tisdag 20 november 2012

Blommor och kort

Tillbaka i Stockholm igen. Det var himla trevligt att vara hemma hos mamma och pappa några dagar. I söndags passade vi på att fira mamma lite smått, hon fyller år den här veckan (heja mamma!) och i just söndags stod pappa och jag i köket i många långa timmar och försökte få ihop en god födelsedagsmiddag. Vi gjorde ganska bra ifrån oss tycker jag, det blev väldigt gott om jag nu får berömma oss. Dagen innan var det mamma och jag som stod i köket, vi gjorde pepparkaksmuffins:

Ja, pepparkakor är jättegoda i all sin enkelhet - men det är sannerligen inte fel att festa till den kakan lite! Muffins med lite frosting (som jag gjorde, jag missade helt att jag skulle vispat den toppig och fin... nåväl, den var väldigt god ändå), pepparkakssmulor och silverkulor blir ju bara så hejdundrans festligt :)


Jag brukar alltid vara ganska bra på att shoppa när jag är nere i Jönköping. Ibland tror jag att jag går mer på stan där än jag gör här i Stockholm. I alla fall den här tiden på året, jag har varken ork eller lust att ge mig ut efter jobbet exempelvis, och under helgerna har jag oftast fullt upp med annat. En och annan tur på stan blir det förstås här också, eller kanske snarare en och annan tur i en galleria. Snart är det dock dags att bege sig till typ Plantagen för att köpa julblommor! En stor vit julstjärna och en vit amaryllis ska få lysa upp mitt vardagsrum inom en snar framtid har jag tänkt. Och hyacinter förstås. Det blev lite växtlighet fraktad från Småland till huvudstaden.

Vadå, tycker ni det är för tidigt att köpa hyacinter nu? Då har ni fel, det är en alldeles utmärkt tid för det! Snart är det jul - eller i alla fall första advent. I dag damp...

... postens julpåse ner i brevinkastet. Tycker den var riktigt fin i år och nu börjar jag fundera på hur årets julkort ska se ut? Vad ska jag knåpa ihop för julen 2012? Det tål att tänkas på.


Annars är det mest jobb. Det börjar bli mycket annat på programmet nu också, jag förstår inte riktigt hur det går till. Mitt närmaste projekt är att packa upp resväskan, som märkligt nog fortfarande ligger ouppackad trots att jag kom hem sent i söndagskväll... Sedan ska jag diska, kolla på tv, gå igenom lite post och reklam, göra matlåda, förbereda för lite tidig tid i tvättstugan i morgon... och efter det är väl dagen slut ungefär. Ibland skulle dygnet gärna få vara dubbelt så långt, jag har nämligen massor med roliga saker att ta tag i också, men det får nog bli en annan dag...

4 kommentarer:

  1. Hej Emma! Här kommer en liten hälsning från oss! Ett riktigt höstrusk ute men här ligger jag under filten och läser bloggar! Lyckats få båda barnen att sova samtidigt! Hurra! Elliot somnade i sängen sjungandes till Bä bä vita lamm..han sover nog gott ett tag!
    Mysigt att julen snart är här och synd att vi bor så långt ifrån varandra för jag gillar också att läsa panduros katalog i evigheter! Hade liksom varit kul att gjort det ihop!
    En stor kram till dig och din lilla mamma som fyller år!

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra sysselsättning i höstrusket :) Haha, vad söt han är!
    Åhhh vad vi hade kunnat läsa och pysselinspireras ihop, det hade ju verkligen suttit fint! Vi får göra det ihop på distans helst enkelt, vara med varandra i tanken :)
    Kram tillbaka till er!

    SvaraRadera
  3. Jamenvisst såg domdär pepparkaksmuffinsarna smarriga ut, skulle sitta fint med en ikväll i höstrusket.
    Tjoho! :)

    SvaraRadera