den operationen jag ska göra nu om två dagar.

Men i dag tänker vi inte på det! I dag ska jag trängas med folk på mellandagsrean och bli arg över att de står i vägen för mig. Vilken härlig, vardaglig grej :)


Bäst just nu: Nu tjatar jag om lillebror, men kolla in hans schysta mössa från Kask! Jag är inte ens i närheten av att gilla skidåkning så mycket som han, men nog blir man sugen på att sitta i en skidlift i denna coola huvudbonad... Love it!


6 kommentarer:

  1. Emma, vi kommer att göra allt och lite till för att hjälpa och underlätta för dig. Du är så tapper!

    Styrkekramar!

    SvaraRadera
  2. Det vet jag att ni kommer, ni är ett så himla bra stöd :)

    SvaraRadera
  3. Jag har hört att norska kramar ger en oerhörd energi, speciellt om de samma skickas via cyberspace - så jag skickar över ett helt gäng!!!

    SvaraRadera
  4. Tack Lina! Då kommer jag ha en hel massa energi framöver då - härligt!

    SvaraRadera
  5. God fortsättning! med allt!
    vilken fin blogg, här kommer jag följa dig! tack för inbjudan på FB!
    Måste bara kommentera er underbara juldukning, så fint! Som finaste inredningsbilderna!

    Paketsnörena sen, kära vän, var hade du hittat dem? För du hade väl inte gjort dem?

    många kramar och stort lycka till!!!

    SvaraRadera
  6. Trevligt, du är så välkommen! Ja visst blev det fint, både med dukningen och snörena?! :) Nej jag har inte gjort dem, någon måtta får det vara på min pysslighet! De är köpta på Panduro.

    Många kramar tillbaka!

    SvaraRadera